13 685 läst · 103 svar
14k läst
103 svar
Lönar sig konvertering till pellets från el verkligen?
Med tanke på att det är en ganska stor investering att byta ut en panna så hade iallafall jag velat vara säker på att resten av anläggningen är i bra skick.roland53 skrev:
Men du har helt rätt i att rören inte blir sämre av en ny panna..
Själv så gick jag från en fast avgift på 4600:- till en på 900:- per år genom att säkra ner. Sen ändrat förbrukningsstorleken på abonnemanget till att använda under 6000 kW per år. Det gör att jag istället för en billig förbrukningsavgift per kW istället får en skyhög. Men på det stora hela tjänar jag ihop det ordentligt med tanke på att den fasta avgiften var rätt ordentlig innan.injonil skrev:
Många glömmer bort att räkna in de fasta avgifterna och allt som har med nätavgifterna att göra när de räknar ut hur mycket de tjänar på sina värmepumpar. De går bara på priset på exempelvis elskling.se och sedan glömmer de bort att de lägger ytterligare 50% i nätavgifter. Så jag har sänkt mina fasta avgifter med 3700:- per år och sedan betalar jag en lite högre avgift per kW jag förbrukar. Allt för att göra pelletseldningen lite billigare.
Jag vet inte om du kollat in den här tråden, det borde ju vara något liknande du har. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/167423-bahco-luftvarmesystem.htmlKalmarkille skrev:
Jaha, det blev till slut en Biomatic 20+ med integrerad brännare, expansionskärl, matarskruv, motdragslucka, shuntventil, och veckoförrådstunna : )
Roligt att se att du ändå valde att ta steget fullt ut och köra på en "riktig" pelletspanna när du ändå byter. Jag har själv den brännaren i min gamla panna och känner några som har Biomaticen, så jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd!
Jag tror också det blir bra. Ska bara få till ett bra pris på installationen också : )
Ca 7000 minus rotavdrag, verkar det landa på. Då ingår nedtagning och bortforsling av gamla pannan också : )
Min reflektion på elkostnad.
Här är min statistik för åren 2009-2013.
Jag delar helt enkelt månadsräkningens kr som innehåller alla kostnader med antalet förbrukade kWh.
Gulmarkerat är medel av föregående månader i år (jag har ju inte fått räkningen för November ännu)
Leverantör är Vattenfall. Min förbrukning är ca, 16 000 kWh/år (16A huvudsäkring)
Uppvärmning sköts huvudsakligen med pellets. Ca. 0,5 kr/kWh (beräknat på 4,7 kWh/kg)
Medel för 5 år är 1,39 kr/kWh
Den dagen som någon levererar elektriska kWh för 0,85 så byter jag direkt.
Här är min statistik för åren 2009-2013.
Jag delar helt enkelt månadsräkningens kr som innehåller alla kostnader med antalet förbrukade kWh.
Gulmarkerat är medel av föregående månader i år (jag har ju inte fått räkningen för November ännu)
Leverantör är Vattenfall. Min förbrukning är ca, 16 000 kWh/år (16A huvudsäkring)
Uppvärmning sköts huvudsakligen med pellets. Ca. 0,5 kr/kWh (beräknat på 4,7 kWh/kg)
Medel för 5 år är 1,39 kr/kWh
Den dagen som någon levererar elektriska kWh för 0,85 så byter jag direkt.
@Rayyan -
Om du snittar på 1,39 kWh så skiljer det inte mycket på pellets och el. Typ 10-11 öre/kWh lär ju inte märkas stort i plånboken. Däremot slipper man all hantering runt pelletsen, vilket jag i så fall skulle betala de 10 örena för.
Har du en pelletspanna eller en olje/vedpanna med påhängd pelletsbrännare?
Köper du pelletsen i säckar eller bulk?
Pelletspris?
Om du snittar på 1,39 kWh så skiljer det inte mycket på pellets och el. Typ 10-11 öre/kWh lär ju inte märkas stort i plånboken. Däremot slipper man all hantering runt pelletsen, vilket jag i så fall skulle betala de 10 örena för.
Pelletspris?
Enligt min kalkyl så skiljer det ca 80 öre/kWh. 80 öre x 24 000 kWh är ca 19 000 kr i skillnad på ett år.Kalmarkille skrev:@Rayyan -
Pelletspris?
Varifrån fick du 10-11 öre???????
Pellets i säck.
Fyller förrådet manuellt ca var 14'e dag (tar ca 10 min)
Sotar/askar ur pannan 1 ggr/månad under eldningssäsong. 5 ggr/år. (15-30 min)
Baxi Solo Innova 30 kW
Viking Bio brännare.
De senaste 7 åren har underhållet på pelletsverksamheten kostat 1 brännarrör = 1530 kr.
Snittar pelletsförbrukning 5 200 kg/år x 4,7 kW/kg = 24 400 kWh.
Skillnad mot el är alltså "24 400 x 0,8 kr dvs. 19 500 kr skillnad.
Jag kanske missuppfattade dig. Tolkade "Medel för 5 år är 1,39 kr/kWh" som att det var ditt snittpris för pelletskostnaden. Kalkylen du bifogade går nämligen inte att öppna.
El per kWh kostar väl max 1,50 kr/kWh, så jag menade på att där skiljer bara 11 öre plus att det senare då är helt underhållsfritt.
El per kWh kostar väl max 1,50 kr/kWh, så jag menade på att där skiljer bara 11 öre plus att det senare då är helt underhållsfritt.