Fråga ang Raspberry Pi 512MB

Dessa har ju SD kort med kan man köra det hela med Windows?
 
wrang skrev:
Fråga ang Raspberry Pi 512MB

Dessa har ju SD kort med kan man köra det hela med Windows?
Nej. De bygger på ARM-arkitekturen som Windows inte stöder---förrän Windows 8 RT. Och den är alldeles för klen för att det skall gå att köra Win8RT, förutom att det inte finns stöd för drivrutiner, secure boot, etc. etc. som Windows kräver. Så det går inte, och Microsoft vill nog inte att det skall gå heller.

Om du menar att man kan skriva sitt SD-kort på Windows och starta den vägen så är det OK. Du behöver inga andra Linux-maskiner för att få igång en RPi.
 
Å jösses du milde, varför skulle man vilja ha in Windows på Pi:n, får mardrömmar i vaket tillstånd av bara tanken :)
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
Windows på Raspberry-Pi är som att bygga ett lyxhus och använda plank från återvinningen som fasadklädnad.

Hellre något som kan göra mycket för en given processkapacitet, kan hantera fjärriloggning mm ordentligt, har inbyggd utvecklingsmiljö, dokumenterat och enkelt API, skyddar systemfiler och åtkomst (NX, ACL etc), som man kan modifera och lägga upp för andra att göra detsamma, osv..
 
Okey tack för informationen. Åter till ämnet.
 
För att svara trådskaparen:

- Logga temp och luftfuktighet (bla min kallvind).
Temperatursensor på kabel 139 SEK
DS18B20+ (termometer) 49 SEK
DS2890 (termometer) 29 SEK
Fuktmätare 339 SEK

- Logga min elmätare.
LED-Puls detektor 399 SEK

- Logga en dräneringspump (kunna se hur många starter på ett år t.ex.)
DS2413+ (I/O öppen kollektor) 32 SEK
(info]/url])

- på sikt logga min bergvärmepump mer detaljerat.
[url=http://www.fagerberg.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=126&Itemid=209#Optisonic%206300]
Krohne Optisonic 6300 (clamp-on)
(flödesmätning mha ultraljud)
Kombineras med (energi) = (massflöde) * (specifik värmekapacivitet) * (temperatur differens)
E = m' * c * T

- Jag vill gärna kunna övervaka detta online.
Skriv ett skript med FreeBSD.

- Kunna spara mina värden år efter år för jämförelser.
Skriv ett skript med Perl.

- Helst inte betala årsavgifter för webtjänster.
Programmera själv ;-)

- Jag vill inte behöva ha en "normal windowsdator" igång för loggning 24/7 (fläktar etc.)
Raspberry-Pi kan fixa uppgiften. Alternativt en MCU såsom ATmega om du kan programmera i C.

- Jag äger redan en Raspberry Pi (dock oanvänd ännu)
Adapter USB 1wire (DS9490R) 149 SEK
HA7E - ASCII 1-Wire Host Adapter (RS232 - 1wire) 375 SEK

Med detta får du ett system som fungerar 24/7 är lätt att ändra och är relativt billigt. Håll dock 1-wire kablaget i slingor med termineringsmotstånd. Dvs inga stubbar eller T-korsningar.
Att kunna programmera är en stor fördel.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd.
Jag kör själv en hel del loggning och styrningr från Raspberry Pi däribland:
* Temperatur i huset (vardagasrum, pannrum, framledning, retur etc etc)
* Rökgastemp från pannan
* Luftfuktighet och temp påvinden
* Interna temp i värmepump såsom suggas, hetgas vätskeledning och förångartemp

Förutom att jag loggar detta så används min pi även för att styra shunten och att styra start/stopp på värmepumpen (en lyckad reglering som medger sk (semi-)flytande kondensering med en on/off vp)

Jag använder mig av usb-adaptern, mest för att jag redan hade den.

Hmm, termineringsmotstånd har jag inga trots många givare. Är termineringsmotsånd något som förspråkas i 1-wire?
I stort sett att mina givare sitter med datakanalen kopplad i serie, alltså inga stubbar utan elektriskt ser det ut som en enda lång slinga (via återledare).
Jag har om jag kollar just nu 0,09% felläsningar på CRC8 check och 0,01% på CRC16 vilka alla förmodligen kommer ifrån när jag labbat med något...

Lite problem har jag dock haft rent elektriskt, men det beror på att jag kan få en esd smäll när värmepumpen startar kompressorn vilket har krävt lite handpåläggning för om jag inte tar hand om det så hänger hela nätet sig (och komponenter kan gå sönder).

För att ge sig på att göra mer än ren loggning så krävs det att man har intresse/tycker om att programmera.

Ren loggning är dock ganska rakt fram, bara att läsa guiderna på temperatur.nu wiki så är man igång, man förstår inte riktigt vad och varför man gör så första gången men det är inga konstigheter och med lite intresse lär man sig snabbt :)
 
Redigerat:
För de som är intresserade av att bygga upp trådlösa nätverk av sensorer (för att slippa dra kabel överallt) så kan det vara intressant att titta på open source operativsystemet Contiki (http://www.contiki-os.org/). Det används mycket för att bygga upp just trådlösa sensornätverk och det finns gott om färdig hårdvara att köpa (men en del programmering går nog inte att komma undan).
 
Hur gick det för er som tänkte logga?
 
Det blev Home Assistant som centralt system och ett knippe Shelly Uni är på väg i min riktning för att kunna testa lite tempmätning i vörmesystemet.
 
Om någon är intresserad så har jag en logger 2020 oöppnad i kartong för en billig penning.

Har ej haft tid att montera och vid intresse skicka PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.