A A-Man_08 skrev:
På vad för kablar eftersom du endast får 150mbit?
Bra fråga. Abonnemanget som jag hade gav150mb/sek. 449kr/mån. Gick förmodligen att speeda upp mot högre kostnad. Det erbjudandet som Tre har är på 399kr 24 månader och router ingår.
Tele2 som jag hade sänkte kostnaden till 249kr 12 mån när jag sa upp abonnemanget. Valde ändock att säga upp. Vi kan nog diskutera fiber vs mobilt bredband länge men för villaägaren som står inför kostnaden för fiber kan ha bra ett alternativ med mobilt bredband, beroende på var man bor.
 
R RoAd skrev:
Då blir det lite konstig jämförelse. För du väljer inte mellan fiber och 5G, utan någon speciallösning i ett hyreshus och 5G.

Dessutom jämför du antagligen med ett relativt optimalt 5G-nät eftersom du bor i Stockholm city och använder 5G precis när det har börjat installeras. Vi kan återkomma och se hur det ser ut när majoriteten av dagens 4G-kunder bytt över till samma nät som dig ;)
Tror inte att risken är särskilt stor de närmaste åren med många liknande abonnenter. I Stockholm är inte mobilt bredband problematiskt om vi ser vilka hastigheter vi har på mobiltelefonen. Just nu 110 mb/sek ner och 40mb/sek upp (Fello/Telia).
 
TRJBerg
Ett problem med att inte installera fiber när man har möjlighet är att det i framtiden kan bli så att det inte längre finns möjlighet till det. Dvs ingen leverantör vill längre erbjuda det eller så kommer det kosta flera 100000-tals kronor. Har hänt.
 
  • Gilla
RiMaX och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Hur är du ansluten med utrustning du mäter med?
Gick förbi routern och kör med lina rakt från urtaget i väggen som routern annars kopplas till. Ligger lika lågt i hastighet som när jag kör med lina från routern..

Det är alltså fel någon annanstans. Troligen på telias sida.
 
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Fiber är humbug. Jag har sedan länge gått för fullkorn och är mycket nöjd.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Gick förbi routern och kör med lina rakt från urtaget i väggen som routern annars kopplas till. Ligger lika lågt i hastighet som när jag kör med lina från routern..

Det är alltså fel någon annanstans. Troligen på telias sida.
Vad har ni för lösning? Låter inte som att ni har fiber till varje lägenhet/bostad utan ett kopparnät med ethernet om du har ett vägguttag, med en fiberanslutning som ni sedan delar på.
 
P
A AndersS skrev:
Vad har ni för lösning? Låter inte som att ni har fiber till varje lägenhet/bostad utan ett kopparnät med ethernet om du har ett vägguttag, med en fiberanslutning som ni sedan delar på.
Denna kunskap besitter jag inte. Har anmält detta till telia idag och dom har skapat ett ärende och jag skall få svar inom 3 dagar. Får återkomma.
 
S Skyflakes skrev:
Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!
Vilken stad o är det Telia som erbjuder detta?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett problem med att inte installera fiber när man har möjlighet är att det i framtiden kan bli så att det inte längre finns möjlighet till det. Dvs ingen leverantör vill längre erbjuda det eller så kommer det kosta flera 100000-tals kronor. Har hänt.
Möjligt, men kommer alltid finnas alternativ, som t ex 5G.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett problem med att inte installera fiber när man har möjlighet är att det i framtiden kan bli så att det inte längre finns möjlighet till det. Dvs ingen leverantör vill längre erbjuda det eller så kommer det kosta flera 100000-tals kronor. Har hänt.

Det där tar jag mest som skrämselpropaganda.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
R
R relier skrev:
Tror inte att risken är särskilt stor de närmaste åren med många liknande abonnenter. I Stockholm är inte mobilt bredband problematiskt om vi ser vilka hastigheter vi har på mobiltelefonen. Just nu 110 mb/sek ner och 40mb/sek upp (Fello/Telia).
Jasså, varför inte?

Jag har bekanta i centrala Stockholm som upplever långsamt mobilnät emellanåt. Varför skulle Stockholm vara undantaget dessa problem? Förvisso är nätet väldigt utbyggt, men det är också många flera som ska dela på det.

Har du förresten 110Mbit/s nu på 5G jämfört med 750Mbit/s för bara en stund sedan? Det visar väl i.s.f. på hur ostabil hastigheten kan vara på mobila tjänster.
 
R
A A-Man_08 skrev:
Det där tar jag mest som skrämselpropaganda.
Det finns exempel på det här på forumet. Det var något år sedan någon fick nej av Telia trots att grannarna var anslutna. Hen kämpade på ett tag men jag har för mig att det inte löste sig. Så det är inte bara en skröna.
 
R RoAd skrev:
Det finns exempel på det här på forumet. Det var något år sedan någon fick nej av Telia trots att grannarna var anslutna. Hen kämpade på ett tag men jag har för mig att det inte löste sig. Så det är inte bara en skröna.
Självklart går det att hitta ett exempel om man rotar runt lite lika väl som där dom säger att det ska kosta 27 000kr och om man väntar 6 månader så kostar det endast 6000.
Som helt plötsligt vart 2 månader.


Att dom slutar sälja produkten är nästan obefintlig.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
I iMac22 skrev:
Vilken stad o är det Telia som erbjuder detta?
I Valdemarsvik tillexempel har Telia kört en sån kampanj, förra året
 
N
M Matti89 skrev:
Ja innan ni går på den här dyngan kan jag tala om att sk mobilt funger SKIT DÅLIGT blåser det tappar du täckning regnar det tappar du täckning snöar det fungerar det knappt alls!
Ska tillägga att jag bodde cirka 200-300 meter ifrån masten.

Det fungerar till att gå in på banken och betala räkningar samt läsa Aftonbladet allt annat är det REN JÄVLA DYNGA TILL!!!!

Kort sagt mobilt är lite som en moped pissnödig nerförsbacke och hemlängtan då funkar detta OK annars är det skit!
Jag har nio kilometer till masten (men ser den tack vare slättlandskap emellan).
Hur nöjd som helst med mitt mobila bredband. Anmält mitt intresse för fiber. Första gången 2017 via IP-Only = hände inte ett dugg. 2021 via Borenet = ännu har det inte hänt ett dugg.
Så bra som det mobila fungerar spelar det mig ingen roll då jag inte behöver högre hastighet än det jag får idag men visst vill jag gärna få fiber indraget.
 
  • Skärmdump av internethastighetstest, katt silhuett, knappen "Starta", resultat för ping, nedladdning, uppladdning, internetleverantör information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.