hsd
K karlmb skrev:
Oavsett vem som betalat brunn och pump så tar man väl inte igen det på elräkningar?
Det är ju viktigt att klargöra vad är avtalat
I detta fall så har de tydligen delat på kostnaderna, men avtal / överenskommelse bör ju finnas
 
  • Gilla
micke seved och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
@fribygg Och eftersom du var inne och kollade ditt flöde 1h efter jag skrev detta utan minsta bemötande så styrker det mitt antagande att det faktiskt är du som är grannen.
Du har fel, för övrigt håller jag till i östragötland.
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 5 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Men ge dig. Vill grannen ha betalt för sin investering i pump/brunn så får han väl kräva det på ett för alla parter tydligt sätt.
Det vore självklart bättre, gärna med koppling till den verkliga kostnaden, basbelopp eller kanske den kommunala vattenavgiften så rimlig uppräkning sker varefter åren går.
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det vore självklart bättre, gärna med koppling till den verkliga kostnaden, basbelopp eller kanske den kommunala vattenavgiften så rimlig uppräkning sker varefter åren går.
Varför blanda in kommunal vattenavgift och basbelopp när det gäller en gemensam brunn med vattenpump för två hushåll? Finns ingen anledning att göra det så komplicerat.

/Krille
 
  • Gilla
Nirre och 15 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt att ”vattnet” inkluderar varmvattenberedare som går på direktverkande el? Dvs det är varmvatten ni delar på? Isåfall kan ju uppgifterna stämma.
 
  • Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Varför blanda in kommunal vattenavgift och basbelopp när det gäller en gemensam brunn med vattenpump för två hushåll? Finns ingen anledning att göra det så komplicerat.

/Krille
Nä, känner man den riktiga kostnaden är det ju självklart bättre att dela lika på allt både investering och löpande kostnader från början om man nu ska ha besväret att ha brunn ihop.
Om svärmor däremot velat 'köpa in sej' månadsvis i efterskott på en befintlig brunn är det väl inte fel att ta samma avgift som kommunen?
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, känner man den riktiga kostnaden är det ju självklart bättre att dela lika på allt både investering och löpande kostnader från början om man nu ska ha besväret att ha brunn ihop.
Om svärmor däremot velat 'köpa in sej' månadsvis i efterskott på en befintlig brunn är det väl inte fel att ta samma avgift som kommunen?
Fast i det här faller har svärmor delat på investeringen. Hade hon velat köpa in sig i efterskott får man göra ett enkelt överslag av kostnaden för investeringen baserat på livslängd och lägga på det på den löpande månadskostnaden. Börjat man ta samma avgift som kommunen bör hon också kunna ställa samma krav som på kommunen och det känns som upplagt för problem.

/Krille
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Var/hur läser grannen av förbrukningen för bara pumpen?
 
  • Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Står det möjligtvis ett element på full spätta bredvid pumpen som frostskydd? Helt orimliga siffror annars.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad tänker du att drifts, underhålls och kapital kostnad är på en borrad brunn för 2 hushåll?
Typ 70000kr att anlägga inkl pump. Sedan kanske 10-20000 var 20de år för byte av pump. Så typ 166kr i månaden om man bortser från den initiala kostnaden (som är mkt lägre än tex en kommunal anslutning).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
hsd
Som tex . gräva ner rör helst frostfritt djup....
 
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Inte en chans att den ens drar en tiondel.
Uppenbart bedrägeri!

Eller mera exakt: Vattenpumpen drar inte ens en hundradel av vad grannen hävdar. Räkna med max 10 kWh/ månad. inte mer för en vattenpump.
Dessutom är inte räkningen specad.
Vad mätaren visar är väl förbrukningen för hela fastigheten, inte bara pumpen.
Att grannen satt ett kWh-pris på 50 öre/kWh ska väl vara ett försök att beräkna vattenpumpens del av hustes totala förbrukning. Möjligen har grannen lagt på för slitage men det är fortfarande alldeles för mycket och dessutom ett uselt sätt att redovisa realkostnaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tord Gustavsson och 8 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Min pump har dragit 5,5 kWh på två månader. 2 personer i hushållet.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
S
Herrejistanes. Känns helt fel att gå till grannen och få be att få se på mätaren osv. Hur kan det inte vara uppenbart för grannen att detta är bedrägeri. Bara kortfattat kräva tillbaka pengarna, allt som inte är polisanmälan är väldigt snällt.

https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/bedrageri/
Bedrägeri innebär att en gärningsperson lurar någon att göra något, eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort. Det medför att gärningspersonen tjänar ekonomiskt på det och att det leder till ekonomisk skada för den som blir lurad.


Exempel på bedrägeri är när en gärningsperson skickar bluffakturor eller lurar någon att göra en dålig investering. Det är också bedrägeri när en gärningsperson kopierar uppgifter från någons kontokort (skimning) för att kunna ta ut pengar från dennes bankkonto eller handla saker på kredit.

Ringa bedrägeri
Om brottet med hänsyn till skadans omfattning bedöms som liten (ringa), döms gärningspersonen för så kallat ringa bedrägeri. Med ringa menas bland annat att beloppet som bedrägeriet handlar om är under cirka 1000 kronor. Men det är helheten som bedöms och ett bedrägeri kan bedömas som ringa även om beloppet är högre.

Grovt bedrägeri
Grovt bedrägeri kan innebära att en gärningsperson

  • missbrukat ett allmänt förtroende
  • använt förfalskade handlingar
  • utfört en särskilt farlig gärning
  • utsatt någon för en särskilt kännbar skada.
Om ett bedrägeri avser ett betydande värde kan det också räknas som grovt.
 
  • Gilla
Duxus och 5 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jisses, helt orimlig förbrukning. Hon blir blåst helt klart. Ta tag i detta förslagsvis genom att kontakta någon sakkunnig som räknar på hur mycket pumpen kan dra och sedan är det dags att konfrontera grannen. Och då ska det vara en juridisk konfrontation. Kolla så hennes hemförsäkring har rättsskydd och kontakta sedan jurist.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.