Här är förbrukningen från vår gård.

20 Höns i egethus
Gäststuga
Lada
Medelstor villa
4 personer
2 elbilar...
Egen brunn

Tror det är något som är väldigt fel med grannens pump eller dess elmätare.
 
  • Mobilskärmsbild av elförbrukning med cirkeldiagram, stolpdiagram för daglig kostnad, knapp för detaljerad graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
1600Kwh?
Ja nog är det bluff alltid, mitt hus drar ca 1000Kwh/månad med allt inräknat (tar i lite med kWh), så ja för en vattenpump är det sjukt mycket.
Grannen verkar vara en parasit!
Slå näven i bordet och kräv grannen på svar (y)
 
N NoOne2k skrev:
Jag hittar inte frågan tidigare i tråden men har grannen ett hönshus? ;)
Vad är det med hönshus som flera skrivit?
 
F fajje skrev:
Vad är det med hönshus som flera skrivit?
Varma hela dygnet året om... Behövs för att få ägg. I regel ingen isolering. Så hög uppvärmningskostnad där.
 
  • Gilla
  • Haha
Martin_ och 6 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jag räknar 9/9 till 15/10 blir 36 dagar.
36 är 864 timmar. 1653kwh/864 Tim. Måste pumpen minst vara 1,9kw och gå dygnet runt. Är den mindre så är det

devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
 
Får ångest av att tänka på att svärmor har betalat i runda slängar runt 200.000kr i totalt 10års tid. Det är pengar man hade kunnat haft roligare för
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Hej,

Jag har samma upplägg med min granne fast det är jag som fakturerar grannen. Min totala elräkning kan t.ex. vara 600 kwh och då är ju värmen det som drar mest.

Grannen luras absolut!
 
Hus på Österlen 130 kvadrat luft/vatten-värmepump bebott ca 30% året runt termostat står på 14 grader när vi inte är där Total förbrukning per år är då mindre än tre månader på en vattenpump
. Stapeldiagram och linjediagram visar elanvändning och temperatur månadsvis för två olika år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Hur tycker du man ska ta betalt om svärmor vill ha vatten men inte har del i kapitalinsatsen och underhållet av anläggningen?
Var har du fått ifrån att hon inte "har del i kapitalinsatsen och underhåll"? Vad jag har sett har TS inte alls nämnt något om den saken.
 
  • Gilla
  • Haha
grilja och 4 till
  • Laddar…
Håller med BLUFF av granne, vi är fyra som delar brunn och med värme i separat pumphus på vintern gör vi slut på ca 500 kwh/år
/B
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
F fajje skrev:
Vad är det med hönshus som flera skrivit?
Det är referenser till en tidigare tråd om en grannfejd över elförbrukning som skjutit i höjden pga. ett hönshus.
 
@ @nders skrev:
Normalt drawwr en pump ca 1000w/h (lite olika beroende på pumpstorlek mm), med ett elpris på 56 öre blir kostnaden 56 öre/timmen när pumpen går.
Jag skulle gissa att pumpen går Max 30 min per dygn, alltså 28 öre/dygn x 30 dagar = ca 9:-/mån.
Dessa siffror är antagande men rimliga, men du ser att även om du ökar gångtiden o pumpeffekten så kommer du inte upp någon avsevärt större ööäääööp
Sen kan ju andra förbrukare tillkomma så som värmekabel i vattenledningar eller uppvärmt pumphus mm.
Jag skulle rekommendera att ta ett lugnt samtal med grannen och fråga hur han har kommit fram till denna förbruk
ning, kanske han inte riktigt förstår orimligheten i förbrukningen eller av misstag läser av fel på mätare mm.
 
@ @nders skrev:
Normalt drar en pump ca 1000w/h (lite olika beroende på pumpstorlek mm), med ett elpris på 56 öre blir kostnaden 56 öre/timmen när pumpen går.
Jag skulle gissa att pumpen går Max 30 min per dygn, alltså 28 öre/dygn x 30 dagar = ca 9:-/mån.
Dessa siffror är antagande men rimliga, men du ser att även om du ökar gångtiden o pumpeffekten så kommer du inte upp någon avsevärt större kostnad.
Sen kan ju andra förbrukare tillkomma så som värmekabel i vattenledningar eller uppvärmt pumphus mm.
Jag skulle rekommendera att ta ett lugnt samtal med grannen och fråga hur han har kommit fram till denna förbrukning, kanske han inte riktigt förstår orimligheten i förbrukningen eller av misstag läser av fel på mätare mm.
w/h :)
 
  • Gilla
ADent och 2 till
  • Laddar…
Trist om grannen faktiskt tror att det drar så här mkt för han läser fel på elmätaren... och inser han måste betala tillbaka massor av pengar för att vara sjysst.

Om det föreligger ett fel i pumpen så den verkligen drar så mycket är det ju viktigt att det framkommer, det måste vara som en varm källa i den där brunnen isåfall, så hoppas svärmor kan få någon att kolla på installation och mätare.

Jag håller med om att 500kr för vatten per månad vore helt OK, men då borde också grannen stå för underhåll. Och att det framkommer att det inte är elen utan vattnet som service som man betalar för...
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Till TS.
Ring en serviceelektriker och red ut varför förbrukningen ser så hög ut på den del som avser pumpen.

I mina ögon ser det ut som grannen missat kommatecken eller felinstallerat energimätaren.

Tag med svärmors riktiga elräkning och jämför med grannen elfaktura och osannorlikheten med enbart pumpens förbrukning.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.