Viss skillnad är det det hos oss, rena drömmen när vi fick fiber Skärmupptagning visar 4G-nätverkstest med nedladdningshastighet, uppladdningshastighet och svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Internet hastighetstest resultat: Nedladdning 252,78 Mbit/s, Uppladdning 235,00 Mbit/s, Svarstid 04,11 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja, det ser du i länken till PTS, eller missförstår jag ditt inlägg? Allt står där hur många som beräknas kunna få fiber installerat för 2022. Och jag har skrivit det flera gånger att fiber och ibland mobilt bredband fungerar.
Snäll som jag är klipper jag även in detta från länken gällande 2022

Viktiga resultat – fiber och 5G
  • 97 procent av hushåll och företag har tillgång till fiber eller annan teknik i sin absoluta närhet som medger hastigheter om 1 Gbit/s, en ökning med cirka två procentenheter jämfört med 2021.
  • Utanför tät- och småort är motsvarande tillgång till fiber 65 procent av alla hushåll. Ökningen är mer än fem procentenheter.
  • 57 procent av alla hushåll har täckning från 5G-nät, en ökning med 37 procentenheter jämfört med 2021.
Som ålänning reagerar jag på att så många fortfarande verkar ha tillgång till xDSL. 79% hade tillgång till xDSL och 83,9% till fiber och enligt "metodbilagan" definieras "Tillgång till" som "att ett internetabonnemang på kort tid och utan särskilda kostnader kan beställas till adressen för ett hushåll eller ett arbetsställe". Jag trodde det gamla kopparnätet och xDSL-tekniken mer eller mindre var borta i Sverige. Inte råkar du ha en kommentar till det?!
 
Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, 4G/5G fungerar jämförbart med fiber idag. Satte upp en wifi-router med 4G för ett par år sedan på jobbet som en snabb lösning. Tillfälligt blev permanent. Den tuffar på med ett tiotal arbetsplatser utan problem.
Förstår verkligen inte hur man kan tycka att 4G/5G funkar likvärdigt med fiber idag.

5G är inte ens i närheten av de 1 gbit/s (1000 mbit/s) qsom de flesta fiberanslutna kunder kan få idag. Dessutom är det många som kan få 10 gbit/s via fiber - 5G är långt ifrån den hastigheten.

Sen skall vi inte ens prata om skillnad i stabilitet, främst pga dåligt utbyggt 5G nät just nu (kommer dröja förmodligen flera år innan 5G nätet är utbyggt så att man får samma täckning som 4G nätet)

1
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
T
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Betalade något över 20k för 8 år sedan till Telia och de sa det skulle bli dyrare om man inte gjorde det då, förra året körde Telia en drive här och min granne fick hela paketet med grävning in till huset för 4,995 kr så det blev istället mycket billigare.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har jag påstått något annat? Fiber fungerar inte alltid som det är tänkt heller. Jag skriver i tråden utifrån min synpunkt, vore helt idiotiskt av mig att dra in fiber i huset för 10-20 000:-
Dock får man ju se det som en investering om man någon gång ska sälja huset.

Jag har hört frågan "Finns det fiber indraget" oerhört många gånger när man tittar på hus, jag har aldrig hört frågor om 4G eller 5G-täckning i området.

För mej var det även en besparing, jag gav runt 19k för fibern (18900 ?) och beräknar att jag ska gå plus på den nästa sommar, då jämför jag alltså med vad jag betalade för min gamla 8Mbit ADSL + IPtele och vad jag idag betalar för 250/250Mbit + iptele på fibern, om jag minns rätt var det en besparing på runt 400:- i månaden.

(Jag har f.ö provat med 4G "trådlöst bredband" som säljaren kallade det, där "unlimited" inte visade sej vara så obegränsat i praktiken..)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi försökte köra mobilt bredband några månader innan vi fick fiber indraget, men det var ingen rolig upplevelse. Helt hopplöst att kolla UHD/4K-TV med och fr a slö uppladdning. Ångrar inte för ett ögonblick att vi drog in öppen fiber. Vi betalar 449 kr/mån för Bredband2 250/250, och så här ser vår prestanda ut trådlöst hemma (Mesh).
Skärm visar internethastighetstest: 315 Mbps nedladdning, 304.8 Mbps uppladdning; rekommenderar HD-video, musik, spel, videosamtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
V skiffervag skrev:
5G verkar som 4G beroende på hur många som nyttjar masten
Ja, det kommer all trådlös kommunikation vara. Nu och i framtiden. Den tillgängliga bandbredden är delad av alla som är inom samma täckningsområde. Bandbredden i fiber är tvärtom helt dedikerad till den som sitter ansluten i andra änden.

Det har många av oss försökt förmedla till de som anser att 5G typ kommer "döda fiber".
 
  • Gilla
Vick Gul
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Tack för mycket värdefull info för mig
 
Kör med bredband via nätet i dagsläget fungerar bra, fick dock pris från kommunen idag på att dra fiber ifrån tomtgräns där det ligger förberett. Ca 4m till hus 29:000kr inga tankar på att byta för det priset. Fick gräva själv också för den summan
 
namnbyte
Har börjat få en svag aning om att det i denna tråden dras över samma kant för 4g/5g när det pratas om dess förmåga eller kvalitet.

Är samtliga med på banan om att det finns MOBILT bredband, via någon dassig liten skitrouter, samt 4g/5g (fixed wireless access) via riktantenn hos konsument?

Dessa två varianter av 4g/5g-uppkoppling ger helt olika resultat i mätvärden, i regel, och bör inte förväxlas eller likställas med varandra.

Bara en reflektion.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Har börjat få en svag aning om att det i denna tråden dras över samma kant för 4g/5g när det pratas om dess förmåga eller kvalitet.

Är samtliga med på banan om att det finns MOBILT bredband, via någon dassig liten skitrouter, samt 4g/5g (fixed wireless access) via riktantenn hos konsument?

Dessa två varianter av 4g/5g-uppkoppling ger helt olika resultat i mätvärden, i regel, och bör inte förväxlas eller likställas med varandra.

Bara en reflektion.
Riktantenn är bättre. Många av problemen finns dock ändå.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Men det är också en helt annan klass på den fibern och dess switchar än vad racken fylls med för att hantera konsumentsidan
Kunde du förklara vad du menade med det här?
 
namnbyte
N Nyikåk skrev:
Kunde du förklara vad du menade med det här?
Att transportnäten är byggda för att kunna hantera mycket mer trafik, mellan noderna, än vad som finns "åt andra hållet" ut mot konsument
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
På bredbandswebben.se finns tjänsteleverantörer till öppen fiber
Bredbandswebben är för Telia öppen fiber.
Jag hade detta tidigare men bytte till ComHem fiber via annan öppen fiberleverantör itux öppen fiber som idag drivs av Tele2
 
Många 4G/5G-routrar har möjlighet att ansluta tex fyra externa antenner, eller går att bygga om relativt enkelt så att det blir möjligt. I stugan har vi rätt dåliga förhållanden med 6 km till en mast som man inte ens kan se pga skog emellan. Masten erbjuder endast B3 (1800 MHz) och B20, B28 (lågband 700 - 800 MHz). Ingen direkt förstklassig setup utan snarare typisk landsbygdsutrustning.

Hastighet ned är helt ok med en Poynting 5G X-Pol, korspolariserad dubbel riktantenn - kring 60 - 150 Mbps, då kör routern i 4G+ läge dvs plockar ner via flera carriers parallellt från masten. Uppströms är det värre med, bara mellan 3-10 Mbps. Allt beroende på mastbelastning, i viss mån även väderlek. Latens oftast kring 35 ms men en del jitter typiskt 3-10 ms: videomöten funkar rätt ok om än inte perfekt. Streaming helt ok även i 4k, inte alls lika känsligt.

Ibland finns det inga andra möjligheter än att jobba med trådlösa anslutningar, så är det i detta fall. Fiberanslutning finns inte i kristallkulan alls, för litet underlag och intresse.

Vad jag kommer att testa, även om det kostar några tusen, är att bygga om routern (Huawei B-818) en smula så att jag kan köra med en ytterligare riktantenn av samma modell där jag nyttjar spatial diversitet för att få bättre MIMO-effekt och fler carriers att ta in, dvs att sätta dessa båda antenner med ett antal meters avstånd från varandra.

Jag räknar dock inte med några mirakel såvida inte mastens utrustning uppgraderas med fler användbara frekvensband / carriers, går inte att komma ifrån att det är alltför många användare som fajtas om vad masten kan leverera. Så kan det vara ute på vischan idag. Kunde jag få fiber för säg 20 kkr, absolut jag skulle hoppa på det när som helst. Men 40 kkr... 80kkr? Njae knappast, detta kan duga rätt hyfsat till det mesta.

Utan denna router och riktantenner så ligger man typiskt på kring 3-5 Mbps ner via mobilen - utomhus - så visst det är stor skillnad.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.