Hej och hå.

Här är en bild på vårat system för luftvärmen i huset. Det är en Bahco typ "KST" och siffror. Google säger mig iaf att Bahco inte längre existerar och företag finns som arbetar med dom.

Men det är söndag idag och jag vill gärna höra lite om vad ni vet? Jag vet nämligen ingenting, mer än att det går luftkanaler (30x60cm kanske) viadukter genom krypgrunden till alla fönsterkarma där luften släpps ut.

Vad för ersättningsalternativ finns? Hur mycket el kan vi spara av att uppgradera systemet som pumpar ut luft i luftkanalerna?

Huset är på ca 100 kvm boyta och drar idag 24.000 kwh / år!! Vi vill få ner elförbrukningen!

I övrigt sitter även en CTC elvärmepanna från 70-talet med två elpatroner.
En luftvärmepump ger vattenburen värme till radiatorer i en 25kvm (tidigare garage).

Tacksam för svar.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrev fel om CTC grejen, det är en varmvattenberedare från 1973 med 2 aktiva elpatroner (av 3) på 6 kw styck.

Luftvattenpumpen är en Ecozon VPLV 700 från 2004, servad en gång januari 2010.

Vet inte vad av dessa 3 grejer som drar mest el. Ska försöka installera något mellan dom som kanske kan mäta vad som drar mest i el och börja där.

Kan ni förresten rekommendera någon inom 08 som verkligen vet sin sak som kan komma och titta och ge offert på en förbättring av det som finns?
 
Spntant så borde väl någon form av FTX kunna vara lämpligt. Kanske då kompletterat med ett vattenbatteri som drivs av någon typ av värmepump. Den VP som du redan har är kraftigt överdimensionerad för de 25 kvm som du säger den värmer idag, den kan ev. räcka till hela huset. Men det kanske även skulle passa att försöka få till så du värmer ditt varmvatten med värmepumpen när du ändå håller på...
 
Efter ytterligare check, så den luftvärmepump som står på altanen går även via CTC varmvattenberedaren. Står 2400w, 2.4 kw alltså?

Dock är luftvärmepumpens fläktar avstängda nu, relät står på "ON". Betyder det att vattnet bara cirkulerar genom luftvärmepumpen och kanske snarare kyls ner än hjälper bibehålla värme i huset?

Ska börja ringa lite idag för att se om man får tag på någon som vet vad dom pratar om.
 
Redigerat:
Varmvattenberedaren eftervärmer då vattnet i de fall värmepumpen inte kan producera tillräckligt mycket varmvatten. Hur just den pumpen fungerar vet jag inte, menar du att den aldrig går? Att den inte går så ofta beror nog annars på att den antagligen är för kraftig för de 25 kvm som den värmer. Den har en effekt på 7 kw om jag inte missuppfattade när jag googlade lite, de 2.4 kw som du skrev är nog dess maximala elförbrukning skulle jag tro. Det stämmer rätt bra med COP (pumpens effektivitet) också.

Jag får en känsla av att den som installerade den värmepumpen planerade för att låta den värma hela huset, den är nämligen av allt att döma väldigt överdimensionerad för det utrymme den värmer, alternativt att utrymmet är oisolerat.:D
 
Ska nog påpeka redan nu att jag kände på elementen i går i den 25kvm-ytan som har vattenrediatorer, att de var av. Ingen värme som kom till dom alltså.

Så just nu cirkulerar bara varmvattnet ut till VP och inte vidare till radiatorerna. Kan vara för att jag sänkt värmen via den termostatenhet som sitter på väggen i hallen. Kanske anser sig inte behöva värma. Får laborera senare med det.

Enda grejen är ju att huset har luftvärme och ventilation. Frågan är då, ska man ta bort värmen till luftkanalerna och sätta radiatorer i huset istället (3 sovrum, vardagsrum + kök). Rördragningen behöver inte bli galet ful om man drar utmed väggen istället för via krypgrunden. Vi har inte hittat in där ännu... Dock kanske det är platta med gjutningar för dessa viadukter. Kan det vara så? Måste hitta ritningarna på huset.

Vattenbatteri har jag försökt läsa mig på om. Vad för besparingar handlar det om? Både rent tekniskt och kanske i kronor och ören? Det är alltså ett batteri som drivs av vattnets cirkulation i rören och detta batteri i sig, ger elektricitet för att driva t.ex generatorn för värmesystemet?
 
Ser ut som ett liknande system som jag har, fast antagligen nyare. Mitt är från 1956.
Och det var Svenska Fläktfabriken, numera Fläkt-woods som gjorde systemet.
Mitt system blåser upp luften i golvsocklarna, via utrymmet som är mellan varje golvregel.
Golvreglarna ligger på betongplattan.
Centralt i huset, vinkelrätt mot alla golvreglar finns en kulvert, eller dike i plattan, som fördelar ut luften åt båda håll från värmepaketet som sitter centralt i huset.
På plattan, mellan varje regel finns bara ca 3cm klädd stenullsmatta som är enda isoleringen mellan den varma luften och den kalla betongen.
Jag känner igen effektförbrukningen...:|

Men jag gjorde beslutet att ha kvar systemet i en del av huset iaf.
Eftersom det är väldigt lite isolering under golven, skulle dom bli väldigt kalla om varmluften stängdes av.
Istället bytte jag ut själva vattenelementet som är en separat del i mitt system. Dessutom bytte jag ut fläkten till en modern varvtalsreglerad som jag styr med en ny innegivare - vid värmebehov ökar varvtalet, annars ligger det på ett tomgångsvarvtal för att alltid ha ventilation.
Passade också på att tilläggsisolera den del av kulverten som jag kom åt vid renoveringen. Ska fortsätta med övriga delar senare.

I köksdelen blir det nu istället vattenburen golvvärme. Opraktiskt med luftvärme då det sitter skåp nästan överallt.
 
Försök utreda möjligheten till ventilation med återvinning (sk. FTX) framför att sätta in radiatorer. Dels behåller du en ventilationslösning som uppebarligen fungerat väl för huset så här långt. Dessutom kan du återvinna upp till 80% av energin i ventilationsluften, ventilationen står generellt för ungefär 20% av uppvärmningskostnaden.

Ett FTX system har normalt ett el-värmeelement som används för kompensera för de energiförluster som inte återvinns. (förluster i väggar, tak, golv osv) Detta kan du byta mot ett vattenburet istället. Det ger ingen besparing i sig men ger dig möjligheten att mata vattenbatteriet med en värmepump. "Batteriet" överför alltså vattnets värme till luften som distribueras till rummen.
Det finns även "vanliga" värmepumpar som istället för en inomhusdel har en kanalvärmare som är samma sak som vattenbatteriet. Om det går att kombinera med ett FTX vet jag inte. Men du bör oavsett ta reda på vad du har värmepumpen till, eller snarare vad du skulle kunna ha den till.

Se till att få en värmelösning för hela huset, undvik att ha olika uppvärmingskällor för olika delar om det ska bli enkelt för dig. Det kanske är så enkelt att din värmepump inte funkar som den ska och att du därför värmer hela huset med elpatron? Ta dit en VVS:are som kan kika på det åt dig.
 
Det kom en gubbe igår som tidigare jobbat med Bahco, men som själv aldrig sett denna klenod. :)

Iaf jag fick förklarat tillräckligt mycket att systemet i sig är det inget fel på egentligen.

Värmeåtervinning görs via rummet i huset (dock 2 ventilationer hittas inte..., troligen igensatta för länge sedan) och det är viktigt att man ser till att spjället som justerar mängden inkommande luft utifrån (speciellt vintertid) är bara precis öppet. Annars måste ju denna luft konstant värmas upp och det drar MYCKET el. Där kan vara del av boven för varför huset dragit så mycket el.

Jag kommer på egen hand med tiden att själv köpa lite nya fläktar och motor(er) från Ebm Papst eller nått. Det verkar gå på kanske 10.000 i material och en del arbete att få det på plats. Men det är ju ingen omöjlighet att fixa på egen hand.

Jag ska bara räkna ut hur många kubikmeter luft som nuvarande system vill arbeta med. Vet du det 62_an?
Samt så monteras en varvtalsregulerad motor som kan styras mycket finare av vad termostatenheten säger.

mexitel, japp en VVS:are ska komma och titta på VP:n. Den ger ju tydligen 3 kr per 1 kr instoppad, medan el är 1 till 1. Och nu är fläktarna på den VP:n avstängda men VP:n är "ON" så att säga.
 
Systemet har förresten 2 stycken vattenbatterin. Ett som värmer inkommande ny friskluft, och ett som värmer även den återvunna luften.

Filtret hade typ aldrig rensats såg det ut som.... helt igensatt. Spolade bara av det och nu är det fullt flöda igen.
 
  • Gilla
Vasa1
  • Laddar…
Johnny Viking skrev:
mexitel, japp en VVS:are ska komma och titta på VP:n. Den ger ju tydligen 3 kr per 1 kr instoppad, medan el är 1 till 1. Och nu är fläktarna på den VP:n avstängda men VP:n är "ON" så att säga.
Nja, kanske inte fullt så bra när det är lite kallare ute, men visst är den bättre än direktel.

Bra att du hittade ngn som kunde förklara vent. systemet för dig. d^_^b
 
Johnny Viking skrev:
Jag kommer på egen hand med tiden att själv köpa lite nya fläktar och motor(er) från Ebm Papst eller nått. Det verkar gå på kanske 10.000 i material och en del arbete att få det på plats. Men det är ju ingen omöjlighet att fixa på egen hand.

Jag ska bara räkna ut hur många kubikmeter luft som nuvarande system vill arbeta med. Vet du det 62_an?
Samt så monteras en varvtalsregulerad motor som kan styras mycket finare av vad termostatenheten säger.
Det var väldigt svårt att hitta information om flöden och tryck...
Jag diskuterade fram den här fläkten med en fläktfirma här i stan genom typ tumregler:
http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?pid=2031
Verkar funka ganska bra - so far... har kört den i två vintrar nu.
Elementet likaså. Beställdes från Aircoil i Dalsland tror jag.
Har inget datablad tillgängligt just nu, men är du intresserad kan jag maila. PM:a isåfall.
Jag hade ett trådfilter från början. Har bytt ut det nu till moderna filtermattor.
Vid inkommande luft på yttervägg fans inget filter alls från början. Nu sitter det ett filter där också.
Är dock inte säker på om det är bästa typerna på resp. ställe - tänkte forska mer i detta.
Man kan ju tänka sig finare filter på inkommande och lite sämre filter på returluften, eller tvärtom, eller annan komb.
/L-O
 
Tack. Något sådant borde ju funka för cirkulationsluften (den större av två). Den passar ju inte rakt på, men att kapa lite plåt och få det att passa ovanpå nuvarande hål är ju ingen rocketscience direkt.

Har du lust att ta en bild och lägga ut här? Det vore ytterst snällt :)
 
Här är äntligen lite före/efterbilder på mitt värmepaket.
Observera att det alltså inte är ett Bachosystem som trådrubriken säger, utan ett liknande system från Svenska fläktfabriken.
Jag tror systemet kallades för "varma golv".

Bilderna visar i tur och ordning:
1. Hall med påbörjad rivning. Värmepaket inbyggt innanför luckorna till vänster. Övre fläkt, undre element.
2. "Värmeskåpet" runt hörnet, med filterfacket. Filtret sitter längst upp ovanför fläkt/element.
3. Filterfacket öppet. Underst orginal trådfilter med extra filt ovanpå.
4. Gamla värmefläkten
5. Gamla vattenelementet, eller "batteriet"
6-7. Tilluftsröret längst in i filterfacket (utbytt till spirorör för några år sedan. Gjordes uppifrån). I det kommer returluft från rummen blandad med uteluft.
8. Den öppna värmekulverten på ena sidan skåpet. Rengjord (dammsugen) hela vägen under huset, men svart pga av vattenläckage vid demontering av det gamla elementet. Delvis påbörjad invändig tilläggsisolering.
9. Värmekulverten på framsidan. Fläkt och element urtaget. Fram och returledning från FV som behålls. Isolerad med 20mm XPS som fästs med fuktsäkert sättlim.
10. Kulvert framsida som är färdigisolerad och klädd med gips.
Oops - redan 10 bilder ??!! :)
 
  • Värmeanläggn_före_hall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_sida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_filter.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_fläkt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_element.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_returluft1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_före_returluft2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_work_kanal1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_work_kanal2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggn_work_kanal4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.