74 894 läst · 378 svar
75k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Alldeles för mycket siffror jag inte är inläst på men till tillföra en annan aspekt; felavhjälpning.pacman42 skrev:Jo, iofs. Ljuset går med 200000km/s i fiber och radion går med nästan 300000km/s i luften. Men sen kommer problemen för radion...
...omsändningar, kodningar, köer (för att överkomma de största problemen med de första teknikerna) osv, i verkligheten så ligger en bra 5G-radio när man är ensam i cellen på ca 8ms om man är ensam i cellen (plus fibern för att komma vidare, dvs ca 8ms mer än fast fiber hemma). I mer rimliga förhållanden så ligger en bra 5G-radio på ca 30ms. Men nu har jag inte ens börjat räkna in andra problem som mobilitet (vilket man kan få även om man sitter still, pga varierande signalstyrka), signalstyrka, externa störningar (exempelvis mopeder och mikrovågsugnar) osv osv. Har man otur så kan man få toppar uppåt 100ms innan man ens börjat räkna in delayer pga köer i radion som beror på hög last...
Edit: just detta med att fibern är "långsam" utnyttjar ju herr Musk i Starlink, men billigt är det inte. Han har fortfarande inte lyckats skicka laser (stabilt) mellan sina satelliter i rymden så han förlorar fortfarande över Mariner även på längre sträckor. Han hävdar dock (precis som med så mycket annat) att tekniken är nästan klar...
För 4/5G är det i princip sändare eller mottagare som kan gå sönder. Mottagaren är bytt på 2 minuter, sändaren tar lite mer tid men då har Många problem så det får en rätt kort SLA av den anledningen. Inga grävtillstånd osv behövs, inga TMA/tungt skydd, bara ut och byt mer eller mindre. Fiber tar betydligt längre tid att felavhjälpa. Inget problem förrän något går av, men det är en risk.
Jag har haft fiber i snart 20 år, antalet avgrävningar är noll. Antalet avbrott går att räkna på ena handens fingrar. Under samma tid så har mobilnäten varit nere fler gånger. Närmsta masten går ned varje gång det är strömavbrott (ingen batteribackup i den), tack vare batteribackup/UPS hemma (och i nätets centrala punkter) så fungerar dock fibern när strömmen går ned. Jag köper alltså inte den argumentationen heller.namnbyte skrev:Alldeles för mycket siffror jag inte är inläst på men till tillföra en annan aspekt; felavhjälpning.
För 4/5G är det i princip sändare eller mottagare som kan gå sönder. Mottagaren är bytt på 2 minuter, sändaren tar lite mer tid men då har Många problem så det får en rätt kort SLA av den anledningen. Inga grävtillstånd osv behövs, inga TMA/tungt skydd, bara ut och byt mer eller mindre. Fiber tar betydligt längre tid att felavhjälpa. Inget problem förrän något går av, men det är en risk.
Jag jobbar med mobilnät så jag borde egentligen prisa dessa, men jag (och mitt företag) gynnas faktiskt mer av realistiska förväntningar så det är dessa jag förmedlar...
Jag har mobilt bredband som automatisk backup på min Ubiquiti EdgeRouter X, jättebra lösning som jag rekommenderar den som har råd, men om man måste välja en av dem för hemmabruk så är det fiber alla dagar i veckan. Min familj gör av med ungefär 1TB i månaden hemma...A AndersS skrev:
Vi har ca 150mbit på 4g. Men på kvällarna så buffrar det alltid. Har beställt fiber, 9999kr kostar installationen.S Skyflakes skrev:[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!
Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.
Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.
Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.
Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!
I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.
Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!
Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 655 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 655 inlägg
Jag har kört Telias Bredband Plus sedan 2017. På dessa sex år har jag haft ETT avbrott på 40 minuter. Det kallar jag driftsäkert.pacman42 skrev:Jag har haft fiber i snart 20 år, antalet avgrävningar är noll. Antalet avbrott går att räkna på ena handens fingrar. Under samma tid så har mobilnäten varit nere fler gånger. Närmsta masten går ned varje gång det är strömavbrott (ingen batteribackup i den), tack vare batteribackup/UPS hemma (och i nätets centrala punkter) så fungerar dock fibern när strömmen går ned. Jag köper alltså inte den argumentationen heller.
Jag jobbar med mobilnät så jag borde egentligen prisa dessa, men jag (och mitt företag) gynnas faktiskt mer av realistiska förväntningar så det är dessa jag förmedlar...
Vi har haft en del sådan här trådar under åren gällande fiber eller mobilt, båda fungerar. Där jag årsvis brukar klippa in lite PTS-info och nu kommer 2022-siffrorna som nyligen publicerades.
Men hursomhelst, det stora antalet hushåll anslutna till fiber är möjliggöraren för att kunna få även bra uppkoppling via mobilnäten, från länken nedan är bilden urklippt. Man mäter nu hushåll och inte fastigheter, då det blir mera rättvisande med flerfamiljshus. Min tolkning är att dessa har tillgång till fiber, men behöver inte ha ett aktivt bredbandsabonnemang.
Totalt för Sverige: "Årets insamling visar på att andelen fiberanslutna är ca 83,9 procent för 2022."
https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2023/utbyggnad-av-fiber-och-5g-minskar-bredbandsklyftan/
Men hursomhelst, det stora antalet hushåll anslutna till fiber är möjliggöraren för att kunna få även bra uppkoppling via mobilnäten, från länken nedan är bilden urklippt. Man mäter nu hushåll och inte fastigheter, då det blir mera rättvisande med flerfamiljshus. Min tolkning är att dessa har tillgång till fiber, men behöver inte ha ett aktivt bredbandsabonnemang.
Totalt för Sverige: "Årets insamling visar på att andelen fiberanslutna är ca 83,9 procent för 2022."
https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2023/utbyggnad-av-fiber-och-5g-minskar-bredbandsklyftan/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte menat som en argumentation, men något värt att nämna i sammanhanget, att eventuell felavhjälpning är snabbare. Även om det händer sällanpacman42 skrev:Jag har haft fiber i snart 20 år, antalet avgrävningar är noll. Antalet avbrott går att räkna på ena handens fingrar. Under samma tid så har mobilnäten varit nere fler gånger. Närmsta masten går ned varje gång det är strömavbrott (ingen batteribackup i den), tack vare batteribackup/UPS hemma (och i nätets centrala punkter) så fungerar dock fibern när strömmen går ned. Jag köper alltså inte den argumentationen heller.
Samtidigt finns det en mycket högre tolerans med 4G, skulle det plötsligt börjar buffra för er på vissa tider på grund att flera tunga användare så finns det egentligen inte mycket att göra åt det.namnbyte skrev:
Det finns fortfarande boenden som saknar tillgång till fiber men framförallt så är det många som inte anser att kostnaden på att installera fiber för 20 000+ är värt det för deras användning särskilt inte om man kan hanka sig fram på 3G\4G.A AndersS skrev:Vi har haft en del sådan här trådar under åren gällande fiber eller mobilt, båda fungerar. Där jag årsvis brukar klippa in lite PTS-info och nu kommer 2022-siffrorna som nyligen publicerades.
[länk]
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 308 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 308 inlägg
Vilken hastighet och latens man behöver varierar från person till person. Jag kör fiber och skulle inte orka med att tills på 4G varje dag när jag jobbar. Jag gör det ibland när jag är på resande fot och det fungerar men jag skulle inte vilja gå det då dagligen. Andra har lägre krav och kan välja annorlunda.
Däremot förstår jag inte alla dessa som nöjer sig med några 100 millibit eller för all del några 100 millibyte...
Däremot förstår jag inte alla dessa som nöjer sig med några 100 millibit eller för all del några 100 millibyte...
Ja, det ser du i länken till PTS, eller missförstår jag ditt inlägg? Allt står där hur många som beräknas kunna få fiber installerat för 2022. Och jag har skrivit det flera gånger att fiber och ibland mobilt bredband fungerar.I Ironside skrev:
Snäll som jag är klipper jag även in detta från länken gällande 2022
Viktiga resultat – fiber och 5G
- 97 procent av hushåll och företag har tillgång till fiber eller annan teknik i sin absoluta närhet som medger hastigheter om 1 Gbit/s, en ökning med cirka två procentenheter jämfört med 2021.
- Utanför tät- och småort är motsvarande tillgång till fiber 65 procent av alla hushåll. Ökningen är mer än fem procentenheter.
- 57 procent av alla hushåll har täckning från 5G-nät, en ökning med 37 procentenheter jämfört med 2021.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 433 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 433 inlägg
4g stödjer inte vanliga röstsamtal, för telefonsamtal via 4g/5g krävs att telefonen och telefon operatör har VoLTE aktivtkisumisu skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 433 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 433 inlägg
De snabba överföringar som kan nås via 5g sker på högsta frekvenserna 30 GHz -300 GHz och de har en räckvidd på ca. 500 meter
Planering för master till 5g är med ca 200 meters avstånd och det kommer att dröja innan nätet är fullt utbyggt, samtidigt kommer man inte att få fram full 5g till fjällstugan eftersom det aldrig kan bli ekonomiskt lönsamt för operatörerna
Planering för master till 5g är med ca 200 meters avstånd och det kommer att dröja innan nätet är fullt utbyggt, samtidigt kommer man inte att få fram full 5g till fjällstugan eftersom det aldrig kan bli ekonomiskt lönsamt för operatörerna