16 399 läst · 219 svar
16k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Vi har olika åsikter och det får man ha. Det är dina direkta faktafel eller förvränger sanningen som jag vänder mig emot.T Takläggare skrev:Som sagt jag hade fått en positiv bild av Norge, men det visa sig nästan enbart komma från sjuksköterskor, och servitörer från restaurang.
Verkligheten var en annan, lite därför jag skriver hur det fungerar i Norge, att mycket ligger långt efter Sverige, ca 20 år efter.
Ja ta bara skollunchen , eller jag ger en länk så får ni själva höra att Norge har inte råd att ge varmlunch , samt bygga till kök o anställa kökspersonal till skolor.[länk]
Sedan SAS , Norge backa av ekonomiska skäl, Men Dansken o Svensken fortsätter.
Man kan då undra om det är bättre o ha pengar på banken som Norge eller göra som Sverige satsa på invånarna ? jag föredrar ett land där man satsar pengar på landet, vi får bra tåg, vägar, bidrag till att renovera sina hus och lägenheter( rot och rutbidrag) såna här förmåner får man inte i Norge, dom har helt enkelt inte råd.
Ja du förstår listan kan göras hur lång som helst på förmåner vi har i Sverige som inte Norge har.
Nu kanske du förstår varför Norge är lillebror .
Nu tar du upp SAS. Svenska och Danska staten är Största ägare i SAS, Norska staten äger INGENTING.
Det är ju DET som spelar roll, inte att Norge "inte haft råd". Tvärtom tycker jag Norska staten redan hjälp Norwegian alldeles för mycket.
Att säga att Norge inte har råd blir helfel, man gör andra prioriteringar helt enkelt.
Man har pengar i överflöd så man behöver inte skinna sina medborgare med marginalskatter väl över 50% som Sverige gör,
Man har inte alls samma kostnader för flyktingar som Sverige har då man varit mer restrektiv,
Som jag skrev tidigare fick jag ny knäled och kunde själv välja datum för operationen. Min vän i Sverige väntar fortfarande på tid för sin (har gjort sen corona startade). Jag hör hur mycket det klagas på sjukvården i Sverige, många kunde med fördel flyttat till Norge för bättre hälso och åldringsvård,
För och Nackdelar med båda länderna. Jag försöker utnyttja det bästa av bägge länderna, gnäller inte där ett land är dåligt...
Här hitta jag en ganska rättvis bild av Norge, det är en Norrman själv som berättar, han skrev detta i år. Han är företagare.Z Zodde skrev:
Vad jag uppskattar mer med Sverige är:
Mycket bättre stadsplanering, et exempel - att cykla är särs farligt i Norge, och normannerna bryr sig inte mycket om att ändra på just det. Sverige har en rejäl klimatpolitik, mot Norge som mest gör public relations arbete runt klimatfrågor, och nog tänker fortsätta pumpa olja till sista droppa.
Men ännu viktigare, så har Sverige, mycket bättre koll på kostnadssidan av samhället, det vara sig personlig ekonomi, kommunal, eller nasjonalekonomin. Jag märkte på en gång jag kom till Sverige, att man är kritiska till hur pengar används, och det betyder att man hör mycket mer kritiska röster till ekonomiske frågor i Sverige. Detta resulterar efter mitt syn i, at Sverige klarar ha en bättre levnadsstandard än Norge, med mycket mindre pengar.
Det alvarligaste felet med Norge, är nätverkskorruptionen som har kommit med alla oljepengarna. Sverige har sina problem, men vad man än måste tycke politiskt, så slänger inte Sverige bort als så mycket pengar som Norge gör.
Sverige har en kultur som samarbetar bra med Europa, och utväxlar kunskap och "best practices", medan Norge oftare kör sitt eget race. Som bolagsägare, kom jag till sist till den slutningen, att jag vil arbeta i et land, där jag har tro på sättet att samarbeta med andra.
Sedan jag bryr mig om natur och klimat, så är det enklare att leva billigt och miljövänligt i Sverige. Norge är dyrt med vilja, alltså med överlägg , och det betyder att alla miljögrejer alltid skal kosta mycket pengar - av någon grund skal Norge alltid räkna alla åtgärder ekonomiskt, och då gör Sverige detta helt enkelt mer effektivt.
Sista punkt jag föredrar med Sverige, är att det är en varmare kultur, i Norge är det inte vanligt att heja på någon, man talar faktisk aldrig med andra än vänner, familj, och på jobbet. Till exempel är det ofta inte någon "small talk" på affären i Norge. Jag tror många utlänningar och turister har fått en aldrig så liten chock när dom försöker komma i kontakt med nordmän, och blir tillbakavisat på obehagliga sätt.
Jag hoppas ni förstår min svenska, och att jag inte har uttryckt någon stor förvirring om realiteterna i Sverige!
En norrman som tycker det är bättre i Sverige. Vad visar det?T Takläggare skrev:Här hitta jag en ganska rättvis bild av Norge, det är en Norrman själv som berättar, han skrev detta i år. Han är företagare.
Vad jag uppskattar mer med Sverige är:
Mycket bättre stadsplanering, et exempel - att cykla är särs farligt i Norge, och normannerna bryr sig inte mycket om att ändra på just det. Sverige har en rejäl klimatpolitik, mot Norge som mest gör public relations arbete runt klimatfrågor, och nog tänker fortsätta pumpa olja till sista droppa.
Men ännu viktigare, så har Sverige, mycket bättre koll på kostnadssidan av samhället, det vara sig personlig ekonomi, kommunal, eller nasjonalekonomin. Jag märkte på en gång jag kom till Sverige, att man är kritiska till hur pengar används, och det betyder att man hör mycket mer kritiska röster till ekonomiske frågor i Sverige. Detta resulterar efter mitt syn i, at Sverige klarar ha en bättre levnadsstandard än Norge, med mycket mindre pengar.
Det alvarligaste felet med Norge, är nätverkskorruptionen som har kommit med alla oljepengarna. Sverige har sina problem, men vad man än måste tycke politiskt, så slänger inte Sverige bort als så mycket pengar som Norge gör.
Sverige har en kultur som samarbetar bra med Europa, och utväxlar kunskap och "best practices", medan Norge oftare kör sitt eget race. Som bolagsägare, kom jag till sist till den slutningen, att jag vil arbeta i et land, där jag har tro på sättet att samarbeta med andra.
Sedan jag bryr mig om natur och klimat, så är det enklare att leva billigt och miljövänligt i Sverige. Norge är dyrt med vilja, alltså med överlägg , och det betyder att alla miljögrejer alltid skal kosta mycket pengar - av någon grund skal Norge alltid räkna alla åtgärder ekonomiskt, och då gör Sverige detta helt enkelt mer effektivt.
Sista punkt jag föredrar med Sverige, är att det är en varmare kultur, i Norge är det inte vanligt att heja på någon, man talar faktisk aldrig med andra än vänner, familj, och på jobbet. Till exempel är det ofta inte någon "small talk" på affären i Norge. Jag tror många utlänningar och turister har fått en aldrig så liten chock när dom försöker komma i kontakt med nordmän, och blir tillbakavisat på obehagliga sätt.
Jag hoppas ni förstår min svenska, och att jag inte har uttryckt någon stor förvirring om realiteterna i Sverige!
När jag bodde i Sverige hade jag många norrmän som kollegor som tyckte Sverige var bra. Nu bor jag i Norge och har många Svenska kollegor som tycker Norge är bra, vart vill du komma??
Mycket av det den tomten du citerade är också direkt fel men alla får ha sin åsikt,
Fakta kan du däremot inte blunda för.
Sverige har 55% marginalskatt, Norge har 46%
Sverige har 30% kapitalskatt, Norge har 27%
Att sälja sin bostad i Norge är Skattefritt, i Sverige blir du hudskinnad och får betala en hel del av vinsten i skatt.
Snacka bort det du, om du kan ?
Egentligen har du berättat det själv, du berätta du bär den svenska fanan högt, vägra söka Norskmedborgareskap trotts du bott där 12 år och inte har några planer på att flytta hem, fören du blir pensionär (tror du nämnt det tidigare på en tråd)Z Zodde skrev:En norrman som tycker det är bättre i Sverige. Vad visar det?
När jag bodde i Sverige hade jag många norrmän som kollegor som tyckte Sverige var bra. Nu bor jag i Norge och har många Svenska kollegor som tycker Norge är bra, vart vill du komma??
Mycket av det den tomten du citerade är också direkt fel men alla får ha sin åsikt,
Fakta kan du däremot inte blunda för.
Sverige har 55% marginalskatt, Norge har 46%
Sverige har 30% kapitalskatt, Norge har 27%
Att sälja sin bostad i Norge är Skattefritt, i Sverige blir du hudskinnad och får betala en hel del av vinsten i skatt.
Snacka bort det du, om du kan ?
Då finns bara ett alt kvar, vad jag märkte av var att man gjorde lätt raket karriär i Norge, utbildningsnivån var inte motsvarande den Svenska, vara man klättra snabbt, få ett liknande jobb hemma är svårare, varav många stannar där, jag är företagare och behövde bara fortsätta där jag slutade innan Norge.
Nu har jag gjort mina pengar via Sverige, men glad jag testa på Norge, samt se hur allt fungera, och vad det är för skillnader.
Ett hus i grannskapet lades ut för 17 Mkr, vilket kändes fullt rimligt med tanke på läge osv. Innan visning såldes huset för 27,3 Mkr. Är detta ett lockpris? Eller bara ett tecken på en totalt galen villamarknad och gissningsvis några spekulanter med tämligen god ekonomi som fullständigt struntar i priset?
Vad säger ni?
Vad säger ni?
Omöjligt att säga, nån ville absolut ha huset och undvika budgivning.J jocke31 skrev:Ett hus i grannskapet lades ut för 17 Mkr, vilket kändes fullt rimligt med tanke på läge osv. Innan visning såldes huset för 27,3 Mkr. Är detta ett lockpris? Eller bara ett tecken på en totalt galen villamarknad och gissningsvis några spekulanter med tämligen god ekonomi som fullständigt struntar i priset?
Vad säger ni?
Lockpris hade det varit om det blev budgivning, vinnande bud blev 19.5mkr och säljaren tackade nej och chansade på ny visning.
De som tittar på många hus lär sig mer om hus, inredning, byggfel och annat som kan underlätta husköp och husägande längre fram, så det är definitivt inte bortkastad tid eller pengar att titta på många hus innan man köper.Redaktionen skrev:Lockpriser är förbjudna, ändå beräknar forskare att lockpriser kostar samhället runt en miljard kronor varje år. Här reder vi ut vad lockpriser är, hur de påverkar bostadsmarknaden och vad som händer när lockpriser sätts i system.
Du kan läsa artikeln här: Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Liknande trådar
-
Kan man sätta miljöfilter i ventilationen pga dålig till-luft?
Ventilation -
NYM-kabel - försäkring och licens
El -
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Uppdelad 3-fas - vid hög ström i två faser går säkring i 3e
El -
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård