42 371 läst · 100 svar
42k läst
100 svar
Luft/luft i garaget?
Mikael. Finns de på forumnet som blandannat gjort dylikt. Det jag menar är att bara hänga ett draperi runomkring den. (om den hänger i taket nu dvs) På så vis kommer det vara några grader varmare där den sitter jämtemot omkring den. En ridå som känske hänger ner en halvmeter. från taket. eftersom värmen stiger uppåt kommer det vara lite varmare där enheten i sig sitter.
Jag har ingen erfarenhet själv av det men vet ett par som kör så. det gör att när de ställer den på 18grader så har de i verkstan kanske 13-14 grader (allt beroende på hur man gjort)
Vill man sedan ha fullt flås drar man bara undan "gardinen"
Jag har ingen erfarenhet själv av det men vet ett par som kör så. det gör att när de ställer den på 18grader så har de i verkstan kanske 13-14 grader (allt beroende på hur man gjort)
Vill man sedan ha fullt flås drar man bara undan "gardinen"
Nepp handlar bara om att den har en ridå så att den har lite högre temperatur där den står. Kan underlätta när du behöver värma upp helt utkylt ställe också då vissa pumpar inte klarar av när innetempen är alldeles för låg.
Jag har mest haft 8 grader men även några dygn 18 grader i garaget i en månad nu och snittförbrukning är 180 W / timme. Ska man jämföra med vad jag gissar 2 kW direktel elementet skulle tagit så tycker jag det här är mycket bra.miza1466 skrev:
Nu är det -18 grader ute och jag har ställt garage temp på 18 grader + och kört in 1,5 ton iskall snöig bil. Pumpen verkar ha svårt få upp tempen till inställt värde. Får se i morgon hur mycket kW pumpen tagit.
Jag köpte en Jula-Coolix för ca ett år sedan (tror det var i november 2008). Den monterades i garaget för att få lite värme till min pärla. Jag satte en mätare för att ha koll på förbrukningen och från november 2008 till i dag har den totala strömförbrukning varit 2800 kWh.
Lägsta temperatur att ställa in är 17 grader och det är inga problem att hålla denna temperatur. Garaget är på ca 60 kvm, isolerat med isolerade portar.
Just nu håller jag på att lyfta motorn för att fixa till en ventil och för att byta alla bussningar i framvagnen.
Lägsta temperatur att ställa in är 17 grader och det är inga problem att hålla denna temperatur. Garaget är på ca 60 kvm, isolerat med isolerade portar.
Just nu håller jag på att lyfta motorn för att fixa till en ventil och för att byta alla bussningar i framvagnen.
Ja, en 72:a med 70:a front. Sällsynt modell med two-tone listoption som kom i slutet på 72. Fronten är bytt av någon i USA innan bilen hamnade hos mig. Motorn är en fyr-bultad 400 kopplad till en 350 låda.
Och det är riktigt skönt att vara i garaget, jag blev tom svettig i går när jag skruvade. Så Coolix fungerar, jag köpte den på "rea", tror jag betalade 4995:-, värt varenda öre.
Och det är riktigt skönt att vara i garaget, jag blev tom svettig i går när jag skruvade. Så Coolix fungerar, jag köpte den på "rea", tror jag betalade 4995:-, värt varenda öre.
HejAlvin skrev:Jag har mest haft 8 grader men även några dygn 18 grader i garaget i en månad nu och snittförbrukning är 180 W / timme. Ska man jämföra med vad jag gissar 2 kW direktel elementet skulle tagit så tycker jag det här är mycket bra.
Nu är det -18 grader ute och jag har ställt garage temp på 18 grader + och kört in 1,5 ton iskall snöig bil. Pumpen verkar ha svårt få upp tempen till inställt värde. Får se i morgon hur mycket kW pumpen tagit.
är det en coolix du har?
Jag undrar hur stort garage har du?
hur mycket isolering har du?
hur kallt klarar den, och vad händer om det är för kallt löser den ut då eller
Jag har ett garage på 42kvm
med 90mm isolering i väggar, 165mm i taket och två takskjutportar med 50mm
isolering
det måste väl funka perfekt med en coolixpump
har du något mer att berätta som jag kan ha glädje av så är jag mycke' tacksam för det
Ha en bra da'
Mvh
zwennebanan
URSÄKTA mejAlvin skrev:Nån som har erfarenheter av billig luft/luft installera själv värmepump (typ Jula 5.000?
Ska ha 8-10 grader i garaget som underhållsvärme för pärlan som sover där över vintern. Vill ha cirkulation på luften och möjlighet att öka om det blir lite garagejobb eller om nån fler bil ska in i värmen. Yta närmare 40 m2, väl isolerat. Att köra på direktel känns dyrt.
Är det en bra affär köpa en sån här värmepump? Jag tänker på effektutbyte och livslängd.
jag gick tillbaka i forumet och där hade du ju skrivit allt jag ville veta
så är det när man googlar och hamnar mitt i en forumtråd
MVH
zwennebanan
Ni som har köpt jula-coolix pump, kan ni ställa ner eran pump lägre än 17grader?
anledningen till att jag frågar är att jag oxå köpte en sån pump förra året, men den
går ej att ställa ner lägre än 17 grader. har den i garaget, behöver ej ha 17 grader där hela tiden!
anledningen till att jag frågar är att jag oxå köpte en sån pump förra året, men den
går ej att ställa ner lägre än 17 grader. har den i garaget, behöver ej ha 17 grader där hela tiden!
Väldigt få billiga pumpar som går att ställa lägre nej.
Man får fuska lite och bygga in den i ett "rum" tex med en filt eller dylikt. dvs man gör en gardin runomkring. då kommer det vara varmare där innedelen är än vad det är i resten av rummet. Dvs inte täcka över den utan att göra en yta där värmen är högre. då värme stiger uppåt funkar det bra att göra så så länge innedelen sitter vid taket. då borde man kunna få så att rummet har 12-13 grader och runt boxen är det närmare 17 grader. (jag har dock inte testat själv men vet andra som gjort)
Man får fuska lite och bygga in den i ett "rum" tex med en filt eller dylikt. dvs man gör en gardin runomkring. då kommer det vara varmare där innedelen är än vad det är i resten av rummet. Dvs inte täcka över den utan att göra en yta där värmen är högre. då värme stiger uppåt funkar det bra att göra så så länge innedelen sitter vid taket. då borde man kunna få så att rummet har 12-13 grader och runt boxen är det närmare 17 grader. (jag har dock inte testat själv men vet andra som gjort)
Jag kan inte ställa lägre än 17 grader på +/- knapparna men det finns en knapp på fjärrkontrollen märkt "FP" som ger underhållsvärme 8 grader.kaj_78 skrev:
Hur gick det med avtiningen och hur funkar pumpen när det börjar bli 15-20 minusgrader.Alvin skrev:
Jula påstår att den klarar -15. kan va intressant å höra din synpunkt..
Ute -12, i garaget +17. Jag har lite högre strömförbrukning då pumpen jobbar lite mer.
Jag är nöjd, och pärlan också.
Jag är nöjd, och pärlan också.