HeligBirma HeligBirma skrev:
Ja och som jag skrev ska dom konfrontera grannen. Juristen kan avgöra vad som är skäligt att begära. Jag sa inget om någon stämning. Stämma skall hon göra om hennes krav inte hörsammas. Blev det tydligare så?
Nej, det behövs ingen Jurist i första hand. Det behövs någon som kan beräkna rimlig årsförbrukning.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
B bauhaus skrev:
w/h :)
Ja, vad är konstigt med det?

Första timmen drar den 1 W, andra timmen 2 W osv... Billigt i början, men kan bli dyrt efter ett år eller två.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
redep och 5 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jag gjorde av med 9000kwh senaste månaden. 110 kvm och fjärrvärme. 2,5 personer. Du får dra dina slutsatser men han blåser nog din svärmor.
 
  • Gilla
Tumblebeer
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Lär ju bli några kronor grannen får betala tillbaka!
Enklast vore att ”svärmor” inte betalade något de närmsta 20 åren!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om grannen har gjort investeringen i borrhål och pump samt står för underhållet verkar iofs månadskostnaden för vatten vettig, billigare än vad många kommuner debiterar sina VA abonnenter per månad.
Då bör man komma överens om hur det ska betalas. Så verkar inte var fallet här.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Eftersom det framkommer i tråden att svärmor dels fått vara med och betala hälften! av också underhåll och investeringar så ställer ju det stora krav på grannen att faktiskt se till att svärmor endast ska betala för sin förbrukning av vatten och inget annat. Således kan man inte titta på sin elförbrukning och låta svärmor betala hälften utan man behöver räkna ut vattenförbrukning för svärmors fastighet. För om grannen har familj så förbrukar ju de betydligt mer vatten också jämfört med en ensamstående svärmor.

Som referens bor vi i ett stort enplanshus på 260 kvadrat och har en förbrukning på ca 20000 kWh per år för all el med tre boende i hushållet varav en musiker som har mycket teknisk utrustning som går dygnet runt. Vi har brunn med reningsverk och vi kommer inte upp i en total förbrukning för all el på mer än drygt 1600 kWh per månad totalt. Elen för vårt vatten motsvarar kanske högt räknat Max en tredjedel av det och då inkluderar det även elen för avloppet med pump i vårt fall. Så svärmor borde ju typ betala en fjärdedel av grannens elförbrukning för endast vatten eller motsvarande beroende på hur många som bor i grannens hushåll, eftersom vattenförbrukning är mindre för enmanshushåll.

Således har ju grannen lurat svärmor på mycket pengar under lång tid eftersom hon då dels fått betala alldeles för mycket för sin vattenförbrukning och dessutom får betala hälften när det görs underhåll eller byten i maskinparken… Detta skulle nog till och med kunna falla under allmänt åtal eftersom det är brottsligt att begå bedrägerier. Det är egentligen bara uppsåtsfrågan som behöver beläggas för det, tänker jag. För om grannen förstått att han tagit för mycket betalt under lång tid dessutom så bryter det mot lagen. Och faller under brottsbalken för bedrägeri och ekonomisk brottslighet. Och det kan bli ganska kännbara straff för sånt. Om uppsåtsfrågan är svår att belägga kan man i så fall tror jag med god möjlighet vinna gehör civilrättsligt.

Bra att ni tittar över det! Förstår att svärmor är orolig eftersom detta ju också gör att hon inte har insyn och kontroll över sin egen förbrukning och kostnad för vatten. Om det finns lite kapital hos svärmor, så skulle jag nästan rekommendera henne att också själv skaffa sin vattenförsörjning. Att borra brunn och installera reningsverk är inte så dyrt. Det är billigare än att få kommunalt vatten så om inte kommunalt vatten planeras inom ens livstid kan det vara värt att borra en egen brunn.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, vad är konstigt med det?

Första timmen drar den 1 W, andra timmen 2 W osv... Billigt i början, men kan bli dyrt efter ett år eller två.
Nej så fungerar det inte.
Enheten watt som förkortas med W, står för effekt, inte energi!
Skall man prata om energi så är det effekt gånger tid, dvs watt gånger timmar, dvs Wh. (eller Ws, eller kWh, etc)

Man kan säga att pumpen drar energin1000 Wh per timme h vilket innebär att effekten är 1000 W.

Sorten W/h har ingen direkt fysikalisk motsvarighet.
 
  • Gilla
ADent och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trist om grannen faktiskt tror att det drar så här mkt för han läser fel på elmätaren... och inser han måste betala tillbaka massor av pengar för att vara sjysst.
Snarare för att inte vara kriminell.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Eller så betalar grannen allt i fortsättningen. Prata med grannen och se om de kan motbevisa att deras egna elförbrukningen ligger utanför debitering till din svärmor.
Grannen skall betala tillbaka. Annars blir hon blåst på pengarna om grannen flyttar.
 
  • Gilla
Nirre och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tycker du man ska ta betalt om svärmor vill ha vatten men inte har del i kapitalinsatsen och underhållet av anläggningen?
Men nu gällde ju frågan elförbrukning av vattenpumpen.
Om det gällt kapitalinsats förbrukning underhåll mm får han väl skriva det på fakturan
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Grannen:
Ett livligt vattenland med rutschbanor, simbassänger och svenska flaggor en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Kashew och 29 till
  • Laddar…
J Jazza1 skrev:
I sommar anslöt min granne sig till min borrade brunn. Vi upprättade servitut om att fastigheten fick ansluta sig och att kommande kostnader för nödvändigt underhåll, pumpbyte m.m. skulle delas lika mellan fastigheterna. Ett engångsbelopp utbetalades om 30000:-. Eftersom jag i samband med borrningen aldrig såg att en ytterligare anslutning skulle ske så var betalningen jag erhöll ett oväntat tillskott vars ”avkastning” mer än väl täcker pumpens elförbrukning delat med 2. Vi tar därför inte betalt av grannen för någon elförbrukning.
Snyggt avtal :)
Jag skulle dock försöka reglera med ett avtal som gäller fastigheterna imellan, inte personerna.
Man vet aldrig vad som händer, så passa på medans ni är goda grannar.
Men igen, snyggt avtal :)
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
B BAX326 skrev:
Hej
Om man räknar att en pump tall 800W och den skulle gå dygnet runt så skulle det bli 576 kw
Tror en detta borde vara en hydrofortank inblandad så det borde inte vli mer än max 20% av den summan ca 120kw så även om man räknar med överföringskost så borde det bli max 250kr/månad så någon skrattar gott varje månad.

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
[/QUOTE]
Eftersom du inte orkar läsa så får teknisk spec på den pump det gäller. Så slipper du gissa!
Även om den debiterad kostnaden är för hög oavsett
 
  • En skärmdump visar tekniska specifikationer för Grundfos-ejektorpump, modell CR 5-9 DW, för djupborrade brunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Douglas2
  • Laddar…
F
HeligBirma HeligBirma skrev:
Ja och som jag skrev ska dom konfrontera grannen. Juristen kan avgöra vad som är skäligt att begära. Jag sa inget om någon stämning. Stämma skall hon göra om hennes krav inte hörsammas. Blev det tydligare så?
Sist jag kollade så var det precis lika mycket ellära och elektronik på juristutbildningen som på utbildningen till hundfrisör.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 8 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.
De är bäst med en mätare på den förbrukaren ,,
Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
 
Montera en mätare !!
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.