Jag jobbade på Ericsson 2011 när vi fick "erbjudande" om att uppgradera till fiber för 18k men jag visste att vi skulle klara oss med ADSL i minst 10 år till för vår användning och räknade kallt med att utrullningen av 5G skulle gå snabbare men en pandemi senare så vet man ju bättre. Som tur var fick vi också erbjudandet om 7k för fiber och iom det binda oss två år för 250/250. Vi har sjukt stabilt nätverk nu jämfört med vad vi kan ta in på 4G vilket jag varje månad rapporterar in eftersom det inte möter 10G/s. Med två grabbar som kör Fortnite och Overwatch simultant är 349:-/mån överkomligt och om 18 månader kommer jag att kolla upp kostnaderna igen.... rätt säker på att det inte kommer att bli massa högra kostnader då heller. Ingen kund nånsin har vunnit på att vara trogen en tjänst under 2000-talet
 
A AndersS skrev:
Men det skrivs om det, från tidningen Barometern, och var relaterat till de som byter flaggorna, inte de boende i det gamla vattentornet. Sådant här skrämmer säkert de som saknar kunskap om radiotekniken.
Kalmarhem pausar flaggningen på gamla vattentornet. Orsaken är att de nya 5G-sändarna på tornet kan innebära en hälsofara för de som är i direkt närhet.
Kalmar • Publicerad 6 april 2023 •
Ja nu kan jag inte reglerna för arbete nära antenner men 1. det är inte farligare nu än det var tidigare och 2. jag hoppas man inte är framför antennerna när man hissar flaggor.

Rödtegel undantagstorn mot molnig himmel, arkitektoniska detaljer, antenner överst, historisk look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



.....men detta sagt med disclaimer för att jag inte kan reglerna för att arbeta i direkt närhet av antenner i drift, oavsett typ.
 
Det som är dåligt är att operatörerna inte ger mera fakta kring 5G och vad det innebär för olika geografisk områden när utbyte sker. Blir väldigt mycket "marknadsföringsfloskler" utifrån att "snart täcker vi 90% av befolkningen" vilket i princip bara säger "goddag, yxskaft".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja nu kan jag inte reglerna för arbete nära antenner men 1. det är inte farligare nu än det var tidigare och 2. jag hoppas man inte är framför antennerna när man hissar flaggor.
.....men detta sagt med disclaimer för att jag inte kan reglerna för att arbeta i direkt närhet av antenner i drift, oavsett typ.
Det olyckliga är att det skapar osäkerhet, klipper in från artikeln:
"Det ska inte vara någon fara för de som bor i vattentornet eller folk som rör sig nedanför."
Borde stå "är inte", kan ses som ordvrängeri.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Kör ett 4G-modem med ett mesh-system hemma. Hastigheten är inget som någonsin varit begränsande (minns inte på rak arm vad vi får ner och upp dock), möjligen kan latency vara något bättre. Nu finns även 5G i området, men ett motsvarande 5G-modem kostar många tusenlappar så det känns inte värt det.

Kostnaden per månad är 89:- (extra SIM-kort till ett obegränsat-abonnemang hos Telenor).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu byggs väl i huvudsak 5G ut på 3,5GHz (tättbebyggt område), även om man på lägre frekvensband bygger på landsbygden också. De riktigt höga frekvensbanden lär inte bli särskilt vanliga alls pga deras dåliga genomträngningsförmåga (en förnsterrruta stoppar millimetervågor).
Om det var en fråga så vill jag inte svara för det är svårt att googla sig till sådana uppgifter. Generellt så stämmer nog det du säger - man bygger i flera band och vad man väljer beror på var man bygger och vad man har tillstånd att använda..

I höst är det ju planerat auktion för fler frekvenser i midband, det kommer säkert påverka hur man går vidare också.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Sedan blir det ju inressant hur man ska lösa IoT området och även mobila tjänster som har behov av låg fördröjning som dessutom inte varierar för mycket.
Är ju inte detsamma som vårt privata bredband.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan blir det ju inressant hur man ska lösa IoT området och även mobila tjänster som har behov av låg fördröjning som dessutom inte varierar för mycket.
Är ju inte detsamma som vårt privata bredband.
Så länge man inte behöver hög bandbredd (vilket ju en stor del av IoT inte behöver) så är ju låga frekvensband som klippta och skurna för IoT. Färre omsändningar (ger lägre jitter) och bättre täckning. Detta lär ju leda till att dessa frekvensband får ett ännu högre värde än idag och det lär leda till slagsmål om dessa frekvenserna på landsbygden såväl som inne i stan.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Trådskaparen jämför inte 4G mot fiber (bortsett från priset) utan jämför olika routers och dess prestanda. Det blir ganska missvisande.

Fiber är bättre än 4G/5G, punkt. Finns inget att diskutera där. Varje 4G/5G-mast har i bästa fall en fiber framdragen till sig, sen sitter det utrustning som konverterar till radiosignaler. Dessa signaler ska sen konverteras till elektrisk signaler hos användaren igen… Sen delar alla som kopplar upp sig mot den masten på bandbredden i mastens fiber.

Jämför med att ha fiber in i bostaden och sen en mediaomvandlare till koppar (i de allra flesta fallen).

Att köpa bättre nätverksutrustning är i 99% av fallen lösningen när man har prestandaproblem likt trådskaparens.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alla laddar för "network slicing" med 5G SA.
Som det mesta i telekom så är det ju kraftigt överhajpat. Man får inte fler resurser bara för att man delar upp dem. Visst, man får lite bättre kontroll på resursernas användning genom att göra det, men men...
 
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Ja innan ni går på den här dyngan kan jag tala om att sk mobilt funger SKIT DÅLIGT blåser det tappar du täckning regnar det tappar du täckning snöar det fungerar det knappt alls!
Ska tillägga att jag bodde cirka 200-300 meter ifrån masten.

Det fungerar till att gå in på banken och betala räkningar samt läsa Aftonbladet allt annat är det REN JÄVLA DYNGA TILL!!!!

Kort sagt mobilt är lite som en moped pissnödig nerförsbacke och hemlängtan då funkar detta OK annars är det skit!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Matti89 skrev:
Ja innan ni går på den här dyngan kan jag tala om att sk mobilt funger SKIT DÅLIGT blåser det tappar du täckning regnar det tappar du täckning snöar det fungerar det knappt alls!
Ska tillägga att jag bodde cirka 200-300 meter ifrån masten.

Det fungerar till att gå in på banken och betala räkningar samt läsa Aftonbladet allt annat är det REN JÄVLA DYNGA TILL!!!!

Kort sagt mobilt är lite som en moped pissnödig nerförsbacke och hemlängtan då funkar detta OK annars är det skit!
Haha!

Här var jag jättekissnödig:

648342-821236a8bb3b1ba149e1980d4c64d59f.jpg
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Och kostnaden för 4g/5g bredband är ??
Jag har fri surf i telefonen så för mig blev kostnaden ett extra datakort och en mobile router som sedan via kabel försörjer 3 hus med internet ligger runt 100 mbit , Kan inte få fiber där vi bor och kommer troligen inte skaffa om det erbjuds ´, Har 4g router, Men får upp till 250 Mbit i telefonen via 5g med telia, Har haft Telenor i 20 år innan men där vi bor pendlade det mellan 0 någon timme till 80-90 när det var som bäst. Vet inte vad som störde Telenor hoppade fram och tillbaka byte bara simkort så fungerade det.
 
Jag testade hastigheten hemma med Bredbandskollen från mobilen: Hastigheten var 10 mbps både via fiber och 4G, men latensen skiljde: 8 ms mot 53 ms. Bägge fungerar dock lika bra för att skriva detta inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.