74 905 läst · 378 svar
75k läst
378 svar
Lurad av bredbandsbolag
Förstår inte helt vad du menar med din tråd? Såklart kan 4/5G vara kanon beroende på vart du är i landet. Har 4G modem i sommarstugan och det funkar kanon att streama film o ha teamsmöten. Att koppla sig på fiber o kostnad beror ju också hur många omständigheter som helst. Där jag bor permanent idag var "helghus" förut så hoppade jag över fiber första gången (31') och även andra gången 6mån senare (27') sen ringde dom ca 5månader senare o sa får vi ihop så här många på vår städning är priset 16'. Då kopplade jag in huset.S Skyflakes skrev:[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!
Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.
Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.
Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.
Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!
I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.
Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!
Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Men så länge du bara surfar, streamar en film så vet i fan om du märker nån skillnad förut tillgänglig datamängd
B bjorwen skrev:Förstår inte helt vad du menar med din tråd? Såklart kan 4/5G vara kanon beroende på vart du är i landet. Har 4G modem i sommarstugan och det funkar kanon att streama film o ha teamsmöten. Att koppla sig på fiber o kostnad beror ju också hur många omständigheter som helst. Där jag bor permanent idag var "helghus" förut så hoppade jag över fiber första gången (31') och även andra gången 6mån senare (27') sen ringde dom ca 5månader senare o sa får vi ihop så här många på vår städning är priset 16'. Då kopplade jag in huset.
Men så länge du bara surfar, streamar en film så vet i fan om du märker nån skillnad förut tillgänglig datamängd
Tråkigt att du inte förstår vad jag menar med min tråd.
Jag upprepar min slutpoäng
”Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ”
Är väl snarare så att det inte finns något alternativ till fiber. 4G / 5G är inte i närheten av samma hastighet som fiber ger - inte ens i storstäderna.S Skyflakes skrev:
H Harald Blåtumme skrev:Många 4G/5G-routrar har möjlighet att ansluta tex fyra externa antenner, eller går att bygga om relativt enkelt så att det blir möjligt. I stugan har vi rätt dåliga förhållanden med 6 km till en mast som man inte ens kan se pga skog emellan. Masten erbjuder endast B3 (1800 MHz) och B20, B28 (lågband 700 - 800 MHz). Ingen direkt förstklassig setup utan snarare typisk landsbygdsutrustning.
Hastighet ned är helt ok med en Poynting 5G X-Pol, korspolariserad dubbel riktantenn - kring 60 - 150 Mbps, då kör routern i 4G+ läge dvs plockar ner via flera carriers parallellt från masten. Uppströms är det värre med, bara mellan 3-10 Mbps. Allt beroende på mastbelastning, i viss mån även väderlek. Latens oftast kring 35 ms men en del jitter typiskt 3-10 ms: videomöten funkar rätt ok om än inte perfekt. Streaming helt ok även i 4k, inte alls lika känsligt.
Ibland finns det inga andra möjligheter än att jobba med trådlösa anslutningar, så är det i detta fall. Fiberanslutning finns inte i kristallkulan alls, för litet underlag och intresse.
Vad jag kommer att testa, även om det kostar några tusen, är att bygga om routern (Huawei B-818) en smula så att jag kan köra med en ytterligare riktantenn av samma modell där jag nyttjar spatial diversitet för att få bättre MIMO-effekt och fler carriers att ta in, dvs att sätta dessa båda antenner med ett antal meters avstånd från varandra.
Jag räknar dock inte med några mirakel såvida inte mastens utrustning uppgraderas med fler användbara frekvensband / carriers, går inte att komma ifrån att det är alltför många användare som fajtas om vad masten kan leverera. Så kan det vara ute på vischan idag. Kunde jag få fiber för säg 20 kkr, absolut jag skulle hoppa på det när som helst. Men 40 kkr... 80kkr? Njae knappast, detta kan duga rätt hyfsat till det mesta.
Utan denna router och riktantenner så ligger man typiskt på kring 3-5 Mbps ner via mobilen - utomhus - så visst det är stor skillnad.
Det är för att kunna stänga ned GSM/2G och 3G nätet till 2025, dvs det vi skrivit spaltmeter om att ett teknikutbyte för att kunna fasa ut gammal teknik, dvs ungefär samma/lite bättre kapacitet som tidigare, även förklarat att 5G bara är ett övergripande tekniknamn som kan implementeras olika beroende av syfte och frekvensband.Öppanäng skrev:
Det finns många missförstånd i det som skrivs utifrån vad man tror att 5G är
Redigerat:
Finns väl kvar tills kopparnätet helt är avvecklat 2026, så det står väl gamla DSLAM och rullar på Telias stationer. Men det är redan avvecklat på vissa platser och PDFer för 2023 respektive 2024 vilka orter som avvecklar kopparnätet. https://www.telia.se/privat/om/framtidensnatK Krister_L skrev:Som ålänning reagerar jag på att så många fortfarande verkar ha tillgång till xDSL. 79% hade tillgång till xDSL och 83,9% till fiber och enligt "metodbilagan" definieras "Tillgång till" som "att ett internetabonnemang på kort tid och utan särskilda kostnader kan beställas till adressen för ett hushåll eller ett arbetsställe". Jag trodde det gamla kopparnätet och xDSL-tekniken mer eller mindre var borta i Sverige. Inte råkar du ha en kommentar till det?!
Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga: är ni alla hemma hela tiden? Jag är på andra ställen än hemmet en stor del av tiden. Skulle jag ha fiber i huset behöver jag ändå ha min mobil med obegränsad surf och mitt mobila bredband. Skulle bli onödigt dyrt. Har precis tackat nej till fiber för övrigt.
Alla våra behov är olika, så våra mobilerna går ju med automatik över på hemmanätets trådlösa via fiber, vilket för oss gör att vi klara oss på 12GB i månaden på dem. Sedan Mobilt bredband i fritidshuset och där får mobilerna gå över mobilnätet. Så var och en får anpassa efter behov och i vissa fall även ekonomi, finns inget fel eller rätt.K Kirre2 skrev:Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga: är ni alla hemma hela tiden? Jag är på andra ställen än hemmet en stor del av tiden. Skulle jag ha fiber i huset behöver jag ändå ha min mobil med obegränsad surf och mitt mobila bredband. Skulle bli onödigt dyrt. Har precis tackat nej till fiber för övrigt.
Just det. Inte alltid hemma. Det är därför det blir så bra när man kan äta russin ur alla kakor. Snabbt fiber hemma. Surf i telefonen och ett par extra simkort för andra enheter som behöver dataanslutning. Jag vill förstås inte vara utan varken det ena eller det andra. Att diskutera "vad som behövs" blir bara en ändlös och meningslös diskussion eftersom alla har olika behov.K Kirre2 skrev:Nu har jag läst igenom hela tråden och har en fråga: är ni alla hemma hela tiden? Jag är på andra ställen än hemmet en stor del av tiden. Skulle jag ha fiber i huset behöver jag ändå ha min mobil med obegränsad surf och mitt mobila bredband. Skulle bli onödigt dyrt. Har precis tackat nej till fiber för övrigt.
Det är ett av frekvensbanden som Telia använder, men givetvis inte det enda. Vilket som används där du bor, beror på. Tilldelningen av band kan man läsa om hos PTS.Öppanäng skrev:
....men du har en bra poäng i att Svensson inte fattat att 5g inte bara kommer använda de höga frekvensbanden utan alla tillgängliga.
Den som tror att 5g alltid kommer gå ultrasnabbt kommer därför bli besviken.
Den som är övertygad om att han blir mikrovågskokt redan nu borde också bli besviken, eller iallafall leta after andra källor till huvudvärken, eftersom 5Gnäten ännu inte använder de höga frekvenserna (men antagligen spelar det ingen roll, de började må dåligt av 5g redan innan 5g var utrullat).
Men det skrivs om det, från tidningen Barometern, och var relaterat till de som byter flaggorna, inte de boende i det gamla vattentornet. Sådant här skrämmer säkert de som saknar kunskap om radiotekniken.
Kalmarhem pausar flaggningen på gamla vattentornet. Orsaken är att de nya 5G-sändarna på tornet kan innebära en hälsofara för de som är i direkt närhet.
Kalmar • Publicerad 6 april 2023 •
Kalmarhem pausar flaggningen på gamla vattentornet. Orsaken är att de nya 5G-sändarna på tornet kan innebära en hälsofara för de som är i direkt närhet.
Kalmar • Publicerad 6 april 2023 •
Nu byggs väl i huvudsak 5G ut på 3,5GHz (tättbebyggt område), även om man på lägre frekvensband bygger på landsbygden också. De riktigt höga frekvensbanden lär inte bli särskilt vanliga alls pga deras dåliga genomträngningsförmåga (en förnsterrruta stoppar millimetervågor).MathiasS skrev:Det är ett av frekvensbanden som Telia använder, men givetvis inte det enda. Vilket som används där du bor, beror på. Tilldelningen av band kan man läsa om hos PTS.
....men du har en bra poäng i att Svensson inte fattat att 5g inte bara kommer använda de höga frekvensbanden utan alla tillgängliga.
Den som tror att 5g alltid kommer gå ultrasnabbt kommer därför bli besviken.
Den som är övertygad om att han blir mikrovågskokt redan nu borde också bli besviken, eller iallafall leta after andra källor till huvudvärken, eftersom 5Gnäten ännu inte använder de höga frekvenserna (men antagligen spelar det ingen roll, de började må dåligt av 5g redan innan 5g var utrullat).