S
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, 4G/5G fungerar jämförbart med fiber idag. Satte upp en wifi-router med 4G för ett par år sedan på jobbet som en snabb lösning. Tillfälligt blev permanent. Den tuffar på med ett tiotal arbetsplatser utan problem.
4G/5G fungerar absolut bra och kan vara ett bra alternativ för många. Men det är absolut inte jämförbart med fiber enligt mig.

Allt beror ju såklart på kraven man har :)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
4G/5G fungerar absolut bra och kan vara ett bra alternativ för många. Men det är absolut inte jämförbart med fiber enligt mig.

Allt beror ju såklart på kraven man har :)
Varför inte? Vilka krav är det du syftar på då?
 
S
G Ganescha skrev:
Varför inte? Vilka krav är det du syftar på då?
Pålitlighet och ping. I ett hem med 3 barn som ska spela och streama samtidigt som föräldrarna streamar osv. Så är det stor risk att pingen drar iväg. Det hjälper inte att 5g kan hålla pingen någorlunda 55 minuter av 60 ifall 5 minuter är ”laggiga”.
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
I
Hur bra 4G/5G fungerar beror på en hel hög lösa parametrar som ex hur långt ifrån masten man befinner sig, hur många andra abonnenter som kör på samma mast, hyr mycket dessa abonnenter nyttjar bandbredden o.s.v. Men funkar det så funkar det iallafall ett tag och då går det i regel att använda till det mesta alldagliga som att surfa och strömma videos och spela spel på mer casual nivå. Vill man dock ha en mer permanent lösning över tid samt spela spel på lite mer allvar så är det fiber som gäller.

Hade det varit fristående hus där man kunde låta fiberanslutningen finnas kvar så får man stor sannolikhet tillbaka pengarna vid försäljning. Om inte genom rena pengar så fler som kommer och tittar på huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur bra 4G/5G fungerar beror på en hel hög lösa parametrar som ex hur långt ifrån masten man befinner sig, hur många andra abonnenter som kör på samma mast o.s.v. Men funkar det så funkar det iallafall ett tag och då går det i regel att använda till det mesta alldagliga som att surfa och strömma videos och spela spel på mer casual nivå. Vill man dock ha en mer permanent lösning över tid samt spela spel på lite mer allvar så är det fiber som gäller.

Hade det varit fristående hus där man kunde låta fiberanslutningen finnas kvar så får man stor sannolikhet tillbaka pengarna vid försäljning. Om inte genom rena pengar så fler som kommer och tittar på huset.
Jag spelar på ”allvar”, CoD Competitive, 3 vuxna i hushållet och 2 barn med allt va det innebär. Brydde mig inte ens om att kolla om fiber va indraget eller ej i det nya huset vi köpt och brydde mig inte ens om att kolla om det fanns i andra när vi letade hus. Men skulle vi letat utanför tätorten så hade jag naturligtvis kollat så mottagning va acceptabel om ej fiber fanns indraget, annars så hade det ej varit aktuellt.
 
G Ganescha skrev:
Jag spelar på ”allvar”, CoD Competitive, 3 vuxna i hushållet och 2 barn med allt va det innebär. Brydde mig inte ens om att kolla om fiber va indraget eller ej i det nya huset vi köpt och brydde mig inte ens om att kolla om det fanns i andra när vi letade hus. Men skulle vi letat utanför tätorten så hade jag naturligtvis kollat så mottagning va acceptabel om ej fiber fanns indraget, annars så hade det ej varit aktuellt.
Hos dig Ja, har du kollat på mina siffror i tätort några inlägg tidigare?
Varje mobil uppkoppling är unik och kan vara perfekt likväl som obefintlig.
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hos dig Ja, har du kollat på mina siffror i tätort några inlägg tidigare?
Varje mobil uppkoppling är unik och kan vara perfekt likväl som obefintlig.
Har jag påstått något annat? Fiber fungerar inte alltid som det är tänkt heller. Jag skriver i tråden utifrån min synpunkt, vore helt idiotiskt av mig att dra in fiber i huset för 10-20 000:- när det fungerar helt ypperligt för mig och min familj med mobilt och riskera att det inte fungerar optimalt med fiber. Har haft fiber i många många år innan så jag har kött på benen i jämförelse.
 
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Jag vill förtydliga att jag själv spelar inga spel. Har inte upplevt annat än förbättringar sedan bytet till 4G/Zyxel-routern. Sonen och dottern spelar båda men tydligen inte ping-kritiska spel. Vi hade 4g på prov 14 dagar och det var barnen som fick bestämma om det funkade ok för dem. När 5g finns tillgängligt ska jag kunna amvända det nätet med samma router och då ska pingtiden minska enligt teorin. Jag är medveten om det ni skriver att det går att få lite billigare med andra operatörer och introduktionserbjudanden men jag är intresserad av en mer långsiktig lösning.
Jag har operatören 3 och betalar alltså 299kr/mån för 4g och det inkluderar en rabatt på 100kr/mån då vi har mobilabonnemang med samma operatör.
 
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Bättre latenstid med 5g än fiber? Låter mycket märkligt.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag spelar på ”allvar”, CoD Competitive, 3 vuxna i hushållet och 2 barn med allt va det innebär. Brydde mig inte ens om att kolla om fiber va indraget eller ej i det nya huset vi köpt och brydde mig inte ens om att kolla om det fanns i andra när vi letade hus. Men skulle vi letat utanför tätorten så hade jag naturligtvis kollat så mottagning va acceptabel om ej fiber fanns indraget, annars så hade det ej varit aktuellt.
Dock så känner jag att 4g osv är så osäkert, när jag hade det varierade hastigheten extremt mycket och jag fick typ aldrig bättre pin än 50-100 ms. Hade full täckning enligt routern dock utan att det hjälpte.
 
H hablam skrev:
Bättre latenstid med 5g än fiber? Låter mycket märkligt.

5G kommer att möjliggöra maximala nedladdningshastigheter på över 10 Gbit/s, svarstider på 1 millisekund, möjlighet att uppnå garanterad leverans av data med förutbestämd fördröjning och stöd för minst 1 miljon enheter per km2
 
  • Haha
Kendobendo och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
5G kommer att möjliggöra maximala nedladdningshastigheter på över 10 Gbit/s, svarstider på 1 millisekund, möjlighet att uppnå garanterad leverans av data med förutbestämd fördröjning och stöd för minst 1 miljon enheter per km2
Du vet att en hel del av dagens master skickar vidare sin information dom får från flera tusen användare just via fiber va?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S
S Skyflakes skrev:
5G kommer att möjliggöra maximala nedladdningshastigheter på över 10 Gbit/s, svarstider på 1 millisekund, möjlighet att uppnå garanterad leverans av data med förutbestämd fördröjning och stöd för minst 1 miljon enheter per km2

Låter sjukt bra om det är sant måste jag ändå säga. Men visst var det ganska vilda löften när man införde 4G också vill jag minnas.

Men är det inte också så att trafik kommer prioriteras, dvs. Smarta enheter som självkörande bilar kommer ha 1ms responstid ”garanterad” men att det inte gäller för en mobiltelefon eller en dator? Har för mig jag läst såna beskrivningar av 5G
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
5G kommer att möjliggöra maximala nedladdningshastigheter på över 10 Gbit/s, svarstider på 1 millisekund, möjlighet att uppnå garanterad leverans av data med förutbestämd fördröjning och stöd för minst 1 miljon enheter per km2
Vilket frekvensband och geografisk miljö.;)
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
I
G Ganescha skrev:
Jag spelar på ”allvar”, CoD Competitive, 3 vuxna i hushållet och 2 barn med allt va det innebär. Brydde mig inte ens om att kolla om fiber va indraget eller ej i det nya huset vi köpt och brydde mig inte ens om att kolla om det fanns i andra när vi letade hus. Men skulle vi letat utanför tätorten så hade jag naturligtvis kollat så mottagning va acceptabel om ej fiber fanns indraget, annars så hade det ej varit aktuellt.
Det gör du säkert men faktum kvarstår, 4G har klart större risker för drops och high latency, särskilt under timmar då det sitter många användare på masten. Mycket handlar om var du bor och hur nära masten är samt hur mycket den används. När det gäller fiber så är det en långt mycket säkrare lösning, upplever man problem ska det rättas till av nätägaren eller ISPn, det kan man inte begära när det kommer till 4G\5G problem. Det är inte heller som med ADSL där man behövde vara nära en telestation för att få bra koppling.

När det gäller latency och tappade paket så är det såklart ett genomsnitt som är intressant och rent teoretiskt lär ett fibernät ligga bättre till. Sen om man märker av det eller inte kanske har mer med vilka krav man har, d.v.s vilken nivå man spelar på. Sen är det inte alla spel som kräver extremt låg latency men spelar man ex counter strike på hög nivå ska vill man antagligen ha runt 20 ms. Människans reaktionsförmåga ligger på runt 150 ms, på det lägger man sen latency för beräkningar(kod och hårdvara och transport, 20 eller 40 ms kan vara avgörande.

Men absolut, har ni haft turen att få till en bra koppling och ni är nöjda så kör på, varför byta något som fungerar för er.

Ang 5G så är jag egentligen inte vidare insatt i tekniken men med tanke på hur de blåste upp 4G så skulle jag inte ha alltför höga förväntningar.

I TS fall låter det som 4G räcker långt om man bor på rätt ställe.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.