TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
ISDN?
Ja! Kunde för mitt liv inte komma ihåg det.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Siffrorna är extremt grova estimat från någon fiberlatencykalkylator så inget att ta allvarligt, beror av en massa antaganden man har dålig koll på.
Ah, jag förstår. Jag räknade bara på löptiden för en fiber hela (fågel)vägen; något man inte kan komma under i tid utan att gå till mikrovågslänk.

I alla verkliga fall så blir tiden naturligtvis längre. Men lite kul att min tid bara blev ca dubbelt så lång. (Jag gav upp på traceroute efter 16 hopp.)

Den gamla tumregeln var att en router lägger till 2ms... Men jag talar ju om hur gammal jag är när jag drar till med den tumregel. Det var lääänge sedan de siffrorna var aktuella. ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag får 3.4ms mot samma ip som Anders M gjort. 8 hopp. Och detta från ute på landsbygden i Skåne. Har 250/250 fiber.
Detta test gjort dock från router.
Ska testa när jag kommer hem att göra samma test från en dator innanför.
Så det behöver inte bero på avstånd i meter som bestämmer tiden. Mer hur operatören är ansluten till stamnätet.

Med "SvennesISP" blir det nog sämre tider..

2ms för en router? Byt!!
 
P PappasHammare skrev:
Jag får 3.4ms mot samma ip som Anders M gjort. 8 hopp. Och detta från ute på landsbygden i Skåne. Har 250/250 fiber.
Detta test gjort dock från router.
Ska testa när jag kommer hem att göra samma test från en dator innanför.
Så det behöver inte bero på avstånd i meter som bestämmer tiden. Mer hur operatören är ansluten till stamnätet.

Med "SvennesISP" blir det nog sämre tider..

2ms för en router? Byt!!
Avståndet kommer alltid sätta den undre gränsen för vad som är teoretiskt möjligt. 3,4ms Skåne<->Stockholm låter inte som det ens är teoretiskt möjligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja! Kunde för mitt liv inte komma ihåg det.
OT-historia, har utbildat i ISDN-teknik, bl.a. hur D-kanalstrafiken kommunicerade på BRI/PRI enligt ITU-standard bl.a. för de som utvecklade utrusning, Självklart hade man ISDN hemma som uppkoppling också:D
Hade routers hemma som koppla upp en eller två kanaler efter behov, samt kopplade ned en kanal vid inkommande samtal. Sedan fanns det även komprimering i t.ex. Ciscoburkarna som 2503/1003 för att öka kapaciteten till det dubbla, men det krävdes speciella förutsättningar för att nytta av den.

Jämförelser med ping-tider för mig tillbaka till 90-talet då det var ganska "hett" i jämförelser utifrån de stora skillnaderna som förekom.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
OT-historia, har utbildat i ISDN-teknik, bl.a. hur D-kanalstrafiken kommunicerade på BRI/PRI enligt ITU-standard bl.a. för de som utvecklade utrusning, Självklart hade man ISDN hemma som uppkoppling också:D
Hade routers hemma som koppla upp en eller två kanaler efter behov, samt kopplade ned en kanal vid inkommande samtal. Sedan fanns det även komprimering i t.ex. Ciscoburkarna som 2503/1003 för att öka kapaciteten till det dubbla, men det krävdes speciella förutsättningar för att nytta av den.
Mina telefonräkningar var inte roliga på ISDN-tiden...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina telefonräkningar var inte roliga på ISDN-tiden...
Kostade inget på den tiden eller senare när xDSL, första kopplades in med 250 kbit/s och senare ökade till 2 Mbit/s då det var företagsabonnemang.:D Till glädje för barnen också.

När det gällde ping-värden längre tillbaka var det också diskussioner kring olika operatörers peering och hur det påverkade.
 
A AndersS skrev:
Kostade inget på den tiden eller senare när xDSL, första kopplades in med 250 kbit/s och senare ökade till 2 Mbit/s då det var företagsabonnemang.:D Till glädje för barnen också.
Vissa hade tur...
...mina telefonräkningar låg på tusentals kronor ibland. Jag fick sätta modemet/routern på relä som styrdes av datorn så att det bara körde när datorn var igång...
 
Kollade trafiken här hemma och TV-boxen ligger ganska konstant på 100 kbit/s när den är avstängd via fjärren. Hade fyllt den gamla tekniken med bara tomgångstrafik:cool:
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kollade trafiken här hemma och TV-boxen ligger ganska konstant på 100 kbit/s när den är avstängd via fjärren. Hade fyllt den gamla tekniken med bara tomgångstrafik:cool:
Här hemma ligger hela nätverkets tomgångskörnign på ca 3.3 mbit :p

Skärmdump av nätverksgränssnittstatistik med trafikdiagram, överföringstakt, och paketdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi gör av med drygt 1 TB per månad. Det låg på den nivån även under hemarbete för både barn och mig under Covid. Jag misstänker att apparna drar mer, men att tiden de används har minskat...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här hemma ligger hela nätverkets tomgångskörnign på ca 3.3 mbit :p

[bild]
Hur mycket belastar bostadens anslutning?
 
A AndersS skrev:
Hur mycket belastar bostadens anslutning?
1 gigabit fiber. Men får bara ut 860 mbit för att Bredband 2 är sämst
 
hsd
Snåla inte
Du har väl hört talas om Bahnhof (y)
 
hsd hsd skrev:
Snåla inte
Du har väl hört talas om Bahnhof (y)
Och inte ens få pubik IP :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.