74 008 läst · 378 svar
74k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Jag har en TP link. Via USB. Och den klarar 1200 Mbit/. Och nätverkskortet i datorn. Skall klara denna hastigheten på 1000 Mbit/s. Men som det är nu. Så hänger det på processorn i daton.A A-Man_08 skrev:
Men jag är nöjd. Än så länge. Byter laptopp vid ett tillfälle.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Verkar sjukt en i3 inte ska nå 1 gigabit. Jag har en i3 i min filserver / seedmachine och den har inga problem nå 1 gigabitTeddy_Nallen skrev:Jag och min man har. !000 - 1000 Mbit/s
Hade fått upp. Hastigheten om jag hade i7 processor. I min laptopp. Men har nu en i3 Processor. Med 16 gig i ram. En så länge så. Duger denna hastigheten. Allt beror på. Hur datorn klarar av det hela.
Men när teknikenra. Var hemma och kopplade. In det hela. Så mätte dom med sin. Laptopp. Och fick lite över 900 Upp och samma Ner. Men så hade ju dom. En nya laptopp. Som klarar av snabbare hastighet.
Då körde teknikerna via Wifi. Och via testade via sladd. Blev samma resultat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jaha var det via wifi 🤣
WiFi via USB till och med? Jag har aldrig fått upp de hastigheterna via WiFi även om jag ställer mig 50 cm bort utan någonting mellan... 250 Mbps som mitt internetabonnemang ligger på klarar den bra. Men ställer man sig med gips mellan så går det ner direkt.AndersMalmgren skrev:
Mät med trådat nätverkskort istället så får du se vad internetuppkopplingen klarar. Du skrev att du har en i3. Den första Intel Core i3 som släpptes hade stöd för 1000 Mbit/s (och vi fick ut den hastigheten redan då, och nästan 10 år tidigare också så länge vi inte behövde skriva till en hårddisk då de inte var snabba nog)Teddy_Nallen skrev:Jag och min man har. !000 - 1000 Mbit/s
Hade fått upp. Hastigheten om jag hade i7 processor. I min laptopp. Men har nu en i3 Processor. Med 16 gig i ram. En så länge så. Duger denna hastigheten. Allt beror på. Hur datorn klarar av det hela.
Men när teknikenra. Var hemma och kopplade. In det hela. Så mätte dom med sin. Laptopp. Och fick lite över 900 Upp och samma Ner. Men så hade ju dom. En nya laptopp. Som klarar av snabbare hastighet.
Då körde teknikerna via Wifi. Och via testade via sladd. Blev samma resultat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Min pappa blev av nån anledning pålurad 1000/1000. Med Wifi (som han använder) i hallen där routern stod gick att nå nånstans mellan 500 och 1000, gick man till nåt annat rum så sjönk hastigeten.
Han betalar räkningar, kollar på SVT och läser nyheter. Lite overkill.
Med WiFi enbart skulle jag aldrig betala för den hastigheten. Eller. Jag gör det inte nu heller. Det är för mig inte nödvändigt helt enkelt.
Han betalar räkningar, kollar på SVT och läser nyheter. Lite overkill.
Med WiFi enbart skulle jag aldrig betala för den hastigheten. Eller. Jag gör det inte nu heller. Det är för mig inte nödvändigt helt enkelt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jag skulle nog inte kunna backa från 1000/1000 men det är bara jag
Vad gör man när man "behöver" 1000/1000 för att man tycker att 500/500 går för sakta?AndersMalmgren skrev:
Jag förstår naturligtvis att flytt av stora filer tar halva/dubbla tiden men hur stora filer flyttar man och hur ofta för att detta ska bli en väsentlig fördel/nackdel?
Bara genuint nyfiken då jag själv har 250/250 och inte skulle vilja betala ett öre mer för högre hastighet då jag inte ser att det skulle medföra några reella fördelar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
När man gör stora pulls från git osv. Man vill ha så lite interrupt som möjligt när man jobbarAlfredo skrev:Vad gör man när man "behöver" 1000/1000 för att man tycker att 500/500 går för sakta?
Jag förstår naturligtvis att flytt av stora filer tar halva/dubbla tiden men hur stora filer flyttar man och hur ofta för att detta ska bli en väsentlig fördel/nackdel?
Bara genuint nyfiken då jag själv har 250/250 och inte skulle vilja betala ett öre mer för högre hastighet då jag inte ser att det skulle medföra några reella fördelar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Den klarar ej detta. Med den inbyggda. Wifi som sitter i skärmen. Då fick jag bara. Runt 200 Mbit/s. Men nu har jag en TP-link. USB Wifi istället. Då klarar datorn. Enligt bilden.S sjoelund skrev:WiFi via USB till och med? Jag har aldrig fått upp de hastigheterna via WiFi även om jag ställer mig 50 cm bort utan någonting mellan... 250 Mbps som mitt internetabonnemang ligger på klarar den bra. Men ställer man sig med gips mellan så går det ner direkt.
Mät med trådat nätverkskort istället så får du se vad internetuppkopplingen klarar. Du skrev att du har en i3. Den första Intel Core i3 som släpptes hade stöd för 1000 Mbit/s (och vi fick ut den hastigheten redan då, och nästan 10 år tidigare också så länge vi inte behövde skriva till en hårddisk då de inte var snabba nog)
Via kabel. Runt 400 Mbit/s