36 354 läst · 116 svar
36k läst
116 svar
Logger2020 vs Raspberry Pi med 1-wire
Om jag inte kommer ihåg fel så har DS18B20 utgått och ersatts av DS18B20+Yrrol skrev:
en bit på dena sida kan man se vilka som är aktuella.
http://www.maximintegrated.com/data...ximintegrated.com/pl_list.cfm/filter/21/ln/en
Redigerat:
Nu ska jag inte prata sönder denna tråd mer med detaljfrågor om tempgivaren.peternicklas skrev:
Ifall någon läser här och undrar vad skillnaden är mellan b20 och b20+ så var det ingen skillnad alls utan bara för uppfylla krav från europa gällande märkning.
"Exactly the same as DS18B20, the + denotes that the product is lead free (this is a requirement in all european countries now, the keyword is "ROHS")"
Jag skulle inte tro att de som säljs "billigt" på eBay är kopior. Snarare är det chip från gamla lager och utgångna produkter som inte kan säljas av "riktiga" återförsäljare. Men det spelar ju ingen roll så länge de fungerar exakt likadant. Skulle någon enstaka sensor vara defekt så är det väl inte hela världen när man betalat 5-6 kr styck för dem.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätande"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Denna borde alla ha i bjälklaget....
https://www.m.nu/termoelementinterf...-p-457.html?osCsid=aodsl05stn9slkmpi67npdoh51
Med den kan du mäta både rökgas och temp i tex bjälklaget, fast med två olika givare förstås.
https://www.m.nu/termoelementinterf...-p-457.html?osCsid=aodsl05stn9slkmpi67npdoh51
Med den kan du mäta både rökgas och temp i tex bjälklaget, fast med två olika givare förstås.
Nu börjar kanske spåra ur lite men har funderat på om man kunde sätta något sådant på altanen och sedan använda till termometer vid utegrillen. Har dock inte hittat nån mätprob med spets som skulle passa bra som köttermometer ännu :-D
Länken var endast för att visa en DS18B20, inget annat. Har sett priser på $1/st. Köper du många så kan man ge ett bud hos vissa av säljarna. Tänk även på att de brukar skicka fraktfritt.Hålta skrev:
Jag kör en Pi med 1-wire-dongel och en tellstick duo. Den mäter temp och elförbrukning och sköter belysningen. Jag har en wlan-dongel för att komma åt den från min server inne i huset.
Jag körde först 1-wire från inneservern, men för att komma åt elmätaren skulle jag behöva borra genom fem väggar, det slapp jag nu.
Jag körde först 1-wire från inneservern, men för att komma åt elmätaren skulle jag behöva borra genom fem väggar, det slapp jag nu.
Det där lät intressant. Hur får du dem att leka tillsammans? Vad är det för en 1-wire dongel?Jag kör en Pi med 1-wire-dongel och en tellstick duo. Den mäter temp och elförbrukning och sköter belysningen. Jag har en wlan-dongel för att komma åt den från min server inne i huset.
Har en tellstick net och kör idag remotestick och rasket för att automatisera det hela, men det är brist på bra/prisvärda tempsensorer till tellstick så jag funderar på hur jag ska få ihop det med 1-wire sensorer på ett smidigt sätt.
Redigerat: