Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.

• Gilla
Pyroholic och 2 till
  • Laddar…
När är huset byggt? Normalt antar man 5000 kWh hushålls-el så er värme och varmvatten är 11000 kWh. Varmvatten för 4 personer antas vara 4500 kWh så värmen blir ca 6500 kWh. Med öppen planlösning kan man spara uppåt 60% med en bra LLVP. Blir alltså uppåt 4000 kWh/år i energibesparing.

• Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
Hej, huset är byggt 1970 men totalrenoverades 2018

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Ok, då är nuvarande förbrukning väldigt bra och renoveringen mycket väl genomförd. Men det går att spara en del till med värmepump.

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Någonstans har jag läst att hus i motsvarande storlek förbrukar 25000 kWh/år

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Ja man hade kunnat förvänta sig runt 25-27.000 kWh/år för ett vanligt hus från -70 i den storleken.

Tomture61
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Ditt hus har en helt ok förbrukning , vilken inomhus temp har ni ?
Med en LLVP kan du spara ännu mer el (för uppvärmning) på köpet får du a/c till sommaren .

Har själv ett hus byggt 2008 , med FLVP + LLVP + braskamin på 600 kg .
Husetr 2 vån på 161 kvm , håller kring 23-24 gr inomhus .
Garaget på 35 kvm värms till 19-20 gr med en LLVP .
Årsförbrukningen 2021 var 13700 kwh

Självklart ska du investera i en LLVP , elradiatorer + LLVP är som gjorda för varandra (y)

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
70-talshus, ej tilläggsisolerat, direktverkande el. Skillnad 2020-2021 är nya fönster+ LLVP installerad.

Diagram som visar jämförelse av elförbrukning och genomsnittstemperaturer för vecka 50 under åren 2020 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stensson11 och 17 till
  • Laddar…
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med en LLVP kan du spara ännu mer el (för uppvärmning) på köpet får du a/c till sommaren .

Självklart ska du investera i en LLVP , elradiatorer + LLVP är som gjorda för varandra (y)
OT-Vad betyder dessa i värmepumpssammanhang förkortningar som hela tiden florerar? Känns bökigare att skriva dessa i versaler än att skriva ut i klartext vad som avses. (jag använddr bara mobilen nästan) Gissar att VP står för värmepump och det före LL för luft/luft, LV för luft/vatten, FL frånluft/luft men borde inte den sistnämnda va en frånluft till vatten normalt eller? Rabbla gärna en förklarande dummy-lista. Kanske skulle varit en egen dummytråd om denna frågeställning

• Gilla
Mjolner
  • Laddar…
Tomture61
T Träkåk skrev:
OT-Vad betyder dessa i värmepumpssammanhang förkortningar som hela tiden florerar? Känns bökigare att skriva dessa i versaler än att skriva ut i klartext vad som avses. (jag använddr bara mobilen nästan) Gissar att VP står för värmepump och det före LL för luft/luft, LV för luft/vatten, FL frånluft/luft men borde inte den sistnämnda va en frånluft till vatten normalt eller? Rabbla gärna en förklarande dummy-lista. Kanske skulle varit en egen dummytråd om denna frågeställning
LLVP = Luftluft värmepump
LVVP = Luftvatten värmepump
FLVP = Frånlufts värmepump
BVP = Berg-vatten-jord värmepump
FTX = Från-tilluft ventilation (med hög återvinning)

• Gilla
cersch och 5 till
  • Laddar…
Att man får kyla från en LLVP på sommaren kan också vara guld värt!

• Gilla
  • Älska
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Som tidigare sagt, 17" är riktigt bra för ditt hus.
Men jag kan ge ett konkret exempel. Vi bodde i 1,5 plans hus på 130 kvm med direktel och förbrukade runt 22"
Installerade en LLVP på nedre plan, huset hade inte optimal öppen planlösning, så pumpen värmde halva bottenvåningen och en del värme steg upp via trappan och värmde halva övervåningen.
Vi sänkte förbrukningen till 17"
Det här var 2002 när värmepumparna inte var lika effektiva som idag. Tror pumpen hade ett värde på 3,2, bra pumpar idag ligger uppåt 5.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
wildeside
TantIndigo TantIndigo skrev:
Enkelt och kort svar.
Ja det lönar sig.

• Gilla
Styrtekniker och 5 till
  • Laddar…
LLVP = Luftluft värmepump
LVVP = Luftvatten värmepump
FLVP = Frånlufts värmepump
BVP = Berg-vatten-jord värmepump
FTX = Från-tilluft ventilation (med hög återvinning)
Lägger till: FLVP = frånluftsvärmepump = Elpanna för vattenburen värme med återvinning av ventilationsluften med hjälp av värmepump.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…

Hej! Vi har 20 grader inne!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.