74 891 läst · 378 svar
75k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Nej, nej, nej. 1ms går bara i en optimerad lokal. Omsändningar och kodning pga störningar på radion gör att det är omöjligt på det vanliga mobilnätet utomhus.S Skyflakes skrev:
Edit: Du får gärna räkna lite på hur mycket processorkraft som varje användare behöver i nätet för att skyffla 10Gbps. Jag kan tipsa om att den är omöjlig att uppnå utan att få reordering på paketen pga lastbalansering över flera CPU-kärnor. Simpel logik. Moores lag är ju dld så man kan ju vara skaka parallellt numera
Har 4G, stationerad att jobba hemifrån med uppåt 5-6 videomöten om dagen, jag och tjejen spelar en hel del online, märker ingen skillnad från när jag hade fiber före flytten. Så det där är inte sanning för alla.Dowser4711 skrev:Så fort du börjar göra något interaktivt, som ett videomöte, online-spel, streamade applikationer eller liknande märker du det rejält,
Men visst, så länge du bara hämtar hem data så kan du göra det med upp mot 150ms latens utan att det blir allt för olidligt. Men det är inget jag skulle rekommendera och absolut inget man behöver få bara för att man kör 4G.
Läs hela min text…namnbyte skrev:
Om du kollar så har du nog betydligt bättre latecny än 40ms.
40ms är inget man behöver ha bara för att man kör 4G, utan TS har något sunkigt i sitt nätverk, gissningsvis routern som tillför den fördröjningen.
Jo, iofs. Ljuset går med 200000km/s i fiber och radion går med nästan 300000km/s i luften. Men sen kommer problemen för radion...K Kristoffer_ skrev:
...omsändningar, kodningar, köer (för att överkomma de största problemen med de första teknikerna) osv, i verkligheten så ligger en bra 5G-radio när man är ensam i cellen på ca 8ms om man är ensam i cellen (plus fibern för att komma vidare, dvs ca 8ms mer än fast fiber hemma). I mer rimliga förhållanden så ligger en bra 5G-radio på ca 30ms. Men nu har jag inte ens börjat räkna in andra problem som mobilitet (vilket man kan få även om man sitter still, pga varierande signalstyrka), signalstyrka, externa störningar (exempelvis mopeder och mikrovågsugnar) osv osv. Har man otur så kan man få toppar uppåt 100ms innan man ens börjat räkna in delayer pga köer i radion som beror på hög last...
Edit: just detta med att fibern är "långsam" utnyttjar ju herr Musk i Starlink, men billigt är det inte. Han har fortfarande inte lyckats skicka laser (stabilt) mellan sina satelliter i rymden så han förlorar fortfarande över Mariner även på längre sträckor. Han hävdar dock (precis som med så mycket annat) att tekniken är nästan klar...
Redigerat:
Ska bli ja intressant.A AndersS skrev:
Jag har fått låsa Telia till GSM för att kunna prata och skicka sms. 3G och 4G usel täckning.
Hos Telenor skulle jag få bra 3G vars jag bor men noll täckning i stugan. Däremot är det toppen mottagning i stugan både på gsm och 4G från Telia.
3G fungerar uselt med 5G så det går inte lita på den täckningen heller. Mobilitet mellan 3G och 5G (och tillbaka) stöds inte. Detta gör att 3G skall ses som en ren nödlösning för 5G-utrustning.kisumisu skrev:
Och så kan man ju köra både via fiber och mobilt bredband om man vill vi har varsitt abonnemang för det.
Tekniken som sådan är ju inte det viktiga utan att det fungerar utifrån vad vi använder uppkopplingen till.
Nostalgisk utifrån att historiskt fått utbildning i NMT-teknik.
Tekniken som sådan är ju inte det viktiga utan att det fungerar utifrån vad vi använder uppkopplingen till.
Nostalgisk utifrån att historiskt fått utbildning i NMT-teknik.