1. En vattenpump borde rimligen gå lite då och då...samt att de flesta normala människor bevattnar sannolikt inte vintertid...
En pump som är på kanske 500-750W, borde då gå vid några få tillfällen per dygn vintertid....typ 10-15 ggr a ett par minuter.
Det borde bli runt 1 kWh/dygn....eller ca 30kWh/mån.

2. Används samma pump til bevattning sommartid, så går den såklart betydligt mer....

3. Är den då kopplad via något vattenfilter, så bevattnar Ni med 'renat' vatten, vilket är onödigt om det är gräsmattan som vattnas.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Tack för alla svar!

Får försöka approacha grannen på något bra sätt.

Om grannen vägrar att gå med på att visa elmätaren osv. Finns det något annat sätt? Måste man göra en anmälan etc?
Hej,
Glöm inte spela in samtalet(n) för säkerhets skull. Speciellt om diskussionen berör "misstaget" eller om det finns uppsåt....
/ Johan
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det är referenser till en tidigare tråd om en grannfejd över elförbrukning som skjutit i höjden pga. ett hönshus.
Länk?
 
F fribygg skrev:
Jag vet inte om svärmor varit med och betalat halva brunnen och betalar halva underhållet och halva driften, gör hon det?
Varför inte läsa inläggen?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Tack för alla svar!

Får försöka approacha grannen på något bra sätt.

Om grannen vägrar att gå med på att visa elmätaren osv. Finns det något annat sätt? Måste man göra en anmälan etc?
Med den pumpen bör grannen ha ett lantbruk eller liknande?
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
Tycker det är lite spännande ändå att månndsförbrukning är som om pumpen gick hela tiden. Kanske en slump, kanske den går hela tiden? Om den aldrig få upp trycket tills kontaktorn stänger av, pga felinställd kontaktor kontra tryckhöjden?

Eller drar den inte fullt då?

Eller läcka? Spånar lite.
 
  • Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
B bauhaus skrev:
Möjligen kW !:)
Stämmer. (auto correct)
 
J jangus11 skrev:
En pump från 1970-talet kan förbruka uppemot 1000 kwh/år medan en motsvarande pump idag bör förbruka omkring 200 kwh/år. (Uppgifter från Google)
Kanske värt att kolla lite djupare
Kanske värt att läsa inläggen och få lite fakta än att lägga upp irrelevant fakta!
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jag delar vatten ur djupborrad brunn med en granne samt tömning av 3-kammarbrunn 1ggr/år.
Iofs sommarstuga men används över hela året.
Detta kostar 500kr/år.
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Men planen är väl att ringa firman som sålde och installera den, fråga om dem kan kolla varför den drar 1650kwh på en månad och se vad som kommer fram :)
Det är klart det bästa sättet. Förvarna inte grannen och följ med när firman kontrollerar installationen. Spela in vad som sägs så att grannen inte kan komma undan med att senare ljuga om vad som var felet. Pumpen, mätaren eller avläsaren.-)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Orkar inte läsa igenom hela tråden och alla intressanta synpunkter som framförs. Kan bara konstatera utifrån min utbildning (comvux - el/energi linjen) att din svärmor blir lurad. Detta är inte en gissning eller uppskattning utan det är med 100% säkerhet så att hon andingen blir lurad av sin granne eller så har grannen begått ett misstag som klassificerar hen som fullkomligt efterbliven. Ingen kan någonsin få en elräkning för en vattenpump som motsvarar ett halvt hushåll utan att fundera rejält över saken precis som du själv gör just nu.
 
  • Gilla
Gazz och 3 till
  • Laddar…
Hej

Bor i villa o delar min brunn med 7 hushåll. 2 hydrofor tankar.
365kr i el fakturera ja vår brunn förening förra året
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
M Mangebang skrev:
Jag gjorde av med 9000kwh senaste månaden. 110 kvm och fjärrvärme. 2,5 personer. Du får dra dina slutsatser men han blåser nog din svärmor.
9000kwh? Har du tagit bort väggarna på huset?
 
  • Haha
  • Gilla
Jwc och 7 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Är kassör i en vattenförening med 15 anslutna fastigheter varav en del fritidshus i övre Norrland. Snittförbrukningen är 275 Kwh/månad för att värma pumphuset och driva pumpar och uv-filter. Elförbrukningen ökar under vintermånaderna för att hålla värmen och under sommaren då vattenförbrukningen ökar. I april och oktober cirka 215 Kwh och i Januari och Juli omkring 300 Kwh.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, det verkar trots allt billigare än kommunalt VA om totalkostnaden är under 500kr/mån
Tänk på att om kommunalt avlopp används mot eget vatten så får man ändå betala schablonförbrukning för det vatten som går ut i avloppet. Så det kan kosta ännu mer än det som kommit upp här.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.