electroluxaren skrev:
vailllant är en tysk koncern med många varumärken. liksom electrolux som heller inte gör något i Sverige utan asien och fd öststatsländer.
dessutom finns det ett svenskt aktiebolag med det namnet /Vaillant)
Vaillant producerar sina värmepumpar i sin fabrik i Tyskland.

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
R Robert Alfven skrev:
Om man inte har skrivit avvikelser specificerat vad som avviker från rådande branschregler så måste entreprenören åtgärda avikelserna kostnadsfritt som inte följer rådande branschregler. Som jag kan se så är det många avvikelser på denna installation såsom klamring ,isolering och luftning på högpunkt mm. säkerhetsregler får aldrig frångås. Så jag råder beställaren att anlita en besiktningsman för en besiktning av anläggningen och utgå därifrån. PS om rördragningen inte är snyggtmonterad är en sak mellan entreprenören och beställaren
Besiktningsman kommer definitivt anlitas.

Kul att vissa kan hitta orsaker och förklaringar till varför det ser ut som det gör. När det helt tydligt handlar om ett par klåpare som utfört installationen. Placering, väggar som är snea, etc spelar ingen roll. Med tiden så lär man sig att anpassa installationen så det ser riktigt ut. Sen spelar det ingen roll vad man köpt för "paket. " installation som installation. Jag tvivlar på att ts hade haft något problem om det var professionellt utfört från början. Inte ens ställningen ser ju ut att vara rätt. Har dom hittat den där på reapallen hos byggmax eller? Måste vara till en annan modell

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Ska fråga.
Vad hjälper det om man inte har kunnande eller dåliga montörer

C cdx873v skrev:
Kul att vissa kan hitta orsaker och förklaringar till varför det ser ut som det gör. När det helt tydligt handlar om ett par klåpare som utfört installationen. Placering, väggar som är snea, etc spelar ingen roll. Med tiden så lär man sig att anpassa installationen så det ser riktigt ut. Sen spelar det ingen roll vad man köpt för "paket. " installation som installation. Jag tvivlar på att ts hade haft något problem om det var professionellt utfört från början. Inte ens ställningen ser ju ut att vara rätt. Har dom hittat den där på reapallen hos byggmax eller? Måste vara till en annan modell
Vid ett tvistemål så är det uteslutande branschregler man utgår ifrån

• Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
R Robert Alfven skrev:
Vid ett tvistemål så är det uteslutande branschregler man utgår ifrån
Tyvärr så tittar beställaren förmycke på billig installation och dålig installation och billig installation brukar gå hand i hand. Jag har tyvärr varit ute och inspekterat denne installatörs installationer ett flertal gånger som tredjepart och det är lika bristfälliga installationer över allt där dom installerat. Påpekar man bristerna till installatören så blir han bara arg och struntar i att åtgärda felen

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robert Alfven skrev:
Tyvärr så tittar beställaren förmycke på billig installation och dålig installation och billig installation brukar gå hand i hand. Jag har tyvärr varit ute och inspekterat denne installatörs installationer ett flertal gånger som tredjepart och det är lika bristfälliga installationer över allt där dom installerat. Påpekar man bristerna till installatören så blir han bara arg och struntar i att åtgärda felen
Exakt så. Han bemöter det med ilska och hot när man står på sig.
Väldigt tråkigt att höra.
Sen var inte installationen särskilt billig heller, det var i paritet med andra offerter jag tog in.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Exakt så. Han bemöter det med ilska och hot när man står på sig.
Väldigt tråkigt att höra.
Sen var inte installationen särskilt billig heller, det var i paritet med andra offerter jag tog in.
Jag tycker att du tar ut en besiktningsman. Denna installatör har också en fällande dom i ARN sen förut. Det är uteslutande branchreglerna som gäller

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du tappar verkningsgrad med glykol
förutom detta tappar du värme på vägen, mer än med gas för det är lägre hastighet på mediat
Nu är jag petig men det sista är helt fel. Köldmedier (gaser) jobbar med förångning/kondensering och det är fasövergångarna där emellan som flyttar värme. Hastigheten på mediat blir vad det blir beroende på hur kompressorn jobbar.

C ChristerBackström1 skrev:
Jag förstår det. Du får stå på dig, hålla inne betalningen etc om du menar att de inte gjort det de ska. Min installation ser ut så här.
Det där huset ser väldigt tätt ut, får den verkligen iväg all den kalla luften framåt ?
suger den tillbaka kallare luft om det är för tätt jämfört med ”utomhus” så blir det sämre effekt/verkningsgrad.
huset kanske är enkelt att flytta så ni har koll på att baksidan inte är full med skräp och behöve rengöras.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Hej!

Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
Måste säga att det är dålig drag med röret.

nocly1 nocly1 skrev:
Måste säga att det är dålig drag med röret.
Det kan vi nog alla vara rörande överens om.

O Opus skrev:
Lycka till! Är installatör med mer än 30 års erfarenhet av värmepumpar å vet vad det där e
Kul för dig, det gör inte din åsikt mer viktig. Valliant är bra du har fel.

• Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det där huset ser väldigt tätt ut, får den verkligen iväg all den kalla luften framåt ?
suger den tillbaka kallare luft om det är för tätt jämfört med ”utomhus” så blir det sämre effekt/verkningsgrad.
huset kanske är enkelt att flytta så ni har koll på att baksidan inte är full med skräp och behöve rengöras.
Hänger inte riktigt med på vad du menar.

N Nitrifik skrev:
Hänger inte riktigt med på vad du menar.
En luft/luft eller luft/vatten utnyttjar luften , vid kallare utetemperatur så tappar dom effekt som du ser i produktblad som visar avgiven effekt vid olika utetemperaturer.
luften som går igenom värmepumpen är kallare när den kommer ut framför utedelen och den luften vill man då få iväg då den är kallare än vad det är ute.
angående smuts/skräp på baksidan är för att den suger in luft bakifrån och det finns allt möjligt som finns luften, är det mycket skräp från pollen och allt möjligt annat så minskar flödet genom värmepumpen.
försökte skriva så enkelt som möjligt och hoppas det blev något klarare.

• Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.