L Lars-Olof skrev:
Ja det är onödigt med både 4g och fiber. Om vi inte har råd med båda så är det ju bra 4g som bör prioriteras eftersom bra täckning för mobilen är väldigt viktigt för våra ungdomar. Med 5g ska dom väl till och med kunna spela spel. Och vissa affärssysten bir snabbare med 5g eller fiber än med 4g. Svarstiden är besvärande i 4G om man kommunicerar med många små paket. Annars beror laggen mest på att mobilnätet inte är tillräckligt utbyggt. Konspiration: de bygger inte ut nätet förrän alla bundit upp sig med fiber.
Om man behöver mer kapacitet för att man är många i hushållet kan några köra med mobilen direkt i datorn utan att gå vi modemet. Så får man en egen kvot av mastens kapacitet.
Helt klart är att många tycker att det är dyrt med 25000 för installation plus 150kr/mån för drift och minst 300kr/mån för operatören. vad får jag för pengarna?
Vad menas med utan att gå via modemet,vad är modemet i detta fall?

Dom bygger ut oavsett om folk har fiber eller.

A AndersS skrev:
Vet i tusan om inte fibern efter 30 år behåller sitt värde åtminstone för vissa av oss, även om det kommer ny teknik, men då kanske man fått en uppgradering av fibern till 10 Gbit/, vad den ska användas till?
Ja jag ser inget scenario där jag slutar använda fibern. Jag vill inte ha femtielva individuellt uppkopplade prylar i huset och när det redan finns en stabil och snabb lina till huset kan jag inte se varför den skulle ersättas med ett 5g-modem.

Ur ett operatörsperspektiv kan jag inte heller se den vägen. Det är en gigantisk avlastning som fibernäten bidrar med och att bygga ut mobilnäten för att täcka detta är dyrt dyrt dyrt. Många verkar tro att det bara handlar om att få ut 5g och sedan är saken biff, men så är det inte. Mer mobil kapacitet driver kostnader i alla delar av nätet, från masterna i skogen till centrala IT-system.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
L Lars-Olof skrev:
Annars beror laggen mest på att mobilnätet inte är tillräckligt utbyggt. Konspiration: de bygger inte ut nätet förrän alla bundit upp sig med fiber.
Vart någonstans avser du geografiskt, stadskärna, städer, tätort, utanför tätort, etc, utifrån tillgängliga frekvensband som kan användas?
I stadskärna och städer är det i princip färdigbyggt med fiber och det är här som de högre frekvensbanden kommer att användas.
Tar vi utanför tätort så blir det mera komplicerat utifrån täckning och räckvidd, där blir det dagens frekvensband som fortsättningsvis kommer att användas när gamla GSM/2G och 3G näten är nedmonterade.

90 % av hushållen kommer att ha fiberanslutning
10 % av hushållen använder enbart mobil uppkoppling i bostad

Däremot kommer 99,9% av oss att ha någon form av mobil uppkoppling.

Över 80% av trafiken genereras när man är inomhus, mobilnäten måste penetrera väggar för att kunna ge bra täckning, vilket inte är det lättaste. Och ju högre frekvens desto svårare. I branschen så försöker man lösa detta på företag mha privata mobilnät och små basstationer inomhus, men för enskilda villor och lägenheter så får man förlita sig på hög effekt och låga frekvensband för att få bra täckning.

Moderna energisnåla fönster med tunn metallfilm är också ett problem, även om man numera skär upp filmen för att det skall bli bättre täckning inomhus. Åtminstone i flerfamiljshus och offentliga byggnader så gör man det.

Vill man ha bra täckning med 5G i hemmet så kommer även i framtiden en extern antenn att rekommenderas, särskilt för att få bra kvalitet på nya tjänster så som Metaverse/XR. Även vanliga röstsamtal kan kräva detta i framtiden då vi nu stänger ned 2G/3G som till stor del bär röstsamtal idag (VoLTE fungerar oftast bra när man inte rör på sig och har bra signalstyrka). 5G fungerar rent uselt tillsammans med röstsamtal i dagsläget om man rör på sig, särskilt om det är samtal over-the-top (Teams, Meet, men även med exempelvis WhatsApp). Jag har helt stängt av 5G i min jobbtelefon pga detta. Det fungerar för dåligt.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
När jag jobbade hemifrån och källare funkade inte VoLTE bra, testade även mobilsamtalet över wifi även där hack.
Så det gick inte att använda något av dem, utan fick koppla bort.
Så strular det för er att samtal kopplas ned så kan det vara VoLTE.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Moderna energisnåla fönster med tunn metallfilm är också ett problem, även om man numera skär upp filmen för att det skall bli bättre täckning inomhus. Åtminstone i flerfamiljshus och offentliga byggnader så gör man det.
Samma sak på SJ's tåg, det är på gång även där.

• Gilla
RodgeOne och 2 till
  • Laddar…
hsd
R RiMaX skrev:
Hade Telenor 4G med fri download här innan fibern kom, innan dess Telia ADSL. Det mobila bredbandet från Telenor fungerade mycket bra här, men det går inte att jämföra med fiberlinan vi har nu! Nu finns det inget som "tar emot"!
Så är det , som en egen motorväg rakt till internet :p

Förespråkat 5g I flera trådar nu. Funderade på om jag skulle dra in fiber men otroligt glad att jag inte gjorde det då 5g fungerar utmärkt direkt i mobilen.
Streamar Netflix samtidigt som man spelar en massa onlinespel (20-40ms i alla spel jag testat) utan några som helst problem.
Dessutom billigare då ett obegränsat abonnemang med ny lur kostar mig 450kr/månad. Annars hade jag behövt ett mobilabonnemang för kanske 200kr sen flera hundralappar för fibern på det.
Kan vara så att man har tur med vart man bor men hur som helst är jag supernöjd med att inte ha lagt 20000kr på att dra in fiber.

S Shylst skrev:
Förespråkat 5g I flera trådar nu. Funderade på om jag skulle dra in fiber men otroligt glad att jag inte gjorde det då 5g fungerar utmärkt direkt i mobilen.
Streamar Netflix samtidigt som man spelar en massa onlinespel (20-40ms i alla spel jag testat) utan några som helst problem.
Dessutom billigare då ett obegränsat abonnemang med ny lur kostar mig 450kr/månad. Annars hade jag behövt ett mobilabonnemang för kanske 200kr sen flera hundralappar för fibern på det.
Kan vara så att man har tur med vart man bor men hur som helst är jag supernöjd med att inte ha lagt 20000kr på att dra in fiber.
Vad har du för setup? Vilken router? Någon extern mottagare kopplad utomhus? Via vilken operatör?

Har ingen fiber i huset jag precis köpt och behöver då ta in mobilt bredband, iallafall ett tag och vet inte vilken operatör man bör vända sig till..

IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Vad har du för setup? Vilken router? Någon extern mottagare kopplad utomhus? Via vilken operatör?

Har ingen fiber i huset jag precis köpt och behöver då ta in mobilt bredband, iallafall ett tag och vet inte vilken operatör man bör vända sig till..
Börja med att undersöka vilka operatörer som ger bra täckning och kolla vilka abonnemang de erbjuder.
Vad som fungerar bra hos en granne kan vara vägledning, men, men, inte alltid det som fungerar hos dig,
Resten är bara teknik som kan lösas.

A AndersS skrev:
Börja med att undersöka vilka operatörer som ger bra täckning och kolla vilka abonnemang de erbjuder.
Vad som fungerar bra hos en granne kan vara vägledning, men, men, inte alltid det som fungerar hos dig,
Resten är bara teknik som kan lösas.
Jag hade eventuellt köpt kontantkort hos olika operatörer och testat hemma. Gjorde så i en lägenhet jag tvingades ha 4G i och kom fram till att 3 gav mig 100-150mbit/s ner och var överlägset bäst för mig just där och då.

• Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:

Ingen router jag kör direkt i mobilen sedan kopplar jag mobilen via usb till datorn och delar internet på det viset. Delar sedan internet till tvn via hotspot på mobilen. Kräver att mobilen är 5g-kompatibel.

Enligt bredbandskollen har jag 300-400mb/s i nedladdning och ca 80 upp.

• Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
Telia har jag och bor i södermanland

S Shylst skrev:
Ingen router jag kör direkt i mobilen sedan kopplar jag mobilen via usb till datorn och delar internet på det viset. Delar sedan internet till tvn via hotspot på mobilen. Kräver att mobilen är 5g-kompatibel.

Enligt bredbandskollen har jag 300-400mb/s i nedladdning och ca 80 upp.
Då har du sjukt bra mottagning där du bor, väldigt lite störande byggmaterial i huset och ytterst få andra som använder 5G där. Det är inte många som får så bra förutsättningar där de bor. Själv har jag stängt av 5G på mobilen för att mobiliteten med 5G fungerar så fruktansvärt dåligt när man har telefonmöten (jag samåker ofta med mina barn som har/håller på att ta körkort). Detta är förresten det enklaste sättet att testa hur bra mobilnätet fungerar, ha igång ett telefonmöte och kör runt med bilen. I mitt fall tappar jag täckningen en handfull gånger bara under de första kilometrarna från mitt jobb. Och det tar oftast runt 30s innan den kommer tillbaka. Detta är på Telenor i centrala Göteborg.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.