Rayyan skrev:
Min reflektion på elkostnad.
Här är min statistik för åren 2009-2013.
Jag delar helt enkelt månadsräkningens kr som innehåller alla kostnader med antalet förbrukade kWh.
Gulmarkerat är medel av föregående månader i år (jag har ju inte fått räkningen för November ännu)

Leverantör är Vattenfall. Min förbrukning är ca, 16 000 kWh/år (16A huvudsäkring)

Uppvärmning sköts huvudsakligen med pellets. Ca. 0,5 kr/kWh (beräknat på 4,7 kWh/kg)
[bild]
Medel för 5 år är 1,39 kr/kWh
Den dagen som någon levererar elektriska kWh för 0,85 så byter jag direkt.
Du tillhör alltså dom som anser att kostnader som finns oavsett uppvärmningssätt ska räknas in i elkostnaderna?

Dessutom har du inte 100% verkningsgrad på pannan. Även om du skulle använda samma panna för el skiljer det mycket i verkningsgrad.

Glöm den här jäkla pelletsen !

Köpte hus för 4-5 år sen, alla pratade sig så varma om pellets....det gör inte jag !
Det är snart år 2014, och hur man än vrider på pelletsäckarna, så är det här bara en annan form
av vedeldning !
Rensa pannan och sota, släpa in säckar, aska...bla bla bla.
Ska du igång med bulk hantering, dvs att du har pellets i en silo, som lastbilen blåser in skiten i,
då blir det lite mindre arbete (slipper bära säckarna)

Satsa på ett hål i berget istl...dyrt men jäkligt bekvämt.....och du har energi i alla år.
Eller en luft / vatten pump om det faller dig bättre i smaken!

Jag är inte rädd för att arbeta (bonnunge), men ved är ved, oavsett om den kommer på traktorflak
eller i säckar, det är inte 2014 !

Satte en begagnad värmepump (luft vatten) för att ersätta pelletsen. Pumpen på plats för mindre än 7000 och den tuffar på bra. Pellets kopplar jag in vid -10 grader. Pellets är smutsigt bökigt och blivit oändligt mycket dyrare än för 7 år sedan när jag satte in min pelletsbrännare.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
javlaandersson skrev:
Glöm den här jäkla pelletsen !

Köpte hus för 4-5 år sen, alla pratade sig så varma om pellets....det gör inte jag !
Det är snart år 2014, och hur man än vrider på pelletsäckarna, så är det här bara en annan form
av vedeldning !
Rensa pannan och sota, släpa in säckar, aska...bla bla bla.
Ska du igång med bulk hantering, dvs att du har pellets i en silo, som lastbilen blåser in skiten i,
då blir det lite mindre arbete (slipper bära säckarna)

Satsa på ett hål i berget istl...dyrt men jäkligt bekvämt.....och du har energi i alla år.
Eller en luft / vatten pump om det faller dig bättre i smaken!

Jag är inte rädd för att arbeta (bonnunge), men ved är ved, oavsett om den kommer på traktorflak
eller i säckar, det är inte 2014 !
Direktverkande el är minst lika bekvämt! Varför böka till det och borra ett hål i berget?? Och sen dessutom behöva sova med peltorkåpor för att slippa oljudet från tvättstugan...

Lagom till pumpen börjar närma sig play back time så är den slut, dålig och omodern och måste bytas. Den lokala tvättställsmontören hävdar dessutom att hålet är för grunt och att det efter åtta år är dags för en ny totalinstallation för 150kkr... Och då kanske inte ROT finns kvar längre.

• Gilla
pelle242
  • Laddar…
Så kan du inte säga!

För alla de som pyntat 200' för bergvärme funkar inte rationella argument, investeringen är lönsam, punkt!

• Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
kulle
jensaro skrev:
Direktverkande el är minst lika bekvämt! Varför böka till det och borra ett hål i berget?? Och sen dessutom behöva sova med peltorkåpor för att slippa oljudet från tvättstugan...

Lagom till pumpen börjar närma sig play back time så är den slut, dålig och omodern och måste bytas. Den lokala tvättställsmontören hävdar dessutom att hålet är för grunt och att det efter åtta år är dags för en ny totalinstallation för 150kkr... Och då kanske inte ROT finns kvar längre.
Visst är direktverkande el bekvämt, men man får oxå betala 3-4 gr mer för uppvärmningen

En vanlig missuppfattning. Det kostar inte i närheten av 3-4 ggr mer att värma med direktverkande el jämfört med bergvärme!

injonil skrev:
En vanlig missuppfattning. Det kostar inte i närheten av 3-4 ggr mer att värma med direktverkande el jämfört med bergvärme!
Exakt, och vi kan väl låta folk visa oss den kalkylen som visar 75% besparing mot direktverkande el under låt oss säga 10år.

kulle
Efter lite funderande så har ni ju faktiskt helt rätt !!! (y)
Men en nyinstallation efter 8 år .............. nää

kulle skrev:
Efter lite funderande så har ni ju faktiskt helt rätt !!! (y)
Men en nyinstallation efter 8 år .............. nää
Den delen i konsultledet som tidigare blint förespråkat VP i större fastigheter har efter tiotals års erfarenhet och back check tvingats kalkylera med 50% av investeringskostnaden i underhållskostnader under den tioåriga kalkyltiden. Något som tillverkare och säljorganisation ogärna pratar om..

8år kanske var hårt men faktum är att en VP som är tio år eller mer nog kan ses som mer eller mindre förbrukad.

Hej hej. Jag satt med en vp-säljare när han knappa in mitt hus i sitt beräkningsprogram. Jag skulle spara hela 4000 om året med bergvärme enlig programmet. Behöver jag säja att jag inte insallera en pump för 125-130000.

Jag ansåg att det va värt dom 10 timmarna om året jag lägger på min pellets anläggning.

TS kommer att få betala 16,63 öre per kwh han förbrukar till nätägaren nästa år.

Det finns inget som är billigare än pellets eller ved hur man än räknar. Insatsen är så låg jämfört med VP eller BV. Sedan är nätavgiften så hög när det gäller elförbrukning. Man kommer aldrig under 1 kr / kwh.

Sedan kan man säga att den stora efterfrågan på pellets på kontinenten inte kan vara bra på sikt för prisbilden. Det massinstalleras ju tex Tyskland. Frankrike och Italien växer också på pellets. Det är väl bara tyskarna som exporterar numera i kontinentala Europa.

Ajaj, bara att börja skramla till en flisanläggning då..

Det hjälper knappast att gå över till flis då det i grunden är skogsråvaran som inte räcker till. Tydligen importeras det pellets även tom från kanada vilket blir billigare än svensk.

pelle242 skrev:
Det hjälper knappast att gå över till flis då det i grunden är skogsråvaran som inte räcker till. Tydligen importeras det pellets även tom från kanada vilket blir billigare än svensk.
Lugn och fin nu.. Tror inte bonden i byn skickar all sin gallringsved till Tyskland och att Norrland kommer förvandlas till kalhygge bara för att tyskarna insett att de ska använda biobränsle istf el..

I Sverige har aldrig funnits mer skogsråvara än det finns just idag.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.