devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?

Vi delar också med granne och när vi flytta in fanns ett avtal om 1500kr/år för den extra el den drar för att vi ska få vatten. (en ensam dam bodde här före oss)
Vi kom överens med grannen om 3000/år då vi är en familj på 4 med 2 bilar och fyller pool med samma pump. Också överpris men gick med på det för grannfriden
Men för svar på din fråga så JA hon blir lurad och troligtvis betalar hon även grannen husel.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
galento
D Dilato skrev:
9000 kWh på en månad? Det hade jag som total årsförbrukning el i min förra kåk, 102 m² med LVVP.
Ja det låter ofattbart mycket :surprised:

J jasula01 skrev:
Din svärmor har ju lite återbäring att vänta från staten om hon bor i SE3 eller SE4. Lite plåster på såren i alla fall.
blir intressant att se om grannen drar av det från nästa faktura

• Gilla
Duxus
  • Laddar…
F fajje skrev:
Vad är det med hönshus som flera skrivit?
Om grannen har ett hönshus kan man undra om ”alla hönsen är hemma”?

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

[bild]

Jag har villa, garage och stuga. Mina månader med mest förbrukningen (jan,feb) är i paritet med ovanstående.
LURAD.

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det var en rejäl pump. 2,2 kW så går den konstant kommer man upp i 1600kWh/månad
Men det är så klart helt orealistiskt
Vår pump gick konstant pga trasig tryckvakt. Vet inte antal watt eller kronor, men det märktes tydligt på elräkningen när jag bytte den!

A acmalmberg skrev:
Enklast vore att ”svärmor” inte betalade något de närmsta 20 åren!
Tveksamt va? Om hon betalat dessa summor i 10år kommer hon gå riktigt mycket back på att inte betala något på 20år.

Jag undrar dock hur hon inte kan ha tyckt att detta är konstigt tidigare? Hela pumpens debiterade månadsförbrukning bör ju ligga i närheten av vad hela hennes hus förbrukar.

hsd hsd skrev:
Det ser mystiskt ut men det kan ha hänt något, tom hydrofor eller felaktig tryckbrytare....
Det bästa är att besöka grannen och fråga om det står rätt till med pumpen, förklara era funderingar (lungt och stilla), möjligt att grannen inte har koll på funktion och bara läser av mätare ,( kan vara separat för vatten)
Har Du inte koll själv så föreslå att någon vvs firma eller pumpleverantör kollar om exempelvis pumpen går mest hela tiden[/QUOTE
Hej,

[bild]

Har inte svärmor koll på sin egen förbrukning? Det borde dyka upp ett stort frågetecken vid jämförelse.

Jag har ett snarlikt upplägg med mina grannar, med den skillnaden att pumpen ligger på ett helt eget elabonnemang, så det finns ingen möjlighet till "överdebitering".
Jag bytte min/vår Grundfos 2,2kW 120m ejektorpump för ca 20 år sedan.
För fem år sedan så började elräkningarna bli "hemska" (>1400kWh/månad) detta då den gick i stort sett kontinuerligt för att uppnå inställt tryck, med årsdebitering från Vattenfall och att jag inte uppmärksammade det hela omgående så låg vi på den förbrukningen i två år...
Det fanns/finns bara tre lösningar.
Ställa ner trycket.
Byta till en annan/ny pump.
Eller renovera pumpen.
Den kortsiktiga lösningen var att ställa ner trycket. Då sjönk elförbrukningen till fullt rimliga nivåer. Men sambon klagar över dåligt vattentryck, och det gör hon helt rätt i. Vår pump är slut och kommer att bytas så småningom.

• Gilla
P-son83 och 3 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Antingen går pumpen utan stopp eller så är det grannens hela förbrukning
Garanterat hela grannens förbrukning !!

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

[bild]

Det var det jäv.....jag hört. Jag har djupborrad brunn med en vattenpump som pumpar upp vatten till två hus. Har ju försökt spara på så mycket jag kan nu under elkrisen. Men pumpen går ju när den behövs. Jag hade en förbrukning på 280 kw nu i oktober (mitt bästa hittills). Då har vi disk och tvättmaskin i båda husen samt duschar och spolar på toa mm Så den förbrukning han skrivit brukar jag ha i typ november när det inte är elkris.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Primus falk:
Garanterat???
Är inte det lite "starkt" som påstående.
Om du läser mitt inlägg ovanför ditt så ser du att det definitivt INTE måste vara en granne som försöker blåsa någon. Det kan hända den bästa.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Min och grannens pump gick sönder och drog full effekt konstant. Vi har ingen egen elmätare på pumpen så det tog ett par år att upptäcka problemet.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej,

[bild]

Elmätaren är förmodligen 5 siffrig + decimal saknas decimalkomma före sista siffran!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.