75 126 läst · 378 svar
75k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Beror helt på var du är, vem som levererat fibern osv. Vi har öppet nät med Telenor 250/250 och just fått brev om att de nästintill dubblar månadskostnad till långt över 600 /mån i sommar.anders07 skrev:
Pratar vi obegränsat mobilt abonnemang med Telenor dock, ingår 100GB/mån utomlands och det är svårt å klaga på.
Jag har 1G/mån på mitt mobilabb, det räcker bra eftersom när jag är hemma kör jag den via wifi på min fiber, när jag är på jobbet kör jag via wifi (som sen förstås går på fiber), hos vänner och föräldrar använder jag deras wifi också.K Kirre2 skrev:Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga: är ni alla hemma hela tiden? Jag är på andra ställen än hemmet en stor del av tiden. Skulle jag ha fiber i huset behöver jag ändå ha min mobil med obegränsad surf och mitt mobila bredband. Skulle bli onödigt dyrt. Har precis tackat nej till fiber för övrigt.
Det är till och med så att jag ofta har wifi när jag är ute och rör på mej, då via homerun eller eduroam.
Så de tillfällena jag faktiskt använder 4G/5G på mobilen är väldigt få.
Är det någon operatör som kör NR SA i vanlig drift? Jag måste erkänna att jag inte har letat, men i min vardag så har jag inte stött på det.(Jag ser NSA överallt jag tittar.) Och då är det ju inte speciellt konstigt att vi får kontrolllatensen av LTEMathiasS skrev:
Och finns det några publika FR2-nät igång?
Medlem
· Sverige
· 5 396 inlägg
Vad innebär de koder du anger mera exakt? NR SA, NSA, FR2? Vad är det för fördelar detta ev skulle kunna ge för det vi pratar om här, vanliga privatpersoner?A Anders243 skrev:
Ursäkta mina förkortningar. Jag är yrkesskadad.H Harald Blåtumme skrev:
NR ("New Radio") är namnet på 5G-standarden, på samma sätt som man namngav 4G för LTE/Long Term Evolution...
Så som 5G är implementerat i Sverige så kör man en mode som heter NSA (Non Stand-Alone) där i princip all kontrollsignalering mellan basstationen och terminalen/mobilen sker via en LTE-uppkoppling.
Då kommer man i princip att vara begränsad till vad en 4G-uppkoppling ger i form av kontrollsignalering. (Som i mångt och mycket begränsar latensen som användaren ser).
"NR SA" är ett "stand-alone" 5G-nät där allt (inklusive kontrollsignalering) sker med 5G-teknik, och där man såldes kan dra nytta av fördelarna med allt 5G kan erbjuda i form av kortare latens och liknande.
Så, kort sagt kan man säga att det är först när operatörerna slagit på SA-mode i sina nät man kör "ren 5G" med allt vad det kan ge.
Min sista kommentar var om "FR2" som är ett frekvensband i millimetervågsområdet där man har väldigt mycket mer bandbredd tillgänglig än i de lägre banden (sub-6 GHz) som används i Sverige.
I t.ex. USA har flera operatörer slagit på FR2/mm-våg på flera ställen och där fick jag ~4Gbit/s på stan med min 2 år gamla telefon.
//Hoppas det hjälpte något.
Redigerat:
Här runt oss vet jag inte om någon kan säga att man kör SA annat än i begränsad omfattning, men globalt var det väl runt 40 operatörer i slutet på förra året och antagligen några till nu då.....fördel asien som vanligt men en handfull i EU. T-mobile har gjort det "länge" i USA.A Anders243 skrev:
För att kunna lansera tjänster i stor omfattning räcker det ju inte med att RAN/core är på plats, man måste ju kunna provisionera tjänster och ta betalt också vilket kan vara ett rätt omfattande arbete.
Operatörer på mm-bandet tror jag är väldigt få, annat än i liten skala förstås.
Det är inte säkert. Här har vi Telia i fiber. Just i vår förening. Alla andra har öppen fiber.....anders07 skrev:
Beror på när det grävdes ner bland annat.
Gör likadant betalar 379 för 500/500 men förra året satt det långt inne. Efter 3:e uppringningen och 3:e personen så gick det bra[SKPG]Zamora skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 396 inlägg
Ok tack det gav en del extra info. Men fortsatt, jag är en typisk "konsument" som vill ha bästa price/performance på allt. Vad som finns för mig ute på vischan är Carrier aggregation 4G via riktantenner dvs det som kallas för 4G+. Upload är det stora bekymret för de flesta, även jitter kan vara störigt på tex videosamtal.A Anders243 skrev:Ursäkta mina förkortningar. Jag är yrkesskadad.
NR ("New Radio") är namnet på 5G-standarden, på samma sätt som man namngav 4G för LTE/Long Term Evolution...
Så som 5G är implementerat i Sverige så kör man en mode som heter NSA (Non Stand-Alone) där i princip all kontrollsignalering mellan basstationen och terminalen/mobilen sker via en LTE-uppkoppling.
Då kommer man i princip att vara begränsad till vad en 4G-uppkoppling ger i form av kontrollsignalering. (Som i mångt och mycket begränsar latensen som användaren ser).
"NR SA" är ett "stand-alone" 5G-nät där allt (inklusive kontrollsignalering) sker med 5G-teknik, och där man såldes kan dra nytta av fördelarna med allt 5G kan erbjuda i form av kortare latens och liknande.
Så, kort sagt kan man säga att det är först när operatörerna slagit på SA-mode i sina nät man kör "ren 5G" med allt vad det kan ge.
Min sista kommentar var om "FR2" som är ett frekvensband i millimetervågsområdet där man har väldigt mycket mer bandbredd tillgänglig än i de lägre banden (sub-6 GHz) som används i Sverige.
I t.ex. USA har flera operatörer slagit på FR2/mm-våg på flera ställen och där fick jag ~4Gbit/s på stan med min 2 år gamla telefon.
//Hoppas det hjälpte något.
___
PS. Bara för att klarlägga: 5G finns inte på denna lilla byamast, och även om det skulle finnas skulle det knappast kunna bidragit ett skvatt till de hastigheter. latenser, jitter som finns idag. Problemen ligger i att man har allt för många användare uppkopplade mot en alltför smal lina, och med alltför få frekvensband och carriers. Rejäla mastuppgraderingar skulle kunna få en dräglig situation.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Alla hastigheter upp till 500/500 tycks kosta samma här, 499 kr/mån. Det kan man få när man står brevid en accesspunkt men är man några meter bort blir hastigheten bara en bråkdel av detta. Poängen är att det inte gör något, det fungerar bra med 10 mbit.R RoAd skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 396 inlägg
Jag vill påstå att detta kanske funkade rätt ok för tio-tjugo år sedan. Inte idag, för de flesta.H HenrikHuslöse skrev:
--
Ang avstånd till en fiberanluten router. Jag har 300/300 Mbps nere i tvättstugan trådlöst, två våningar ner i en betongbunker i källaren, från routern på övre plan. 450/450 minst överallt annars trådlöst, inget mesh inga konstigheter bara en bra router där vi har 500/500 direkt via fiberanslutningen som betalas för. Vet ej vad som blir maximala hastigheter trådlöst om vi skulle välja säg ett 1000/1000 Mbps-abonnemang men sannolikt blir det ännu litet bättre (men behöver inget snabbare idag).
Redigerat:
Det fungerar inte för mig. Inget wifi på jobbet, inget wifi i fritidshuset och är jag hemma hos nån annan umgås vi och surfar inte särskilt mycket. Egentligen skulle jag personligen klara mig utmärkt med enbart min mobil, men min äkta hälft vill ha det där mobila bredbandet också.GlennB skrev:Jag har 1G/mån på mitt mobilabb, det räcker bra eftersom när jag är hemma kör jag den via wifi på min fiber, när jag är på jobbet kör jag via wifi (som sen förstås går på fiber), hos vänner och föräldrar använder jag deras wifi också.
Det är till och med så att jag ofta har wifi när jag är ute och rör på mej, då via homerun eller eduroam.
Så de tillfällena jag faktiskt använder 4G/5G på mobilen är väldigt få.
Låter som de inte är intresserade eller tidigare kanske haft problem i området med t.ex. markavtal, etc, och vill inte driva ett ledningsrättsärende. Tyvärr finns det sådana händelser, men svårt att avgöra utan det blir bara gissningar.Wento skrev:
Har Telia via brf, kan inte välja något annat. Vi får 250/250 via vår brf-avgift, högre hastigheter måste man betala extra för. Sen jag flyttade in har jag haft 1000/1000, men Telia skickade i februari ut information om att de höjer med 50% pga inflation. Jag sänkte direkt till 500/500, men denna höjde de också senare, med 100%
Då sänkte jag till 250/250 så Telia inte får en krona extra av mig för dess tramsfasoner. Visst det suger att ha lite lägre hastighet men det är viktigt att markera mot dessa hutlösa höjningar.
Då sänkte jag till 250/250 så Telia inte får en krona extra av mig för dess tramsfasoner. Visst det suger att ha lite lägre hastighet men det är viktigt att markera mot dessa hutlösa höjningar.
Medlem
· Sverige
· 5 396 inlägg
Det låter med andra ord som att du har absolut ingen som helst aning om vad denna tråd handlar om, att kunna göra saker tex att fixa zoom och teamsmötem och annat produktivt. Du verkar vara nöjd med precis vad som helst.K Kirre2 skrev: