L Limpan4all skrev:
Jag har ett snarlikt upplägg med mina grannar, med den skillnaden att pumpen ligger på ett helt eget elabonnemang, så det finns ingen möjlighet till "överdebitering".
Jag bytte min/vår Grundfos 2,2kW 120m ejektorpump för ca 20 år sedan.
För fem år sedan så började elräkningarna bli "hemska" (>1400kWh/månad) detta då den gick i stort sett kontinuerligt för att uppnå inställt tryck, med årsdebitering från Vattenfall och att jag inte uppmärksammade det hela omgående så låg vi på den förbrukningen i två år...
Det fanns/finns bara tre lösningar.
Ställa ner trycket.
Byta till en annan/ny pump.
Eller renovera pumpen.
Den kortsiktiga lösningen var att ställa ner trycket. Då sjönk elförbrukningen till fullt rimliga nivåer. Men sambon klagar över dåligt vattentryck, och det gör hon helt rätt i. Vår pump är slut och kommer att bytas så småningom.
Men visst var det inte bara pumpen som drog 1400kwh?

Denna pump är från 2019 och drar 1650 på en månad?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur stor är svärmors egen elförbrukning under motsvarande period?
Och hur liknande är svärmors och grannens hus/förutsättningar för elförbrukning?
Båda har typ likvärdigt (enligt grannen då), svärmor hade 1200kwh i oktober, eluppvärmt.

Så är lite segt för henne att nästan betala mer till grannen än för sitt egna hus
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Tveksamt va? Om hon betalat dessa summor i 10år kommer hon gå riktigt mycket back på att inte betala något på 20år.

Jag undrar dock hur hon inte kan ha tyckt att detta är konstigt tidigare? Hela pumpens debiterade månadsförbrukning bör ju ligga i närheten av vad hela hennes hus förbrukar.
Jodå, dem har misstänkt något länge, men ingen av dem har orkar bry sig eftersom grannen är rätt jobbig att ha att göra med.

Men nu har hon gått i pension och jag fick reda på vad pumpen drog, så nu vill hon snacka med grannen lite försiktigt.

Men planen är väl att ringa firman som sålde och installera den, fråga om dem kan kolla varför den drar 1650kwh på en månad och se vad som kommer fram :)
 
  • Gilla
  • Haha
Magnusnu och 19 till
  • Laddar…
Jodå, bara pumpen i sig själv. Inget annat anslutet alls. På det abonnemanget finns det bara pumpen samt en radiator som är avstängd normalt sett om det inte är kallare än -10grader C under minst 3 veckor. Då slår jag på radiatorn manuellt.
En 2,2kW kortsluten asynkronpump drar minst 1kW även om den går helt obelastad. Men en ejektorpump går ALDRIG obelastad, den pumpar alltid runt en massa vatten. Så 1,6 till 2,2kW är fullständigt normalt.

Men det är enkelt att kontrollera. Spendera en timme eller två vid pumpen. Se hur lång tid den tar på sig efter att den har startat tills den stannar. Om det tar 15min till en timme så har ni hittat problemet. Pumpen eller ejektorn är dålig/slut. Snabba lösningen är att sänka starttrycket tills man kan/vill åtgärda det verkliga problemet.

Jag kommer att byta till en dränkpump istället. Då är effektförbrukningen i stort sett bara beroende på hur tom brunnen är och hur mycket vatten man tar ut. Samt att felsökningen är superlätt. Det finns bara pressostaten eller trasig pump att välja mellan... Med en ejektorpump så är variablerna betydligt fler...
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, det verkar trots allt billigare än kommunalt VA om totalkostnaden är under 500kr/mån
F fribygg skrev:
Tja, det verkar trots allt billigare än kommunalt VA om totalkostnaden är under 500kr/mån
F fribygg skrev:
Sant, men grannen vet ju inte heller om svärmor kommer spola vatten hela tiden.
Är det nått fel att betala knappt 500kr/mån för vatten?
Ja, ja det är mycket fel om det avser bara vattnet.
 
S saltet skrev:
Har eget vatten som jag delar med granne. ’vår bedömning är att elen är en försumbar kostnad. Är inte många kronor per månad.
’vår förbrukning på hela huset plus gäststuga var i oktober 1100 kWh totalt. ’Däremot delar vi på alla kostnader som service av filter, service av brunn, salt till vattenfilter mm.
Vi har en brunn på 80 m med trefas djupbrunnspump.
Vi har samma upplägg med vår granne, vi delar vatten. Brunnen ligger på vår tomt, vi är 4 pers i vårt hushåll, grannen är en person. Hade en total förbrukning i oktober på 429 kWh, min bedömning är att vattenpumpen är försumbar...
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,varför går du inte till grannen och frågar istället?

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?

Kolla på Bengt Lords beräkning:
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/hur-manga-kwh-drog-vattenpumpen.244789/
 
  • Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men det behöver väl inte vara något fel om man är överens om detta och grannen står för investeringen och underhåll av brunnen?
Det är fel ändå. Grannen har ju specificerat ett antal kWh. Pumpen drar väl inte mer el för att grannen har stått för investeringen?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi är 4 fastigheter som delar på samma djupborrade brunn
Vi lägger 200kr / År var
Dvs 800kr….det går till elförbrukning och ev underhåll

svärmor din blir helt blåst
1600kwh gör jag inte ens av med i hela min villa och garage
 
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Min pump dra 600 800 kwh värma och el 139 kvm 4 personer i huset
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den var bra, hela grannens hus kan faktiskt förbruka detta, skicka ut en spanare!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den var bra, hela grannens hus kan faktiskt förbruka detta, skicka ut en spanare!
Sätt dit ett par vattenmätare i systemet. ehöver inte vara dyrasre sorten om man sätteren för varje förbrukare. Det kansk t o m går att få dit en elenergimäter för pumpen. Sedan är det bara att proportionera elen på vattenmängderna. Man kan ocksp med försök ta terad på vad pumpen drar per kubik meter eller vad den drar per litet vatten (kan mätas med en hink) för att få en grov uppfattning.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
B Björn Dahlroth skrev:
Sätt dit ett par vattenmätare i systemet. ehöver inte vara dyrasre sorten om man sätteren för varje förbrukare. Det kansk t o m går att få dit en elenergimäter för pumpen. Sedan är det bara att proportionera elen på vattenmängderna. Man kan ocksp med försök ta terad på vad pumpen drar per kubik meter eller vad den drar per litet vatten (kan mätas med en hink) för att få en grov uppfattning.
Elmätare finns, den grannen läser av, men känns som han läser den fel eller tar sin egna istället .

Men var ett tag sen svärmor hade tillgång till pumpen, dem har ju rätt att kolla den också, då dem gemensamt investerat i den osv.

Svärmor är lite försiktig nu, men kommer att snacka med grannen vid tillfälle :)
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jag tycker inte att det verkar vara något fel. Hela förbrukningskostnaden är ju 921,55 kr vilket sedan är delat på 2 hushåll vilket blir 460,77 som vardera hushåll betalar som det står på sista raden. Hela förbrukningen på 2 hushåll är ju 1653 kWh för en månad och då är det väl rimligt att kostnaden delas på två om nu pumpen har en egen mätare.
 
  • Haha
  • Gilla
jekde och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Jag tycker inte att det verkar vara något fel. Hela förbrukningskostnaden är ju 921,55 kr vilket sedan är delat på 2 hushåll vilket blir 460,77 som vardera hushåll betalar som det står på sista raden. Hela förbrukningen på 2 hushåll är ju 1653 kWh för en månad och då är det väl rimligt att kostnaden delas på två om nu pumpen har en egen mätare.
Du har helt missat rimlighetsbedömningen av förbrukning på en vattenpump som servar två hushåll. Däri ligger det stora problemet som behandlas i denna tråd.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.