83 075 läst · 262 svar
83k läst
262 svar
Luft-vattenpump installation - ok att lämna på detta sätt?
Har du kollat flödet jag såg att det inte var någon luftning på högpunkterna
De två installatörer som var här hade inte utländskt utseende och pratade ren svenska om det nu är viktigt.Sinak skrev:
De gjorde hur som helst ett hemskt fult och undermåligt arbete.
Jag har haft utländska hantverkare här som inte pratat ren svenska och gjort ett fantastiskt jobb.
N Nitrifik skrev:Hej!
Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
Inga yrkesmän gör ett sådant jobb. Ser ut som de använt medskickat "Homekit for dummies".N Nitrifik skrev:Hej!
Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Fins elsäkerhetslag för det. Det ska finnas säkerhetsbrytare i anslutning till apparaten. Alternativt en låsbar brytare inomhus.kisumisu skrev:
Det är väl Du som beställare som bestämmer hur Du vill att det skall se ut och/eller göras?!N Nitrifik skrev:Hej!
Synd på en så fin maskin. Vaillant är en riktigt fin tillverkare men tyvärr ligger de lite efter i Sverige. Återförsäljarna/installatörerna håller överlag ingen toppenklass. Något jag saknar i den här installationen är ett ordentligt fundament. Här verkar de bara ha ställt den på gamla trädgårdsplattor. Inte helt lätt att hålla den plan över tiden då…
Obs att du bara har rätt att innehålla ett belopp som är proprtionerligt till felet som ska åtgärdas. Viktigt också att bestrida fakturan ordentligt innan den är förfallen och därefter vid varje påminnelse/krav.N Nitrifik skrev:Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.
Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.