36 218 läst · 116 svar
36k läst
116 svar
Logger2020 vs Raspberry Pi med 1-wire
En DS18B20 kostar c:a 5 Sek om du köper ett större antal från Ebay, är väl inte så dyrt eller??Hålta skrev:
Redigerat:
Hittar massor av billiga DS18B20. Men det var lite svårare att hitta de mer komplexa lösningarna såsom mäta fukt osv. ~700 för lyxig barometer. Känns lite sådär när jag gärna hade haft flertal utav dom.Sökte efter de lösa delarna men det gick lite trögt. Samt hade svårt att hitta färdiga 1wire prylar på ebay.
Det finns inte någon lite billigare butik (utomlands) med "samma" utbud med byggda lösningar som www.m.nu måntro? - Dom känns väldigt seriösa och bra men blir så himla dyr slutnota då.
-------------------------
Googlade lite på raspberryn som loggare och det var endel som lyckats.
Blir dock helt förskräckt när jag ser alla de linuxkoderna man ska lära sig först. =(
Luskar lite om man kan byggaihop en liten windowsmaskin men minimal elförbrukning.
------------------------
Det finns ingen risk att DS18B20 tar skada om den stripas fast emot ett rör utan skyddsmetall runt sig då?
Det finns inte någon lite billigare butik (utomlands) med "samma" utbud med byggda lösningar som www.m.nu måntro? - Dom känns väldigt seriösa och bra men blir så himla dyr slutnota då.
-------------------------
Googlade lite på raspberryn som loggare och det var endel som lyckats.
Blir dock helt förskräckt när jag ser alla de linuxkoderna man ska lära sig först. =(
Luskar lite om man kan byggaihop en liten windowsmaskin men minimal elförbrukning.
------------------------
Det finns ingen risk att DS18B20 tar skada om den stripas fast emot ett rör utan skyddsmetall runt sig då?
Redigerat:
Det ska finnas en afför i Holland tror jag det var, den finns på nätet men har inte adressen. Det är mest DS18B20 som jag har hittat på Ebay, färdiga lösningar tror jag m.nu är bäst på. Raspberry kräver lite programering men inget är omöjligt. Koden finns färdig man ska bara hitta den.
Har haft mina DS18B20 tejpade mot rören i 3 år utan problem. Bara kablarna är isolerade så funkar det.
Har haft mina DS18B20 tejpade mot rören i 3 år utan problem. Bara kablarna är isolerade så funkar det.
En shop i usa som har ett utbud liknande m.nu har jag för mig. Inte jättebilligt dock (jämfört ebay från Kina): http://www.hobby-boards.com/
Försöker värka fram en engelsk webshop som jag tittat en del på tidigare också...
Försöker värka fram en engelsk webshop som jag tittat en del på tidigare också...
Redigerat:
Min erfarenhet är att det inte räcker med buntband och rörisolering. Jag förelsår koppar eller aluminiumtejp innan buntband, och gärna en skvätt värmeledande pasta mellan 18B20 och röret.joob skrev:Själv har jag kört med DS18B20-sensorer fastlödda på en kabel. Jag har inte provat att fästa någon på rör ännu men har tänkt mig att man lägger sensorn mot rören och sedan vanlig rörisolering utanför som tejpas/fästs med buntband. Eventuellt lägger man värmeledande pasta mellan rör och sensor också. Metallfilm tror jag är overkill och har du flera mätpunkter på pumpen så blir det ju genast riktigt dyrt, iallfall om man köper färdiga sådana kablar i Sverige. .
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
För mätning av luftfuktighet kan man knåpa ihop något skapligt billigt med en DS2438 (1-wirekrets för batteriövervakning) samt en Honeywell HIH-4000 fuktsensor. Kräver lite lödning och pillande då DS2483:an är en SO8-kapsel.
Vad innebär en certifierad DS18B20. Den var rättså dyrare.
//åh "Temperature Sensor (wireless)" sån skulle man haft, temp och fuktighet.. trådlös...//
De engelska sidorna hade ju flertal spännande prylar, en som mäter hur fuktiga löv är, haha, eller så missuppfattade jag det.. hur ska man lyckas få nytta av sådan..
//åh "Temperature Sensor (wireless)" sån skulle man haft, temp och fuktighet.. trådlös...//
De engelska sidorna hade ju flertal spännande prylar, en som mäter hur fuktiga löv är, haha, eller så missuppfattade jag det.. hur ska man lyckas få nytta av sådan..
Redigerat:
Kollar ebay nu efter mest prisvärda storpacket.
Men jag blir lite nervös att man får någon dålig kopia.
Vissa har helraka ben, andra har svängda...
Vissa har ingjutna tecken, andra har färgtryckstecken. En annons på pekade "date code" osv.
Finns det något sätt att urskilja vilka som är de mest seriösa?
Vissa har ingjutna tecken, andra har färgtryckstecken. En annons på pekade "date code" osv.
Jag har köpt i Sverige och de borde vara äkta. Raka ben, inga färgkoder samt att givarens ID ska vara stämplat på utsidan.Yrrol skrev:Kollar ebay nu efter mest prisvärda storpacket.
Så här ser mina uthttp://www.ebay.com/itm/2PCS-IC-DS1...531?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b133fe6b