Alfredo Alfredo skrev:
En lite "vetenskapligare" benämning på vanliga asynkronmotorer.
Ok.

B Bjober skrev:
[bild]
Denna 15kW asynkronmotor drar 3.4% av nominell effekt när den går obelastad. Skulle den vara så unik?
En 2.2kW motor lär inte uppvisa lika fina siffror men tidigare nämnda siffror låter osannolika.
Precis. 90% låter rimligt .

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis. 90% låter rimligt .
Ja. Den har 88,7-92,5% verkningsgrad i spannet 25-125% last.
Och det skrevs 2007 .

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Men helsike. Frågan var väl inte hur motorerna funkar. Helt annan tråd i så fall. Fattar ni inte det. Detta rörde väl om svärmor blir blåst eller inte. Så tråkigt när ni trasar sönder tråden med info om hur pumpmotor funkar när det bara är relevant om det är möjligt att den drar så mycket el. Fattar att det beror ju på konstruktion till viss del men behöver ju inte sabba tråden med en doktorsavhandling.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Hela frågan handlar om att svärmor inte fattar hur det funkar. Hade hon gjort det hade alla 365 inlägg hittills varit meningslösa.
Men visst, vi kan väl låta tråden gå i loop 300 varv till med upprepningar utan att tillföra ny kunskap. Spännande!

• Gilla
  • Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
Fredrik72727254567654 Fredrik72727254567654 skrev:
Men helsike. Frågan var väl inte hur motorerna funkar. Helt annan tråd i så fall. Fattar ni inte det. Detta rörde väl om svärmor blir blåst eller inte. Så tråkigt när ni trasar sönder tråden med info om hur pumpmotor funkar när det bara är relevant om det är möjligt att den drar så mycket el. Fattar att det beror ju på konstruktion till viss del men behöver ju inte sabba tråden med en doktorsavhandling.
TS skrev för inte så länge sen att han fått de svar han behövde redan i de första 20 inläggen, så tråden sabbas nog inte i någon avgörande omfattning.

För egen del tycker jag att det är lite underhållande att det faktiskt förs en diskussion (löst) kopplad till problemet snarare än att det bara kommer nya svar på grundfrågan helt utan koppling till föregående diskussion. Men frukta inte, det är ju ändå helg, så nu kan vi vänta oss några tjog inlägg av slaget ”jag har inte läst alla svar, men…”-inlägg.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS skrev för inte så länge sen att han fått de svar han behövde redan i de första 20 inläggen, så tråden sabbas nog inte i någon avgörande omfattning.

För egen del tycker jag att det är lite underhållande att det faktiskt förs en diskussion (löst) kopplad till problemet snarare än att det bara kommer nya svar på grundfrågan helt utan koppling till föregående diskussion. Men frukta inte, det är ju ändå helg, så nu kan vi vänta oss några tjog inlägg av slaget ”jag har inte läst alla svar, men…”-inlägg.
Läste det. Några av oss kanske därav hoppas på uppdatering från TS om hur det gått som nästa inlägg istället för meningslöst dravel.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Det är självklart systemverkningsgraden som är det intressanta. GK100 svamlar och har inte beskrivit vad vederbörande har för invändningar så att de kan bemötas. En ejektor/ringpump med kortsluten asynkronmotor är en katastrof energimässigt. En med 2,2kW motor drar i stort sett mellan 1,5 och 2,2kW oavsett vattendjup i brunnen eller flöde från brunnen.
Med en modern varvtalsreglerad dränkpump så är det från 0,1kW till 2,2kW och det beror på flöde och lyfthöjd. Lite förenklat så kan man räkna med en elräkning som minskar med minst 80% för att få fram samma mängd vatten.
Dessutom så har kombinationen ejektor/ringpump kortsluten asynkronmotor risken att den bara står och går utan att få upp särskilt mycket vatten alls när ejektorn ELLER ringpumpen börjar bli utslitna, det enda man ser är en elräkning som drar iväg till sjuka nivåer. Detta är vad jag tror har hänt TS svärmor.
Får jag på mitt försynta sätt be dig inte använda svamla när det gäller min ev kunskap om elmotorerna för pumpdriften. Det gör mig i princip inget men du visar dålig förståelse, insikt både kring pumpar och elmotorer här.

Läs ditt inlägg jag först reagerade på och fundera på innehållet, skrivsättet du hade där. Det kan vara det språkliga som brister men det går kanske även hitta tekniska sådana också.

TS och grannens problem kan mycket väl bero på sliten pump det är inte otroligt men ge dig inte in på att blanda in drivmotorns egenskaper i det. Ett annat troligt scenario är tex decimalfel i tolknimgen av lokalmätningen.

• Gilla
devjoachim och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Får jag på mitt försynta sätt be dig inte använda svamla när det gäller min ev kunskap om elmotorerna för pumpdriften. Det gör mig i princip inget men du visar dålig förståelse, insikt både kring pumpar och elmotorer här.

Läs ditt inlägg jag först reagerade på och fundera på innehållet, skrivsättet du hade där. Det kan vara det språkliga som brister men det går kanske även hitta tekniska sådana också.

TS och grannens problem kan mycket väl bero på sliten pump det är inte otroligt men ge dig inte in på att blanda in drivmotorns egenskaper i det. Ett annat troligt scenario är tex decimalfel i tolknimgen av lokalmätningen.
Jag måste skriva att det är väldigt oklart vad du egentligen invänder mot i Limpa4alls inlägg, det enda du gjort är att komma med kommentarer om att "ruska om sågspånen" och dylikt, men inte en enda gång förklarar du vad det är som egentligen är fel i hans ursprungliga kommentar om "kortslutna asynkronmotorer". Jag som inte vet mycket om pumpar undrar ju genuint vad det är du syftar på.

• Gilla
adron
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
karlmb:
Det finns släpringade asynkronmotorer dessa har släpringar till rotorns magnetisering (som dock vanligen främst används för att starta mjukare), och kortslutna asynkronmotorer dessa får energin till rotorn enbart induktivt från statorlindningarna.
Så det är en skillnad i terminolog som skiljer motortyperna åt. Men de kallas lite grovt bara för asynkronmotorer men det är inte det korrekta namnet.
Några 95% verkningsgrad kommer du aldrig upp till inte ens vid optimal last om det inte är extremt stora motorer. Dessa 2,2kW motorer kommer inte ens med IE4 klassning upp till 90% verkningsgrad. <och en så pass gammal motor omfattas inte ens av IE kraven då den bara har intermitent drift så i bästa fall 80% på motorn lös.
Det kan väl inte finnas många vattenpumpar i 2kW-klassen som är släpringade..

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Jag måste skriva att det är väldigt oklart vad du egentligen invänder mot i Limpa4alls inlägg, det enda du gjort är att komma med kommentarer om att "ruska om sågspånen" och dylikt, men inte en enda gång förklarar du vad det är som egentligen är fel i hans ursprungliga kommentar om "kortslutna asynkronmotorer". Jag som inte vet mycket om pumpar undrar ju genuint vad det är du syftar på.
Jag tror att faktafunktionen i denna tråd har stängts på allmän begäran.
Med andra ord fritt fram för försäljare och rörmokare att få folk att byta ut sin apparatur utan faktaunderlag.

• Gilla
Husbusen och 1 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Att ruska om spånet är bra om man som där kommit lite snett ut och ändå vevar på i god sluggerstil. Tråden och TS fråga har i princip inget med pumpens drivmotor att göra den ligger alltid väl och högt till i kedjan verkningsgrader här. Det har ju lagts in exempel på data för asynkronmotorer tidigare och oavsett kan du typiskt lägga dig kring 0.8 i fallet här det spelar liten roll med +/- 0.1 om man så vill. Huvuddelen ligger i pumpens egenskaper och driver den då dessutom en ejektor i borrhålet blir de två helt dominerande.

Det finns många trådar här kring både motorer och pumpar i el- och VVS delarna av forumet. Jag har ibland skrivit en del där och ser ingen anledning att bli långrandig här där det också är OT. När det kom in på släpringar, DC, magnetisering av rotorn osv ser jag inget skäl att gå vidate då det är tekniskt sett helt bort i tok. Om du vill se mer på forumet lättsmält om kortslutna burlindade asynkronmotorer kan du kolla tråden som Mikael_L som startade - Asynkronmotorns funktion.

• Gilla
  • Älska
och en till och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du måste så klart läsa på verkningsgraden på ejektorn, som sitter nere i borrhålet. Det jag länkade till är ju bara pumpen som pumpar ner vattnet till ejektorn. För du vet väl hur en ejektor fungerar?
Om inte sitter denna pinal nere i borrhålet
[länk]
pumpen pumpar ner vatten i borrhålet och via ejektorn så lyfts ca 25% mer vatten upp genom den andra slangen.
vill du veta lite mer så kan du läsa hör hur en strål/ejektor pump fungerar
[länk]
Nej det kände jag inte till. Men även om verkningsgraden är så dålig i praktiken blir kostnaden inte i närheten av det fakturerade. Jag kom fram till maximalt 20 kr/mån vid 4 kr/kWh. Med en ejektorpump blir det alltså fyra gånger dyrare så priset borde inte överstiga 100 kr/mån. Eller är det något annat jag missat?

C cbrolin skrev:
Nej det kände jag inte till. Men även om verkningsgraden är så dålig i praktiken blir kostnaden inte i närheten av det fakturerade. Jag kom fram till maximalt 20 kr/mån vid 4 kr/kWh. Med en ejektorpump blir det alltså fyra gånger dyrare så priset borde inte överstiga 100 kr/mån. Eller är det något annat jag missat?

Ja, du har missat att det faktiska elpriset skrivits flera gånger i tråden. Var det 55 öre/kwh?

Det som ni verkar ha missat är att det är helt "naturligt" att en sliten ringpump och sliten ejektor (eller valfri av dessa) mycket väl kan gå 24/7 i ett försök att hålla inställt tryck.

Jag har drabbats av detta...
19MWh på ett år istället för det vanliga på 0,2MWh/år...
När jag sänkte från 4,5Bar i börtryck till drygt 1,5Bar så sjönk det ned till normal nivå.

En dränkpump slutar snarare att fungera helt och hållet.

• Gilla
  • Ledsen
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.