N Nitrifik skrev:
Som det ser ut, ja.
N Nitrifik skrev:
Surt och lägga mer pengar på det när de redan tar 50 loppor för installationen, då tycker jag man kan vänta sig mer.
50 loppor för installationen!!!! Rena rånet.
Snacka om golddiggers. 🤬
Betala inte fakturan, utan bestrid den, och kör ärendet hos ARN.
 
N Nitrifik skrev:
Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.

Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.
Bestrid fakturan med hänvisning till att du anmält till ARN.
 
TRJBerg
OT, men förekommer det verkligen att köld/värmebäraren mellan ute- och innedelen använder vatten, dvs utan frysskydd som t ex glykol??
Låter i så fall helt vansinningt för mig.

(Har berg- o luftvp, ingen erfarenhet av luft/vatten.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men förekommer det verkligen att köld/värmebäraren mellan ute- och innedelen använder vatten, dvs utan frysskydd som t ex glykol??
Låter i så fall helt vansinningt för mig.

(Har berg- o luftvp, ingen erfarenhet av luft/vatten.)
Ja det är absolut vanligast med vatten mellan ute- och innerdelarna på luftvattenvärmepumpar. Vatten bär värme/kyla effektivt och det räcker med rörmokare för installationen, kyltekniker behövs ej. Är man orolig för långa strömavbrott kan det vara idé att köra med glykolblandning. Normalt är man ju hemma eller kommer hem och kan tömma utedelen på vatten.
 
N Nitrifik skrev:
Möjligt att de funnits under det namnet sedan 2012. Gubben som var här nämnde att de verkat i branschen sedan 88. De startade i Märsta, där jag bor, och flyttade sedan till Rotebro.
Jag har bara hört gott om Vaillant. Sen kan man köpa en värmepump från vilken tillverkare som helst och ha massor av problem.
Han har varit i branschen sen -88 ja.

Frågade du hur många bolag han konkursat och startat om sen dess?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A
L Lassiter skrev:
Vaillant är från Tyskland 😅
vailllant är en tysk koncern med många varumärken. liksom electrolux som heller inte gör något i Sverige utan asien och fd öststatsländer.
dessutom finns det ett svenskt aktiebolag med det namnet /Vaillant)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Ja det är absolut vanligast med vatten mellan ute- och innerdelarna på luftvattenvärmepumpar. Vatten bär värme/kyla effektivt och det räcker med rörmokare för installationen, kyltekniker behövs ej. Är man orolig för långa strömavbrott kan det vara idé att köra med glykolblandning. Normalt är man ju hemma eller kommer hem och kan tömma utedelen på vatten.
du tappar verkningsgrad med glykol
förutom detta tappar du värme på vägen, mer än med gas för det är lägre hastighet på mediat
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
S StrigErik skrev:
Bestrid fakturan med hänvisning till att du anmält till ARN.
Bestrida fakturan kan/skall man alltid göra. För detta är ett annat spår som slutar i tingsrätten eller förlikning.
ARN ger bara rekommendationer som ingen behöver följa se bara på den svarta listan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
B bara på låtsas skrev:
Vad får dig att tro att det är skit från Kina?
Tro har ingenting med detta att göra
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han har varit i branschen sen -88 ja.

Frågade du hur många bolag han konkursat och startat om sen dess?
Ska fråga.
 
TRJBerg
J Josth skrev:
Ja det är absolut vanligast med vatten mellan ute- och innerdelarna på luftvattenvärmepumpar. Vatten bär värme/kyla effektivt och det räcker med rörmokare för installationen, kyltekniker behövs ej. Är man orolig för långa strömavbrott kan det vara idé att köra med glykolblandning. Normalt är man ju hemma eller kommer hem och kan tömma utedelen på vatten.
Låter märkligt för mig, bl a pga:
1. Är det kallt vill man inte göra vp:n oanvändbar. Och det är inte bara strömavbrott som orsakar situationen.
2. Är det minus 20 och tunn isolering behövs minimalt strömavbrott eller annat problem för att det ska frysa sönder.
3. Varför överhuvud chansa på att frysskydd inte kommer att behövas?
4. Varför "standardmässigt" ha så tunn isolering? I kommentar #13 visas en isoleringsnivå (antar att det är isolerat i rören) som jag hade trott var en mininivå.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
NIBE föreskriver minst 19 mm tjock rörisolering så det verkar vara stor skillnad mot vad TS har fått till sin Vaillant. Långa strömavbrott på flera timmar är ytterst ovanligt om man bor i tätort eller annars där de grävt ner ledningarna.
 
Som sagt var är vatten till utedelen absolut vanligast och har varit standard det här årtusendet. Trots det är det väldigt ovanligt att värmepumpar fryser sönder. Med korrekt isolering och det faktum att det uppstår en del självcirkulation dröjer det ganska lång tid innan det fryser även om det är kallt ute.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Har sagt, det vill dem inte göra. Det är det hela tråden handlar om.
Jag förstår det. Du får stå på dig, hålla inne betalningen etc om du menar att de inte gjort det de ska. Min installation ser ut så här.
 
  • Litet blått lekhus bredvid en byggnad, efterliknar husets design, skymning, grön gräsmatta, fönster syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Fredandel och 8 till
  • Laddar…
Om man inte har skrivit avvikelser specificerat vad som avviker från rådande branschregler så måste entreprenören åtgärda avikelserna kostnadsfritt som inte följer rådande branschregler. Som jag kan se så är det många avvikelser på denna installation såsom klamring ,isolering och luftning på högpunkt mm. säkerhetsregler får aldrig frångås. Så jag råder beställaren att anlita en besiktningsman för en besiktning av anläggningen och utgå därifrån. PS om rördragningen inte är snyggtmonterad är en sak mellan entreprenören och beställaren
 
  • Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.