I en normal installation pumpas vatten in i en hydrofor eller hydropress upp till angivet tryck, ofta 4-5 kg och sen stänger pumpen av. Trycktanken innehåller vatten och luft. När pumpen trycker in vatten så pressas luften ihop tills den stängs av, och luften kommer att pressa ut vatten när man spolar vatten.

Systemet garanterar att pumpen inte går hela tiden någon spolar vatten och minskar då drastiskt slitaget. Vattnet i trycktanken används ner till omkring, säg 2 kg, vilket innebär många liter. Sen startar pumpen igen och fyller upp tanken. Därför går inte pumpen dygnet runt, utan intermittent. Troligen inte ens ett par timmar per dygn totalt sett.

Om det är en hydrofor så löser sig luften i vattnet efter en tid. Då kommer hela hydroforen att vara vattenfylld. Det kommer pumpen att behöva gå i varje gång man spolar. Man måste då lufta hydroforen med gängse metoder, dvs tömma ut vatten och fylla i luft. Detta gör man med jämna mellanrum när man i ett stigarrör ser att luftfickan har minskat och pumpen startar ofta.

Är det en hydropress där luftfickan är innesluten i en gummiblåsa och pumpen ändå går mest hela tiden så har nog blåsan gått sönder. Saknas hydrofor eller hydropress borde man nog installera en sån i systemet för att hindra att pumpen får så fort man spolar vatten.

• Gilla
sommarglass och 4 till
  • Laddar…
Jag har varit med om när pumpen inte orkar få upp trycket utan går hela tiden. Hur mycket ström det drar vet jag dock ej.

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
A acmalmberg skrev:
Enklast vore att ”svärmor” inte betalade något de närmsta 20 åren!
Enklast för grannen, men sämst för svärmor...

Alldeles för många osäkerheter och villkor. Svärmor kanske vill flytta, eller lever färdigt, eller brunnen rasar igen, eller grannen glömmer vad de kommit överens om, eller 100 andra saker...

Nej man reglerar det här och nu.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror det är så enkelt att grannen läser av elmätaren för vattenpumpen och nogsamt räknar ut förbrukningen och egentligen fakturerar lite för lite, glömmer bla nätavgift.
Men det lilla felet är att han inte noterat eller tänkt på att sista siffran i avläsningen är tiondedelar. dvs det är ett omedvetet decimalfel.
Så hon har fått betala tio gånger för mycket. Men lägger man på nätavgift mm så blir det väl,ca fem gånger för mycket
Det verkar ju vara fel på en faktor 100.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det verkar ju vara fel på en faktor 100.
Nja, med 165kWh på 36 dygn blir det att 2,2,kW pumpen går 5 minuter i timmen. Det tycker jag är realistiskt. En hundradel så blir det en halv minut per timme.

GoC GoC skrev:
Nja, med 165kWh på 36 dygn blir det att 2,2,kW pumpen går 5 minuter i timmen. Det tycker jag är realistiskt. En hundradel så blir det en halv minut per timme.
Läs fakturan igen 165kWh???

GoC GoC skrev:
Fattas en faktor 10 igen...

GoC GoC skrev:
5 kWh per månad är rimligt.

Z Zodde skrev:
Läs fakturan igen 165kWh???
1650 står det på den, och jag skrev tidigare att jag trodde att det är en toppostens fel. Men du kanske inte har följt hela tråden. Brukar vara så.

S Sir Duke skrev:
Fattas en faktor 10 igen...
Ja jag vet inte, kanske räcker med att den går en halvminut per timme. Men skulle gissa på att det krävs mer för att försörja två hushåll med vatten.

GoC GoC skrev:
1650 står det på den, och jag skrev tidigare att jag trodde att det är en toppostens fel. Men du kanske inte har följt hela tråden. Brukar vara så.
Jo, jag läser tråden. Sorry om jag inte minns just ditt inlägg, hade varit lättare om du citerat/syftat/hänvisat till något du menat tidigare

Z Zodde skrev:
Jo, jag läser tråden. Sorry om jag inte minns just ditt inlägg, hade varit lättare om du citerat/syftat/hänvisat till något du menat tidigare
Så klart, jag hade i tidigare inlägg skrivit att jag tror grannen omedvetet läst av den lokala elmätaren fel och inte tänkt på att det är tiondelar. och det är en 2,2kW Grundfoss ringpump som driver en ejektor som fixar vattnet. Dvs ingen liten dränkbar energisnål pump.
Så jag tror nog att en sådan kan förbruka en hel del ström. men det är så klart ett antagande från min sida. Det borde dock inte vara så svårt att kolla upp den orimliga förbrukningen då dom har en separat mätare

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja jag vet inte, kanske räcker med att den går en halvminut per timme. Men skulle gissa på att det krävs mer för att försörja två hushåll med vatten.
Det går åt 5 kWh per hushåll och månad. Det dubbla för två hushåll. Har man en extremt djup brunn går det kanske är 8 kWh eller om det är en riktigt stor familj som duschar och badar och vattnar mycket då går det kanske åt 16,5 kWh per månad.

devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?

Jag har en förbrukning på ca 200kWh på en månad för all el , inkl vattenpump !

• Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.