36 218 läst · 116 svar
36k läst
116 svar
Logger2020 vs Raspberry Pi med 1-wire
Jag har börjat läsa på och inser att det här kommer ta ett tag. Noone70 har verkligen en poäng när han säger att logger2020 är enklare. Logger2020 har en temp/fuktmodul (HTIQ) som som verkar smidig och har en mer estetiskt snygg kapsling. Nu undrar jag om den går att koppla den till en Raspeberry Pi istället och i så fall hur?
(HTIQ'n använder ju en treledarkabel)
Bygger den bara på Dallas komonent så är det inga problem. Du kan köra 1-wire med 2 eller 3 kablar. Med eller utan spänningsmatning(parasit) Jag kör alla mina med 2 kablar. Yttre benen på en DS18B20 kopplas ihop till en kabel och den i mitten på en egen kabel. Titta på m.nu så har även han en massa olika komponenter till 1-wire.PASwe skrev:Jag har börjat läsa på och inser att det här kommer ta ett tag. Noone70 har verkligen en poäng när han säger att logger2020 är enklare. Logger2020 har en temp/fuktmodul (HTIQ) som som verkar smidig och har en mer estetiskt snygg kapsling. Nu undrar jag om den går att koppla den till en Raspeberry Pi istället och i så fall hur?
Redigerat:
Har för mig att jag såg någonstans i manualen för logger2020 att deras grejer ska gå att köras på 2 trådar. Manualen finns på hemsidan så det är bara att letaPASwe skrev:Jag har börjat läsa på och inser att det här kommer ta ett tag. Noone70 har verkligen en poäng när han säger att logger2020 är enklare. Logger2020 har en temp/fuktmodul (HTIQ) som som verkar smidig och har en mer estetiskt snygg kapsling. Nu undrar jag om den går att koppla den till en Raspeberry Pi istället och i så fall hur?
Det har inte med deras saker att göra. 1-wire bygger på en teknik som gör det möjlig att välja 2 eller 3 kablar.noone70 skrev:
Vissa komponenter från Dallas Semiconductor kräver dock spänningsmatning men den kan göras vid sidan av 1-wire nätet.
Har en Logger2020 med fyra tempgivare och en elmätarsensor till salu,3 månader gammalt.
1900:- om nån är intresserad
Jättenöjd, men ska försöka få i gång z-wave istället.
http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?M2UXWmCw5a
1900:- om nån är intresserad
Jättenöjd, men ska försöka få i gång z-wave istället.
http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?M2UXWmCw5a
Redigerat:
Vilken fin systembild du har, känns väldigt bekant... Fast den är lite fattig om man jämför med originaletpeerer skrev:
Ditt projekt låter lockande. Har du sett några bra dummieguider som berättar hur man pusslar ihop detta eller du är inte påväg att göra en?peternicklas skrev:Har kört mätning med 1-wire nu i 3 år. Loggar ca 35 mätpunkter och allt gör med en liten PC som står på 24/7. Använder programmett Logtemp som fungerar bra, den skapar kurvor och skickar till mitt webhotel. Tycker det är synd att ha en bärbar dator bara för detta så jag har köpt en Rasberry Pi som nu ska ta över. Fördelen med Rasberrry är att den har många in och utgångar bl.a. LAN, HDMI, USB allt som behövs för att komma igång. För att få nätet kopplat till dator använder jag en USB dongel. Ska försöka att komma igång under våren då det krävs lite mer arbete för att få i gång det med Rasberry än vad som kräva med en PC. OWFS är ett gratis program för att ta emot måtdata samt RRDTool för att göra något med mätdatan.
Är det ebay som gäller för hitta billiga sensorer och sådant?
Skulle själv tyckt det vore skoj att mäta fuktigheter, rör-temperaturer, och allt vad man nu kan vilja logga.
Ja vi får ser vad det slutar med. Det finns mycket på Internet. Ebay har jag köpt DS18B20 för runt 4:-/st. Finns även med kabel och vattentäta för lite mer pengar. Börjar man så finns det mycket som kan loggas.Yrrol skrev:Ditt projekt låter lockande. Har du sett några bra dummieguider som berättar hur man pusslar ihop detta eller du är inte påväg att göra en?
Är det ebay som gäller för hitta billiga sensorer och sådant?
Skulle själv tyckt det vore skoj att mäta fuktigheter, rör-temperaturer, och allt vad man nu kan vilja logga.
Fast hur lyckas man få 35 givare att kommunicera med en port på datorn?peternicklas skrev:
Anar du har någon pryl däremellan som binder samman alla dessa trådar. Och skickar signalerna i ordnad form så datorn inte blir helt förvirrad.