MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Då är 5G rätt belastat, men inte jätteilla ändå. Västernorrland och Telia, då har du internet via Sundsvall. Vart ligger servern du testar mot? Stockholm? I så fall har du runt 40ms i 5G, vilket kan vara så lågt som 6ms (min rekordmätning). Det antyder relativt belastat ändå. Jag har dock sett kötider på flera sekunder när jag mätt, men det är närmare till 1000ms än till 6ms när du ligger på 40ms (köer byggs snabbt upp när de väl börjar, jämför gärna med Stockholmstrafiken i rusning).
Testserver Sundsvall enligt appen.

Många i byn är gamla och tyckte fiber var för dyrt, så de flesta kör mobilt (men även en del yngre som tror att allt trådlöst är fantastiskt, oklart varför). Det är alltför ofta så överbelastat kvällstid att man ser hur upplösningen går ner när folk streamar film eftersom bitraten inte räcker till. Det var samma med 4G innan de byggde ut med 5G i höstas, som inte verkar ha gjort särskilt mycket skillnad alls.

2 av 8 hus längs min väg skaffade fiber, varav jag var en. Grävdes inte ens till någon annan pga långa avstånd, så det kommer bli dyrt att göra i efterhand.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Testserver Sundsvall enligt appen.

Många i byn är gamla och tyckte fiber var för dyrt, så de flesta kör mobilt (men även en del yngre som tror att allt trådlöst är fantastiskt, oklart varför). Det är alltför ofta så överbelastat kvällstid att man ser hur upplösningen går ner när folk streamar film eftersom bitraten inte räcker till. Det var samma med 4G innan de byggde ut med 5G i höstas, som inte verkar ha gjort särskilt mycket skillnad alls.
Nej, 5G ger en tredje fil på motorvägen, men det hjälper inte om hastigheten hålls ned av den övriga trafiken. Lite bättre blir det, men...

Ni kan inte heller räkna med då mycket utbyggnad på sikt heller (du skriver byn) då de flesta 5G frekvenser ligger högt (3,5GHz) och man där har ganska dåliga förhållanden för utbyggnad på landsbygden. Det är stads-5G i huvudsak.
 
A A-Man_08 skrev:
Var läste du det?

Men om dom inte har råd att bygga, hur kommer det sig att säljer abonnemamg där man kan spara datan.
Är det inte bättre att köra som förr abonnemang med lite surf å man får välja ett dyrare eller köpa till mer data.

Idag ingår det ju en del som man dessutom kan spara.
Man jämför varandras tjänster och vill matcha vad de har för att inte tappa kunder.
Och sedan vad de stora aktieägarna vill få, lönsamhet, behålla omsättning, öka omsättning, större kundstock, etc. Som de gör idag är att jaga nya kunder med ett-årspriser som är förlust med förhoppning om att kunden stannar när priset blir ett annat. Höga churn-siffror kostar pengar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det var samma med 4G innan de byggde ut med 5G i höstas, som inte verkar ha gjort särskilt mycket skillnad alls.
.
Jo, det finns vissa myter om att bara för tekniken blir "5G" så löser det alla kapacitetsproblem.
Vi får väl se när GSM och 3G monterats ned 2025 hur det blir.;)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Som jag nyss skrev, trenderna från branschen i stort har inte riktigt nått Sverige ännu. Men det kommer hit också, det kan jag lova.

I USA så begränsar man olika typer av trafik rätt hårt. Det är inte lagligt i EU vilket gör att man här tvingas hitta på nya lösningar, lägre bitrate är ett sätt. Olika typer av abonnemang med olika hastigheter är ett annat (Tele2 har börjat söka sig ditåt med vissa abonnemang redan).
Det där kan ju bli rätt intressant.
Som du skrev om konkurrens jag ser inte sammanslagning som en fördel som kund.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, det finns vissa myter om att bara för tekniken blir "5G" så löser det alla kapacitetsproblem.
Vi får väl se när GSM och 3G monterats ned 2025 hur det blir.;)
Farsan köpte en ny mobil för 395kr knapptelefon.
3 månader senare ringer en säljare från fonia och erbjuder ett abonnemang för 99kr.
Han fick inte igång det då dom går i tres nät och inte har 2g.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det där kan ju bli rätt intressant.
Som du skrev om konkurrens jag ser inte sammanslagning som en fördel som kund.
Jag har tidigare tänkt att man egentligen borde gå till statligt monopol på själva nätet, men det blir inte bra det heller...
 
Fairlane
S Skyflakes skrev:
Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation.
Jag tror du missade att det är öppen fiber, dvs du kan byta till en annan leverantör och få ett helt annat pris. Så själv bytte jag precis till Telia och betalar 293 kr, vilket skiljer rätt rejält från dina 549.

Sen om 4G/5G fungerar lika bra är väldigt individuellt. Många tycker det, för mig och många andra är det mer av en nödlösning. Inget konstigt i det, det är som i resten av livet, vissa vill ha mer, andra nöjer sig med mindre och det varierar för de flesta från område till område.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tidigare tänkt att man egentligen borde gå till statligt monopol på själva nätet, men det blir inte bra det heller...
Blir ju som fasta nätet var innan avregleringen?
Det har säkert sina nackdelar.
 
Och även vissa mobila abonnemang har inte 5G även om mobilnätet de använder har det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
A A-Man_08 skrev:
Farsan köpte en ny mobil för 395kr knapptelefon.
3 månader senare ringer en säljare från fonia och erbjuder ett abonnemang för 99kr.
Han fick inte igång det då dom går i tres nät och inte har 2g.
Och snart kommer det sluta fungera när 2g släcks
 
P
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Med den dåliga hastigheten på upplänken hade jag blivit tokig så mycket dokument man laddar upp när man jobbar hemifrån.
Sitta och surfa och betala räkningar funkar väl men inte om du också producerar något.
Fick just symmetriskt abonnemang.
Det kändes!
 
P PappasHammare skrev:
Med den dåliga hastigheten på upplänken hade jag blivit tokig så mycket dokument man laddar upp när man jobbar hemifrån.
Sitta och surfa och betala räkningar funkar väl men inte om du också producerar något.
Fick just symmetriskt abonnemang.
Det kändes!
Hur stora dokument laddar du upp eftersom det inte räcker med 20mbit?
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
N
Har anmält mig för fiberinstallation och enligt avtalet skall denna vara gjord senast den 31/12 i år. Om inte har jag rätt att bryta avtalet utan kostnad. Ännu har inte det minsta hänt så jag tror inte det blir något.
Kör Telias Bredband Plus (mobilnätet) sedan flera år och är helnöjd. 549:-/månad med helt fri surf.
Täcker mina behov mer än väl.
Blir det fiber kostnad 22 900:- så blir det. Om inte så klarar jag mig lika bra ändå.
 
  • Internet hastighetstest resultat, katt i bakgrunden, knapp för att starta test, hög nedladdningshastighet, medel uppladdningshastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Som vanligt blir Dunning Kruger-effekten väldigt tydlig i trådar där 4/5G vs fiber debatteras. Funkar det med mobilt internet för vissa är ju det kanon, men man behöver göra lite research och inte ta telekombolagens reklam om prestanda i optimala förhållanden som någon form av allenarådande sanning.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.