R RoFj skrev:
Jag räknar 9/9 till 15/10 blir 36 dagar.
36 är 864 timmar. 1653kwh/864 Tim. Måste pumpen minst vara 1,9kw och gå dygnet runt. Är den mindre så är det
Pumpen är som skrivits innan på 1.5 kWh

• Gilla
Douglas2
  • Laddar…
Randomguy Randomguy skrev:
Får ångest av att tänka på att svärmor har betalat i runda slängar runt 200.000kr i totalt 10års tid. Det är pengar man hade kunnat haft roligare för
Tex en helt egen brunn

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi delar brunn med grannen. Elförbrukningen ligger på ca 1000-1100 kWh per år enligt hans separata elmätare. För förra året betalade vi honom 628 kronor för vår del av elen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trist om grannen faktiskt tror att det drar så här mkt för han läser fel på elmätaren... och inser han måste betala tillbaka massor av pengar för att vara sjysst.

Om det föreligger ett fel i pumpen så den verkligen drar så mycket är det ju viktigt att det framkommer, det måste vara som en varm källa i den där brunnen isåfall, så hoppas svärmor kan få någon att kolla på installation och mätare.

Jag håller med om att 500kr för vatten per månad vore helt OK, men då borde också grannen stå för underhåll. Och att det framkommer att det inte är elen utan vattnet som service som man betalar för...
Man kan omöjligt tro att en vattenpump drar så mycket ström varje månad om man inte samtidigt får en räkning från elleverantören som är minst 10 ggr högre. Är detta den räkning han betalar för sin totala förbrukning som han sedan begär hälften av från din svärmor, då är det rent bedrägeri som absolut är straffbart.

• Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det, vad ska du göra nu när det är klarlagt att din svärmor betalar för mycket mer än pumpens elförbrukning?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Var har du fått ifrån att hon inte "har del i kapitalinsatsen och underhåll"? Vad jag har sett har TS inte alls nämnt något om den saken.
Jag vet inte om svärmor varit med och betalat halva brunnen och betalar halva underhållet och halva driften, gör hon det?

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Låter som din mormor är lurad!

Dryga 1600 kWh per månad låter galet.
Det skulle ju innebära att bara pumpen gör av med dryga 19200 kwh/år?????
Det är mer än vår vinterstuga i fjällen (90 kvm) kostar med 23 gr varmt inne och golvvärme i bad, kök, toa eluppvärmt och där har vi 0.63 öre/kwh
Här kan du räkna ut driftskostnaden för pumpen, en räknesnurra på pumpportalen.se

https://www.pumpportalen.se/berakning/berakning-pumpar/pumpar-driftskostnad/

den kostar max 120-150 kr per månad totalt då den faktiskt bara drar el när den används dvs när de använder vatten.
Lycka till

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Får försöka approacha grannen på något bra sätt.

Om grannen vägrar att gå med på att visa elmätaren osv. Finns det något annat sätt? Måste man göra en anmälan etc?

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sist jag kollade så var det precis lika mycket ellära och elektronik på juristutbildningen som på utbildningen till hundfrisör.
Anlitar man en jurist kontaktar denne expertis för uträkning.

• Gilla
  • Haha
39x och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det behövs ingen Jurist i första hand. Det behövs någon som kan beräkna rimlig årsförbrukning.
Nej, det behövs ingen Jurist i första hand. Det behövs någon som kan beräkna rimlig årsförbrukning.
.
F fsn skrev:
Sist jag kollade så var det precis lika mycket ellära och elektronik på juristutbildningen som på utbildningen till hundfrisör.

devjoachim devjoachim skrev:
Om grannen vägrar att gå med på att visa elmätaren osv. Finns det något annat sätt? Måste man göra en anmälan etc?
Det är väl bara att anmäla till polisen ifall grannen vägrar samarbeta. Bedrägeri är ett brott som säkert har fängelse i straffskalan.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
galento
devjoachim devjoachim skrev:
Tack för alla svar!

Får försöka approacha grannen på något bra sätt.

Visa honom denna tråden så han får en funderare.

• Gilla
MarKra13
  • Laddar…
Men OM grannen är gniden och debiterar mycket mer än vad brunnen faktiskt drar. Då verker det lite underligt att han missar att debitera för nätavgiften. Det totala priset per kwh är betydligt högre än 55 öre.

Det känns mer sannolikt att förbrukningen stämmer. MEN i så fall är något fel. Förbrukningen är aldeles för hög.

Vad kan det då finnas för felkällor. Dels kan man tänka sig att elen även går till uppvärmining av något pumphus eller liknande, i så fall rimligt att även den kostnaden delas. Men förbrukningen ser ändå orimligt hög ut. Då kan man tänka sig fel på pumpen så att den går hela tiden.

I en tråd för några år sedan här, var det någon som upptäckte att pumpen snurrade på fel håll. Tydligen pumpar den ändå åt "rätt håll", men väldigt dåligt, så den lyckades aldrig få upp trycket så högt att tryckbrytaren stängde av.

Det var fel fasordning på trefasmatningen. Bara att växla två faser.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Va bra då att jag i mitt första inlägg skriver att dom första skall kontakta en sakkunnig.

F fsn skrev:
Va bra då att jag i mitt första inlägg skriver att dom första skall kontakta en sakkunnig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.