Köpte en Coolix 3520 här om dagen och påbörjade monteringen idag. Verkade hur enkelt som helst.
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte rum med slangpaketet på baksidan av innedelen.
Nån som har något bra tips på hur man löser detta? Ska man skala av skyddet? I så fall, kan man ha sönder någonting?
 
Jag skruvade upp en distans av läkt på var sida som jag sen satt fast fästplåten mot. Tror det var 22x45 mm eller nåt sånt jag tog för att få just det där utrymmet du saknar.
 
Hjälper det om man ändå måste dra slangarna mellan plåten och innedelen?
 
Skäms på mig som inte hade läst igen alla inlägg ordentligt.
Nån hade ju skrivit att man skulle ta bort skyddsplasten bakom innedelen för att lyckas med monteringen. Fungerade hur bra som helst när jag hade gjort det.
När man gör det så ser man även att det inte går att dra ut slangen på höger sida som dom säger på Jula att man ska göra. Skulle man göra det så bryter man garanterat av ett rör. Går nämligen över i mer lättböjliga rör ungefär i mitten på innedelen. Tur att man gjorde som det står i beskrivningen.
 
Nu på 1 vecka så har pumpen gjort av med rätt precis 100kwh mot 250 kwh för elementen veckan innan. Temperaturen ute ungefär samma.
Det blir jämnare, och ca 2 grader högre (~9), temp i hela utrymmet. Tidigare var det 2-3 grader lägre temp i änden med garageport, nu endast nån grad skillnad.
Det går att få ur den några grader till så man kommer upp i runt 13-14 på en dag eller så men sedan verkar det trögt. Den lyckas dock hålla tempen iaf med runt -10 ute men det blir ju inte så mycket högre temp än när man kör i FP-läge.
Lyckades få upp 17-18 som sagt efter installationen precis men då var det bara nån enstaka minus ute.
 
Har 80 kvm garage med smörjgrop byggt -88. Tre direktel element som är inställda på lägsta 5-10 grader, får 9 grader i garaget luften är torr och behaglig fast snöslunga och fyrhjuling med plog förvaras & tinas eftersnöröjning, hobby bilen är torr och utan korision angrepp ändå. Vid mekning av bruksbil så blir det ca 13 grader fort pga värme från motor och kroppvärme utan att jag rör termostaterna på element. Års förbrukning är ca 3000 kw/h nu och då har vi ju över -20 Dec,januari någon vecka då känns det varmt att komma in i 10 graders värme. Har funderat om jag spar något på en Luft/Luft värmepump eller ?
 
Ja du spar en liten del. Kanske inte så mycke när det är -20 men desto mer när det är 0-gradigt ute.
 
Jag har 120m2 varav 80m2 är uppvärmd del, så hyffsat likt dig inghus. Hade precis som du elelement och runt 6-8 grader. Spar som sagt 150:-/veckan med luft/luft i nuläget med runt -4 till -8 ute.
 
Ok! det är ju 600 kr i mån vid normalt vinter temp. Man kan väl ha på elementen som vanligt och dom går på när inte värmepumpen orkar vid köldknäppar, hur är det med förbrukningen då på värmepumpen måste man vara hemma och slå av den eller ?
 
Jag harr ett av mina element på lägsta för att fånga upp om den inte orkar av någon anledning. Detta bör i princip aldrig inträffa då det ju mycket sällan är under -20 här och då bara nått enstaka dygn. Men enligt vad jag förstår ska pumpen klara att gå ner mot -25 om än inte med bättre verkningsgrad än ett elelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.