225 315 läst · 445 svar
225k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Jo, W/h är en fult legal storhet som anger att effekten förändras konstant. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg.S senap skrev:Nej så fungerar det inte.
Enheten watt som förkortas med W, står för effekt, inte energi!
Skall man prata om energi så är det effekt gånger tid, dvs watt gånger timmar, dvs Wh. (eller Ws, eller kWh, etc)
Man kan säga att pumpen drar energin1000 Wh per timme h vilket innebär att effekten är 1000 W.
Sorten W/h har ingen direkt fysikalisk motsvarighet.
Jag skulle börja med att få se dokumentet på återbetalningen av elstödet där framgår ju totala förbrukningen för 1 år bakåt. Därifrån kan ni ha en öppning för diskussion utan att någon tappar ansiktet förutsatt att grannen inte gör det medvetet.devjoachim skrev:
Betalat 55 öre och få tillbaka 79 öre så borde få tillbaka mer än hon betalat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Varför skulle grannen vägra det? Det görs ju en prydlig sammanställning varje gång det tas betalt, så rimligen är grannens uppfattning att han inte har något att dölja. Det här är ett så extremt fel så det känns troligare att han bara är, tja, lite korkad.devjoachim skrev:
Om det finns ett avtal mellan dem att dela på kostnaderna (och det kan man nog säga att det gör även om det är muntligt eller implicit) så har din svärmor rimligen rätt till viss insyn, i synnerhet när kostnaderna nu är så här extrema.
Förhandlingstekniskt kan man säga att man tycker att två saker verkar konstiga. Dels antalet förbrukade kWh, dels att man inte är med och betalar överföringsavgift. Det är förstås viktigt att vara tydlig med att man ändå tror att man betalar för mycket, men det ger en seriositet att visa på både det som är till ens fördel och ens nackdel.
Sen erbjuder man sig att titta på mätaren ihop, och frågar i förbifarten var den andra mätaren, den som visar hela husets konsumtion är. För antingen är det ett mätfel i antal kWh eller i vilken förbrukning som räknas med.
Först om grannen börjar knorra om tillträde skulle jag fundera på vilka tvångsmedel som är tillgängliga, men för att gå saker i förväg är det nog handräckning via Kronofogden som är rätt väg för att få tillträde att inspektera elmätaren.
Det finns rätt billiga elmätare att koppla på för att se förbrukningen, kostar några hundra kr
Medlem
· Västmanland
· 1 578 inlägg
devjoachim skrev:Hej,
Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.
Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?
1653kwh för en månad? För en vattenpump?
[bild]
Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?
Hur mycket drar era pumpar?
Hej TS,devjoachim skrev:Hej,
Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.
[bild]
Du har lyckats skapa en av de längre gissningstrådarna på forat, kul med allt engagemang men det hjälper tyvärr inte din svärmor...
Du lär åka dit tillsammans med förslagsvis en kunnig elektriker och göra en besiktning/utredning om hur det faktiskt förhåller sig. Om inte så kommer ni aldrig att lösa detta.
Är grannen ärlig så lär han ställa upp på det, och eftersom underhållskostnaderna har delats på så vore det märkligt om tillträde skulle nekas då hon i praktiken äger halva anläggningen..
Polis och advokater ska undvikas i det längsta.
Det får vara en bra bit söder om Göteborg om man skall få tillbaka 79 öre då gränsen mellan SE3 och SE4 går söder om Varberg.Ann-Christin Ahl skrev:Jag skulle börja med att få se dokumentet på återbetalningen av elstödet där framgår ju totala förbrukningen för 1 år bakåt. Därifrån kan ni ha en öppning för diskussion utan att någon tappar ansiktet förutsatt att grannen inte gör det medvetet.
Betalat 55 öre och få tillbaka 79 öre så borde få tillbaka mer än hon betalat
Kan vara möjligt, men då ska det inte debiteras som en elräkning. Tror däremot att det finns en möjlighet att mätaren visar tiondels kWh men grannen missat decimalen. Då ska svärmor ha tillbaka 90% av vad hon betalat. Kan ju vara en mer framkomlig väg än att misstänka grannen för bedrägeri.F fribygg skrev:
Det är ett stående skämt. Fanns en tråd med en person som hade orimligt hög elräkning och efter lång felsökning visade det sig att grannens hönshus var fulkopplat på denna persons el. Hönshuset hade medelhavsklimat året runt utan isolering så det tickade en hel del ström.F fajje skrev:
Finns en annan pumpfråga i forumet med lite konkreta siffror som kanske kan jämföras med.
I det fallet är förbrukade liter också med.
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/hur-manga-kwh-drog-vattenpumpen.244789/
I det fallet är förbrukade liter också med.
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/hur-manga-kwh-drog-vattenpumpen.244789/
[bild]
[bild]
En pump för 2 hushåll bör dra runt 1 kW och vara i drift ca 2-6 timmar dygn dvs kosta max 5kr /dygn 5x30= 150 kronor månad troligen mycket mindre.devjoachim skrev:Hej,
[bild]
Vad som även är märkligt är "mätaravläsningen", i den nämns en mätarställning på 152285 kWh.
Det är en mycket anmärkningsvärd mätarställning för en brunnsvattenpump. Eller är det mätarställningen för hela fastigheten/huset? I så fall är det en vansinnig grund för debiteringen.
Det är en mycket anmärkningsvärd mätarställning för en brunnsvattenpump. Eller är det mätarställningen för hela fastigheten/huset? I så fall är det en vansinnig grund för debiteringen.