Loggar 1-wiresensorer med ett skalskript i Linux. Temperaturen loggar jag till RRD-databaser och använder sedan RRD:s graffunktioner för att spotta ur sig grafik på utvecklingen över tiden. Elförbrukning och fuktbelastning presenterar jag så här. Temperaturer över tiden (ett tiotal mätpunkter) har jag inte orkat göra lika snajsiga diagram till.

Använder även 1-wire för att styra utrustning för fuktkontroll på vinden. Alla 1-wireenheter är kopplade i stjärnnät helt parallellt med ganska långa kabeldragningar till många av sensorerna. Har hittills inte stött på problem med det, kanske för att ingen av enheterna körs på parasitspänningsmatning. Kablaget är Cat5e, interfacet är Dallas lilla USB-dongle.
 
Y
*väntar på en dummie-guide med bilder och inköpslista från peternicklas* :p
 
peternicklas
Yrrol skrev:
*väntar på en dummie-guide med bilder och inköpslista från peternicklas* :p
Någon guide finns inte. Vad du ska köpa beror helt på vad du ska mäta. DS18B20 mäter temp och köps billigast på ebay. Lödda på kabel från t.ex. Jula jag har använt 4 ledad telekabel. 4 ledare för att kunna mata ström till det som så behöver. https://www.m.nu/raknare-for-anslut...-p-409.html?osCsid=j082uatvems383j8m9gi4ovj64 för loggning ar S0 porten på en elmäteren eller så använder man en diod som läser blinkningarna, den klarar båda. https://www.m.nu/adapter-usb-1wire-ds9490r-p-49.html?osCsid=j082uatvems383j8m9gi4ovj64 för att få signalerna genom USB till dator. Logtemp programvara samt drivrutiner för att köra 1-wire. Allt som behövs för att komma igång.

Så Yrrol, det är bara att sätta igång(y)
 
Y
Fattar typ ingenting.. pulsmätare å grejemojer. Jag behöver dummieguide. Du får offra helgen till att knåpa ihop en. ;)

Lite om operativsystemet(Raspberryn), hur man för in det, får allt att fungera, hur du för över datan till databas osv..
MmMmmmM Nog många som skulle hylla en sådan guide. (y)
 
peternicklas
Raspberryn nja den står forfarande still. Kör med en bärbar så länge. Det finns mycket info på Internet och det är där som jag har lärt mig och ska lära mig om Raspberryn.
 
Y
Finns det även för mäta utanpå vattenrör, och som typ vattenmätare, tanktryck och annat med?

Har www.m.nu ett komplett sortiment eller finns det lixom någon sida som har "hela 1wire sortimentet" så man får en överblick vad man kan byggaihop?
 
peternicklas
Det finn sen hel del olika mätare men man får köpa på lite olika ställe. energibutiken har för att mäta vattenflöde detta i komb. med 2 tempgivare så kan du räkna ut effekt på t.ex. en värmepump. Vattenmätare finns med pulsutgång(S0) samma som sitter på en elmätare. Krävs en pulsräknare för detta, länkade till en sådan innan. Det finns även för att mäta olika väderdata mm. Det som är svårast just nu är att kunna köra det trådlöst.
 
Känner att jag börjar få koll på hur 1-wire fungerar. Värre är det med Raspberryn. Pluggar Debian/Raspbian manualer just nu. =) Jag vill gärna ha ännu fler tips om lämplig programvara för lagring och presentation av loggdata utöver de som redan nämnts.
Tack för bra inputs för övrigt, börjar bli en mkt matnyttig tråd!
 
PASwe skrev:
Känner att jag börjar få koll på hur 1-wire fungerar. Värre är det med Raspberryn. Pluggar Debian/Raspbian manualer just nu. =) Jag vill gärna ha ännu fler tips om lämplig programvara för lagring och presentation av loggdata utöver de som redan nämnts.
Tack för bra inputs för övrigt, börjar bli en mkt matnyttig tråd!
Som jag skrev ang logger2020, man spar en hel del tid ;)
 
  • Gilla
pethson och 2 till
  • Laddar…
Spontant verkar det ju smidigare att slippa gå omvägen över I^2C tycker jag. USB-adaptern fungerar dessutom på vilken dator som helst med USB-port vilket gör att du lätt kan testa och utveckla på en annan burk om du vill.
 
Y
Hittar massa roligare givare till 1wire, kommer bli dyrt att köpa allt men det känns lockande. :p

Vilket 1-wire mätinstrument ska man använda för att mäta på värmerören kring ens bergvärmepump? "Temperatursensor med metallfilm" ?
Hur nära pannan sätter man dessa?
 
Redigerat:
Finns det någon pryl till Rasberry datorn där man koppla enkla och billiga termoelement ? Termoelement, speciellt om man nöjer sig med enkel tråd kostar väldigt lite jämfört med 1-wire sensorerna.
Finns serieport eller CAN port till Rasberry?
 
Yrrol skrev:
Hittar massa roligare givare till 1wire, kommer bli dyrt att köpa allt men det känns lockande. :p

Vilket 1-wire mätinstrument ska man använda för att mäta på värmerören kring ens bergvärmepump? "Temperatursensor med metallfilm" ?
Hur nära pannan sätter man dessa?
Själv har jag kört med DS18B20-sensorer fastlödda på en kabel. Jag har inte provat att fästa någon på rör ännu men har tänkt mig att man lägger sensorn mot rören och sedan vanlig rörisolering utanför som tejpas/fästs med buntband. Eventuellt lägger man värmeledande pasta mellan rör och sensor också. Metallfilm tror jag är overkill och har du flera mätpunkter på pumpen så blir det ju genast riktigt dyrt, iallfall om man köper färdiga sådana kablar i Sverige.

Jag beställde lite nya DS18B20 från ebay häromdagen, efter tips i den här tråden. Dessa har jag tänkt fästa på returrören från golvvärmen enligt metoden ovan. Får väl se när/om de nya sensorerna dyker upp.
 
Redigerat:
peternicklas
DS18B20 lödda man på en kabel och sedan tar man krympslang och trär över varje lödning. Den plana sidan läggs sedan mot mätstället och en bit eltejp håller den på plats. Lite isolering över allt så blir det bra. Man kan även köpa färdiga DS18B20 som ligger i ett rostfritt rör och som är helt vattentätt, dessa kostar lite mer men är bra för utomhus.Ska man sedan ha riktigt bra värde så löddar man på kablar på alla DS18B20 och kopplar ihop slingan. Alla givare sedan in i en låda i runt 6 timmar. I Logtemp kan man sedan se värdena på varje givare och även justera värdet så att alla D18B20 visar samma värde. Det brukar skilja +- 0,2 grader som mest mellan de olika givarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.