36 379 läst · 116 svar
36k läst
116 svar
Logger2020 vs Raspberry Pi med 1-wire
Jag köpte dongeln på m.nu. Jag köpte även elförbrukningsräknaren och ett knippe 1-wire-termometrar. Allt läser jag av via owfs på raspberryn. Funkar finfint, men det är ju några timmars knåp innan det är klart. Ett tips är oxå att göra en image av sd-kortet när du fått upp allt, för mitt filsystem har kraschat ett par ggr å det är ju inte jättekul att göra om allt igen.
Även jag har fått igång mätningen på Raspberryn. Ska färsäka att få till Rddtools så man kan få lite fina grafer och även skickat detta till mitt webhotell. Du skriver att filsystemet har kraschat, vad hände och hur skapade du din image?benox skrev:Jag köpte dongeln på m.nu. Jag köpte även elförbrukningsräknaren och ett knippe 1-wire-termometrar. Allt läser jag av via owfs på raspberryn. Funkar finfint, men det är ju några timmars knåp innan det är klart. Ett tips är oxå att göra en image av sd-kortet när du fått upp allt, för mitt filsystem har kraschat ett par ggr å det är ju inte jättekul att göra om allt igen.
En gång glömde jag stänga ner innan jag drog ur sladden, en gång var vid ett strömavbrott å en gång rasade det fast jag hade stängt ner innan jag drog ur sladden. Kan vara nåt fel på mitt sdkort oxå, men det är rätt bra med backup oavsett. Jag satte kortet i en linuxmaskin och kopierade med dd.
Svårt att säga men jag har en 9490R och den fungerar. Har du tänkt på att byta ut texten i scriptet då man använder USB??cazet skrev:
Den ska fungera om jag fattar det rätt.
http://owfs.org/index.php?page=usb-usb9097
Kan ju hända att växlen -u ska vara något annat, men jag vet inte. -u refererar ju till 9490R.
http://owfs.org/index.php?page=usb-usb9097
Kan ju hända att växlen -u ska vara något annat, men jag vet inte. -u refererar ju till 9490R.
En liten ful avstickare igen.
Ifall jag köper en energimätare. Som har dels pulsdiod, samt två andra portar:
[5]- Pulsutgång (öppen kollektor med GND som referens).
[6]- Pulsutgång (öppen kollektor med VDC som referens).
Kan jag köra på "pulsräknare för anslutning till 1wire nät samt s0" ihop med någon av de pulsutgångarna som nämns ovan? (vet uppenbart inte vad GND och VDC" står för men vore skönt att slippa ha en diodavläsare på den lilla energimätaren.)
Ifall jag köper en energimätare. Som har dels pulsdiod, samt två andra portar:
[5]- Pulsutgång (öppen kollektor med GND som referens).
[6]- Pulsutgång (öppen kollektor med VDC som referens).
Kan jag köra på "pulsräknare för anslutning till 1wire nät samt s0" ihop med någon av de pulsutgångarna som nämns ovan? (vet uppenbart inte vad GND och VDC" står för men vore skönt att slippa ha en diodavläsare på den lilla energimätaren.)
Sensorer för 1-wire, I2C, SPI osv. Är väligt billiga och enkla att kommunicera med. Det som man måste tänka på är att kabellängden är starkt begränsad. De bör även ha lokala kondensatorer, zener för transienter osv för stabil funktion.
En halvledarsensor för t.ex temperatur är dock kanske inte så nogrann som ett termoelement med kallpunktschip. Exakt värde är inte detsamma som exakt resultat , värdesiffror, mätnoggranhet, långtidsdrift osv spelar gärna ett spratt med snygga tabeller och diagram.
1-wire är ett obalanserat gränssnitt som fungerar på korta sträckor. För att få det att fungera riktigt bra med långa sträckor, många noder och snabb trafik så prova något balanserat och differentiellt såsom RS-485.
Oavsett om det är obalanserat/balanserat så undvik också avslutningar i det tomma s.k "stub", eller T-anslutningar.
Alternativ för PC eller Raspberry-Pi till Linux/Windows: FreeBSD.org ..mindre strul helt enkelt.
Och elen kan med fördel ordnas via ett parallellkopplat blybatteri, tänk dock på att reglera ner det till 5V etc med en ciggadapter för usb. Om man vill slippa kraschade filsystem, annars nätbootar man datorn.
Är behovet av beräkningskraft litet och man klarar programmering i C så är t.ex Atmel AVR (ATmega, Aurdino etc) utmärkta. De kan dessutom använda så lite energi att ficklampsbatteriet lätt fixar elen i en månad. En mikrokontroller kan också användas för att dela upp nätet, skapa egna terminaler osv.
Att vara beroende av någons stängda programvara (t.ex logger2020) och servrar gör dig beroende av att verksamheten fortsätter drivas på ett schysst och kompetent sätt och att inget strul med deras teknik inträffar för att din anläggning ska fungera. Expansion av sådant som de ej stödjer blir också extremt omständigt pga bristande dokumentatio och tillgång. Med sådana här enkla saker är det som att köpa ett problem.
En halvledarsensor för t.ex temperatur är dock kanske inte så nogrann som ett termoelement med kallpunktschip. Exakt värde är inte detsamma som exakt resultat , värdesiffror, mätnoggranhet, långtidsdrift osv spelar gärna ett spratt med snygga tabeller och diagram.
1-wire är ett obalanserat gränssnitt som fungerar på korta sträckor. För att få det att fungera riktigt bra med långa sträckor, många noder och snabb trafik så prova något balanserat och differentiellt såsom RS-485.
Oavsett om det är obalanserat/balanserat så undvik också avslutningar i det tomma s.k "stub", eller T-anslutningar.
Alternativ för PC eller Raspberry-Pi till Linux/Windows: FreeBSD.org ..mindre strul helt enkelt.
Och elen kan med fördel ordnas via ett parallellkopplat blybatteri, tänk dock på att reglera ner det till 5V etc med en ciggadapter för usb. Om man vill slippa kraschade filsystem, annars nätbootar man datorn.
Är behovet av beräkningskraft litet och man klarar programmering i C så är t.ex Atmel AVR (ATmega, Aurdino etc) utmärkta. De kan dessutom använda så lite energi att ficklampsbatteriet lätt fixar elen i en månad. En mikrokontroller kan också användas för att dela upp nätet, skapa egna terminaler osv.
Att vara beroende av någons stängda programvara (t.ex logger2020) och servrar gör dig beroende av att verksamheten fortsätter drivas på ett schysst och kompetent sätt och att inget strul med deras teknik inträffar för att din anläggning ska fungera. Expansion av sådant som de ej stödjer blir också extremt omständigt pga bristande dokumentatio och tillgång. Med sådana här enkla saker är det som att köpa ett problem.
Redigerat:
Kör du parasit så är den lite känsligare för långa sträckor. Har för mig att runt 75 m bör man inte överstiga. Om man kör med 3 trådar samt då matning med 5V som då ligger på en av de 3 trådarna så klarar den mer. Det är en avvägning mellan antal givare och längd. Läste nogonstans att max givare är 25 men jag har haft 40 givare till samma USB bus utan problem. Nu har jag korta längder till de ställe som jag kopplar ihop givarna i. Utifrån denna har vissa givare mellan 5 och 10 meter. Till kopplingspunkterna ligger längderna på max 2 m.
Har bifogat en skiss på hur mitt när ser ut. Tidigare var det 18 givare till då jag justerade glvvärmen i huset, då totalt 43 givare och kanske 8 m kabel till.
Har bifogat en skiss på hur mitt när ser ut. Tidigare var det 18 givare till då jag justerade glvvärmen i huset, då totalt 43 givare och kanske 8 m kabel till.
Redigerat:
Jag förvånas över hur långt avstånd man kan köra 1-wire på. Har spänningssatta givare, alla kopplade parallellt i samma stjärnpunkt, Har ett tjugotal givare, den på kortast avstånd sitter på ungefär 5 meter, den längst bort på runt 50. I snitt sitter de på minst 20 meter tåt. Har aldrig haft några problem med nätet.
Kan bara hålla med, det fungerar kanon. Jag kör dock parasit på mitt nät.phl skrev:Jag förvånas över hur långt avstånd man kan köra 1-wire på. Har spänningssatta givare, alla kopplade parallellt i samma stjärnpunkt, Har ett tjugotal givare, den på kortast avstånd sitter på ungefär 5 meter, den längst bort på runt 50. I snitt sitter de på minst 20 meter tåt. Har aldrig haft några problem med nätet.