74 890 läst · 378 svar
75k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Teddy_Nallen skrev:
Är det äldre WiFi inbyggt i den så går det så klart inte i full hastighet. Via kabel är det via en USB-port? Runt de hastigheterna gamla USB2 klarar... känns konstigt att du får ut mer ur en USB WiFi än kabel annars. Och med USB WiFi: se till att testa med fri sikt mot accesspunkten. Ingen skärm, arm, eller huvud i vägen så kanske den klarar lite mer. WiFi 1200ac är annars svårt att maxa: det är hög frekvens och flera frekvensband den kör på samtidigt så det är väldigt lätt att störa ut.Teddy_Nallen skrev:
Du behöver förstå följande.Teddy_Nallen skrev:
Även med den snabbaste processorn som kan köpas för pengar, är det inte enkelt att få 1000/1000 via wifi. Det beror på att det ofta är andra som använder samma frekvenser, eller närliggande frekvenser som du försöker använda. Väggar och annat skapar störningar, även om du är helt själv, som också sänker hastigheten.
Om du exkluderar wifi från ekvationen så är det antagligen andra saker som påverkar prestandan mer - tex hur snabb hårddisk du har.
Jag hittar inget prestandatest online just nu, men jag är rätt säker på att en i3 med SSD kabelansluten till internet inte har några problem att nå 1000Mbps.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 811 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 811 inlägg
Så länge man har ok nätverkskort så är det inga problem alls med gigabit via trådat. Jag använder fortfarande 3 gamla HP Mikroserver av tidig generation med tvåkärniga AMD Turion CPU, rejält trötta. Går med Server 2008 R2 och hårddiskar som är minst 7-8 år gamla. Bara 3-4 GB internminne. Maxar utan problem interna gigabitnätverket vid filöverföringar, konstant och kontinuerligt.
Minns när jag körde gamla Pentium 2, då köpte jag förhållandevis dyra Intel nätverkskort som skötte all checksummeberäkning osv i chippet. Gjorde enorm skillnad mot budgetkorten som använde CPU-kraft istället.
Minns när jag körde gamla Pentium 2, då köpte jag förhållandevis dyra Intel nätverkskort som skötte all checksummeberäkning osv i chippet. Gjorde enorm skillnad mot budgetkorten som använde CPU-kraft istället.