Anna_H Anna_H skrev:
Att grannen får så billigt beror väl på att de har en fiber framdragen som ingen använder - din gamla?
Inte sannolikt, utan att det finns fiberduct/slang framgrävt till grannens fastighetsgräns. Och att det är ett område med ett flertal inte anslutna, dvs det potential för någon operatör att hitta nya kunder och då kör ett erbjudande, dvs de köper sig kunder och oftast med x tid bundet avtal. Betyder inte alltid att operatören har någon lönsamhet, men kan som bolag visa på tillväxt vilket kan vara positivt utifrån vad aktieägarna vill se för resultat (bara exempel på att för oss konsumenter är inte allt logiskt i våra ögon)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte sannolikt, utan att det finns fiberduct/slang framgrävt till grannens fastighetsgräns. Och att det är ett område med ett flertal inte anslutna, dvs det potential för någon operatör att hitta nya kunder och då kör ett erbjudande, dvs de köper sig kunder och oftast med x tid bundet avtal.
När vi byggde vårt fibernät så låg kostnaden för att ansluta en ny kund på ca 12000 kr, oavsett hur mycket förberett det var. Kostnaden utöver detta var de kostnader som krävdes centralt (stomnät mm) för att bygga. Det är billigare utrustning och dyrare grävning idag.

Hur som helst, att ha en ledig anslutning var inte den stora kostnaden, låter man tidigare kunder betala den så sparar man in runt en tusenlapp. Ytterligare en tusenlapp om fiberboxen i huset är återanvänd. Idag skulle jag tro ännu mindre på dessa. Dessutom brukar dessa kostnader ingå i den löpande avgiften, inte installationen.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Kollade för skoj skull vad det skulle kosta att installera till det nya huset, Telia 21000:- (22900:- för öppen fiber) Lokala Elbolaget 39000:-.
I det förra huset vi ägde så grävde man ner fjärrvärme i gatan vi bodde på, ingen vi installerade då vi hade bergvärme redan men anslutning till fiber skulle samtidigt kosta 12000:-. Skippade det också då. Ett par år senare så ville vi ha fiber och det kostade faktiskt fortfarande 12000:- trotts att dom blev tvungna att gräva upp och asfaltera om. Jäkligt schysst ändå! Bra kommun, skulle aldrig flyttat därifrån om inte frugan hade fått lappsjukan.

Vi installerade fiber förra året, kostade 20000kr.

Det är visserligen bara ett liten gård som vi använder några månader under året men trots allt värt pengarna eftersom jag måste vara säker på att alltid ha bra och någorlunda snabb förbindelse när vi är i Sverige. Sitter rätt ofta i videokonferenser samtidigt som jag måste ta emot stora mängder real time telemetridata från satelliter.

Huset ligger "mitt i skogen". Mobilt här vi bara 4G (Vodafone med 4-12 Download/2-8 upload) och det räcker absolut inte. Det är Affärsverken i Karlskrona som har lagt ner en öppen fiber.

5G kommer omöjligt ha bättre latency än fiber. Jag ligger på runt 0.5ms när jag pingar sunet.net

• Älska
pacman42
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
5G kommer omöjligt ha bättre latency än fiber. Jag ligger på runt 0.5ms när jag pingar sunet.net
Jus det där med ping / latency är ju givetvis avhängigt av den fysiska distansen till testservern du använder. Har man 0,5 ms mot Sunet så bor man i Stockholms omedelbara närhet (utgår från att dessa dessa servrar huserar i just Stockholm). Jag skulle gissa att du har mycket låg latency även via 5G, eller 4G-nät från din fysiska lokalisation om du har bra uppkoppling mot mobilmasterna.

När jag pingar min Asus RT-AC2900 router från min PC med Gigabit anslutning 15 meter Cat6 får jag 1ms i Roundtrip så din anslutning är magisk.

• Gilla
  • Haha
GlennB och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jus det där med ping / latency är ju givetvis avhängigt av den fysiska distansen till testservern du använder. Har man 0,5 ms mot Sunet så bor man i Stockholms omedelbara närhet (utgår från att dessa dessa servrar huserar i just Stockholm). Jag skulle gissa att du har mycket låg latency även via 5G, eller 4G-nät från din fysiska lokalisation om du har bra uppkoppling mot mobilmasterna.
5G kommer inte under 7ms, knappast under 8ms.

Edit: om du inte köper ett extra abonnemang för att få låg ping, hur dyrt det blir får framtiden visa. Det blir då kanske 3-5ms kortare. Utan detta kan dock pingen bli myyyyycket längre än 8ms ibland...

Edit2: jag tror inte folk vill läsa om hur mycket längre pungen blir, så jag ändrade till pingen. :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag pingar min Asus RT-AC2900 router från min PC med Gigabit anslutning 15 meter Cat6 får jag 1ms i Roundtrip så din anslutning är magisk.
Det mesta på korta avstånd handlar om mjukvaran som används vid ping, hur bra är den optimerad för att svara snabbt på ping...

D Dilato skrev:
Nog delay i din konsumentrouter. Men tänk på att Windows cmd inte visar sub ms

pacman42 pacman42 skrev:
5G kommer inte under 7ms, knappast under 8ms.

Edit: om du inte köper ett extra abonnemang för att få låg ping, hur dyrt det blir får framtiden visa. Det blir då kanske 3-5md kortare. Utan detta kan dock pungen bli myyyyycket längre än 8ms ibland...
Alltid jobbigt när pungen blir så lång

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inte bara avstånd utan även hopps och vad för hårdvara och medium du passerar

Inte bara avstånd utan även hopps och vad för hårdvara och medium du passerar
Och köer...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nettverksverktøy som utfører ping-tester, viser respons fra IP-adresse med suksess, ingen pakketap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fick lite sämre än 0.5 idag dock

Vilket program är det du använder och på vilket OS?
När jag använder min routers diagnostic tools kommer jag bara under 1 ms när jag pingar min egen fibers andra ändpunkt.

64 bytes from FiberRouter: seq=0 ttl=255 time=0.531 ms
64 bytes from FiberRouter: seq=1 ttl=255 time=0.730 ms
64 bytes from FiberRouter: seq=2 ttl=255 time=0.685 ms

att du får under 1 ms till sunet är obegripligt tycker jag (om du inte sitter i deras datahall) det måste ju vara många routerhopp dit även i Stockholm?

Jag har en massa hopp innan jag når bahnhof (och detta är inom bahnhofs eget nät) och sunet.net är ändå många fler hopp.

Traceroute:
1 min närmsta fiberrouter, visas ej 0.958 ms 1.165 ms 1.143 ms
2 h-155-4-90-246.A230.priv.bahnhof.se (155.4.90.246) 2.407 ms 2.419 ms 2.410 ms
3 viaeuropa-gw-c.bahnhof.net (46.59.117.189) 5.205 ms 5.212 ms 5.194 ms
4 viaeuropa-gw.bahnhof.net (46.59.117.188) 5.173 ms 5.148 ms 5.127 ms
5 mmo-cr1.mmo-cr3.bahnhof.net (46.59.113.204) 11.558 ms 11.548 ms 11.531 ms
6 mmo-cr3.sto-cr4.bahnhof.net (46.59.112.132) 11.404 ms 11.519 ms 11.530 ms
7 sto-cr4.sto-cr3.bahnhof.net (46.59.112.140) 11.640 ms 11.348 ms 11.329 ms
8 sto-cr3.sto-ste-dr3.bahnhof.net (176.10.178.173) 20.345 ms 20.494 ms 20.646 ms
9 www.bahnhof.se (213.136.63.73) 11.093 ms 11.072 ms 10.975 ms

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.