13 686 läst · 103 svar
14k läst
103 svar
Lönar sig konvertering till pellets från el verkligen?
Nä det finns hur mycket skogsråvara som helst. Vi avverkar väl alldeles för lite generellt.
Jag tror inte att det kommer att påverka priserna direkt. Nordisk pellets och kontinental pellets är ju olika marknadsområden.
Men jag vill ventilera frågan om att pellets faktiskt som energislag är på stark framväxt. I Italien och Frankrike kör de ju inte pannor heller utan kaminer. Ibland får man känslan här i forumet att pellets är utdöende och allt blir vp.
Jag tror inte att det kommer att påverka priserna direkt. Nordisk pellets och kontinental pellets är ju olika marknadsområden.
Men jag vill ventilera frågan om att pellets faktiskt som energislag är på stark framväxt. I Italien och Frankrike kör de ju inte pannor heller utan kaminer. Ibland får man känslan här i forumet att pellets är utdöende och allt blir vp.
Men om det inte är tillgången på biomassa som styr pelletspriset vad är det då? Har inte priset ökat sett över 10-15 år? Tycker många pratar om att det brukade kosta 1000/ton när dom började med pellets mot 2500/ton idag?
Det är väl inte insatsvaran som styr kostnaden. Stora problemet med pelletstillverkning är väl fortfarande driftkostnaden, maskinkostnad och problemet med fukten eller?
pelle242 skrev:
Elpriset och värmeverkens behov av biomassa borde vara faktorer i prissättningen på pellets. Sen att det avverkas för lite skog i Sverige är ju ett väldigt intressant påstående, som iofs inte hör hemma i tråden men man kan ju iaf fråga sig vems perspektiv men ser det ifrån. Trä branschen eller ekologens/ekosystemen.
I tidigare inlägg skrevs det om reprationskostnader för värmepumpar. Det hade varit intressant om energimyndigheten eller någon konsumentorg. kunde genomföra en undersökning vad dessa kostnader (som ingen räknar med) egentligen påverkar genomsnittligt pris per kwh för olika uppvärmningssätt. Vi har inte värmepump, utan en modern pelletspanna från Österike med bulkförråd. Grannen har en jordvärmeanläggning. Granne har lagt ned ca 80 000 kr på reprationer har han sagt, medan vi har lagt ned 8000 kr på pannan under samma tid (8 år - vi bytte nästan samtidigt).
Se där.. Kan inte du trampa över till grannen med en låda öl så kan ni gemensamt beräkna era respektive pris/kWh. Extra enkelt blir det ju om ni bor i likvärdiga fastigheter med likvärdiga förutsättningar.
80kkr på 8 år låter som drygt hela den årliga besparingen går åt till rep.. Surt!
Du är mao ganska nöjd med ditt val.. Vad är det du repat under åren?
80kkr på 8 år låter som drygt hela den årliga besparingen går åt till rep.. Surt!
Du är mao ganska nöjd med ditt val.. Vad är det du repat under åren?
Hittade den här intressanta artikeln:
http://www.economist.com/news/business/21575771-environmental-lunacy-europe-fuel-future
Några highlights:
Europa konsumerade 13 miljoner ton pellets 2012, beräknas ökat till 25-30 miljoner ton 2020.
Stor del importeras från Nordamerika, 2010 upp med 50%
129EUR/ton på internationella spotmarknaden 2012, 116EUR 2010
20 fabriker för träskivor har fått stänga i Nordamerika senaste 5 åren pga högre priser på råvara.
Utvecklingen drivs av att man eldar med pellets istället för kol i kraftverk pga EU subventioner.
Vad det betyder för prissättningen el vs pellets tycker jag inte är glasklart, intressant blir det säkert.
http://www.economist.com/news/business/21575771-environmental-lunacy-europe-fuel-future
Några highlights:
Europa konsumerade 13 miljoner ton pellets 2012, beräknas ökat till 25-30 miljoner ton 2020.
Stor del importeras från Nordamerika, 2010 upp med 50%
129EUR/ton på internationella spotmarknaden 2012, 116EUR 2010
20 fabriker för träskivor har fått stänga i Nordamerika senaste 5 åren pga högre priser på råvara.
Utvecklingen drivs av att man eldar med pellets istället för kol i kraftverk pga EU subventioner.
Vad det betyder för prissättningen el vs pellets tycker jag inte är glasklart, intressant blir det säkert.
Jag ifrågasätter inte din grannes rep.kostnader. Det finns måndagsexemplar i alla branscher.trähandtag skrev:
Men jag vill påstå att det inte är representativt för värmepumpar.
Jag äger/har ägt 10 VP avsedda för yt- och bergvärme i olika fastigheter. Thermia, Nibe & Qvantum.
Sammanlagda driftstiden är ca 110 år. Den första installerades 1978.
Sammanlagt ca 15.000:- har lagts ner i servicekostnader.
Jag har kanske haft tur och din granne otur, men det skulle vara intressant om du kunde delge oss här på forat vilket fabrikat är och vilka problem som uppstått.
Redigerat:
ökar efterfrågan kommer priserna inte att stiga långsiktigt tror jag egentligen. Det ökar ju investeringstrycket för att många aktörer ser det som en intressant marknad.
Jag hade gärna investerat, tillsammans med grannar och annat, i en egen anläggning men det verkar som om det är lite komplicerat det här med torkningen. Så har jag iaf tolkat det.
Jag hade gärna investerat, tillsammans med grannar och annat, i en egen anläggning men det verkar som om det är lite komplicerat det här med torkningen. Så har jag iaf tolkat det.
På ett ungefär, utan att behöva titta på fakturorna: ett kretskort - 1500, en vakumpump för att suga pellets från förrådet - 3000, ett tändelement -2000, div järn och gjutjärnsdetaljer som nöts ned i förbränningsutrymmet ca 1500 kr. Pannan "rullar" ca 6000 timmar om året i verklig drift.
Jag vet inte om du avsåg att svara på mitt inlägg # 99, men jag inser att jag var lite otydlig. Det var din grannes höga rep. kostnader som jag var intresserad att få lite mer detaljer kring.trähandtag skrev:
Ledsen har inga detaljerade uppgifter om grannens jordvärmeanläggning och vad som gått fel. Han berättade för ett tag sedan att skulle byta värmepump, då anläggning kostad ca 80 000 i reprationer och verkade fortfarande inte fungera helt OK
Liknande trådar
-
Det lönar sig att vara petig - Fönsterplåt
Fönster & Dörrar -
Lönar det sig att byta gammal beredare till värmepumpsberedare?
Vatten & Avlopp -
Lönar sig det att byta från el till vattenburet?
Värme allmänt -
Var lönar det sig att bygga?
Artikelkommentarer -
Var lönar det sig typiskt sett inte att bygga nytt?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.