@ Real7 -

Jag är också nyfiken på mitt värmesystem ; )

Men hursomhelst lutar det nog åt att jag slår till med en begagnad pelletspanna om jag hittar någon till bra pris.

kulle
Kalmarkille skrev:
@ Real7 -

Jag är också nyfiken på mitt värmesystem ; )

Men hursomhelst lutar det nog åt att jag slår till med en begagnad pelletspanna om jag hittar någon till bra pris.
Det tror jag du gör rätt i , förmodligen bästa alternativet eft dina förutsättningar.

Vad är det för märke och modell på den panna du har idag?

Det kanske räcker med att du skaffar en brännare.

Vad tror panelen om den här setupen?

Vad tror ni om den här setupen?

Pelletsbrännare Baxi Eurofire 20kw,
Panna Ctc 1100,
Reglerutrustning Automix 3000

Kalmarkille skrev:
Vad tror panelen om den här setupen?

Vad tror ni om den här setupen?

Pelletsbrännare Baxi Eurofire 20kw,
Panna Ctc 1100,
Reglerutrustning Automix 3000
Ja, för 8000:- och inklusive ett veckoförråd så är det väl bara att tuta och köra sen ;). Har dock ingen egen erfarenhet men det är nog ingen ovanlig kombination.

Men vad har du själv för panna idag? Kan du inte elda den med pellets?

@thomasx -

Min nuvarande gamla kokspanna duger inte ens att elda ved i.

Kalmarkille skrev:
@thomasx -

Min nuvarande gamla kokspanna duger inte ens att elda ved i.
En kokspanna med oljebrännare och elpatron :)
Säg inte det du, äldre pannor är ofta bra för pelletsbrännare pga lite rejälare rökgasgångar m.m.
Men nog har den väl ett namn och en modellbeteckning?

En Norah.

Har fått veta här på forumet att den inte duger pga väldigt låg verkningsgrad och att den ger ifrån sig alldeles för heta rökgaser för skorstenen.

Är det måhända en parca 3000? Den är det ju rätt många som kör pellets i, så det kan ju inte vara helt illa med brännare i den. Kolla runt lite på www.pellets.info så ska du se att du hittar många som kör med den och kan få tips och info där. Jag har själv ingen erfarenhet av den pannan så jag kan inte uttala mig, men som sagt, kolla där. Du slipper ju en faslig massa jobb om du inte behöver byta pannan. Och jag är inte övertygad om att det blir någon större skillnad att byta den mot en annan begagnad panna.

OM du ändå ska ta jobbet att riva ut pannan med allt vad det innebär, för att få en bättre verkningsgrad så är det väl i så fall lika bra att köra på en modern pelletspanna, annars är ju risken att du byter från nåt gammalt halvdant till nåt annat gammalt halvdant.

Med lite input från andra parca-användare kanske du kan börja med att enbart installera en brännare i befintlig panna, det är en rätt smal sak. SJälv konverterade jag min gamla oljeeldade panna till pellets på 4h en kväll. Det var bara en liten snabb test för att se hur det gick, men sen dess har det gått och det är väl en sju åtta år sen eller nåt ;) Jag kör en bequem 20D i en CTC 453B (har jag för mig min panna heter)

"Norah 412" Tillverkad 1959.

Enligt andra här på forumet med erfarenhet, är det här en kokspanna i grunden, som ger alldeles för heta rökgaser för skorstenen om man kör pellets i den. Plus att verkningsgraden i en så gammal spis säkerligen är kass.

Jag är också nyfiken på ditt system, kan inte påstå att jag har hört talas om ett sådant!
Frågan är bara om det är klokt att installera en ny panna till ett 50år gammalt rörsystem !

Tja, varför skulle en ny panna fresta på rören mer än en gammal? Troligen är väl nyare pannor bättre intrimmade och skonsamma än ett gammalt tröskverk med diskutabel verkningsgrad : )

Kalmarkille skrev:
Tja, varför skulle en ny panna fresta på rören mer än en gammal? Troligen är väl nyare pannor bättre intrimmade och skonsamma än ett gammalt tröskverk med diskutabel verkningsgrad : )
Håller med betr. rörsystemet.
Men blanda inte ihop detta med verkningsgraden på en ny panna jämfört med en gammal.
Att verkningsgraden på en ny panna förhoppningsvis är bättre beror på hur pannan är konstruerad och är en beräkning mellan in-förd energi mot utvunnen energi som tillförs värmesystemet. Mellanskillnaden är förluster som strålningsförluster eller tex i en oljepanna - avgasförluster.
Vinsten med en panna med bättre verkningsgrad är är att dritstiden för att utvinna samma enegi som den gamla är mindre driftstimmar.

Kalmarkille skrev:
Min tanke var att rören var gamla och rostiga och att risken finns att systemet inte håller tätt.

Montören skrev:
Min tanke var att rören var gamla och rostiga och att risken finns att systemet inte håller tätt.
Ja, men det blir väl varken bättre eller sämre om man installerar en ny panna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.