16 407 läst · 219 svar
16k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Japp, nåra promilleenheter skulle jag sagt, slarvigt där men så OT som vi kan komma...T Thomas I skrev:
Från artikelnT Takläggare skrev:Vet inte om du har problem eller något , men här har du en 3 dagar gammalt reportage , klart och tydligt , 2,07 milj kommer han tjäna per år på att flytta till Vesterålen i förmögenhetsskatt.
Plocka fram något som motbevisar att han inte tjänar detta belopp per år.
Nej jag kan lägga ut min lön på 89 tusen månaden, arbetsgivaren rapporterar det på skatteetaten vad han betalt ut per månad, dom ville jag skulle stanna, men jag fann inga fördelar med att bo i Norge. utan fann bara nackdelar. har inte ens plockat ut sista lönerna från konton då Norska kronan varit så låg.
[länk]
"
For Dæhlies vil flyttingen utgjøre en besparelse på 2,07 millioner kroner i året, basert på 2019-ligningen, viser beregninger E24 har gjort.
Om formuen ligger uforandret gjennom 2021 vil han måtte betale 1,45 millioner kroner i formuesskatt i den nye bostedskommunen."
En massa antaganden som sannolikt är ganska långt från sanningen då Björns förmögenhet har pendlat kraftigt upp och ned.
Återigen är du vårdslös med sanningen, i sakfrågan har jag sagt flera gånger att förmögenhetsskatten är ett skit men i övrigt är det mycket som är bättre i Norge.
Att Daehlie vill ÄGA i Sverige har du också fått om bakfoten. Han är delägare i ett projekt där man bygger lägenheter för att sälja, alltså INGEN förvaltning och Dälie äger INGET. Alltså noll belägg för att han skulle tycka fastighetsmarknaden är bättre i Sverige. Tvärtom har han många nya projekt på gång i Osloområdet (vilket skulle vara m,ärkligt om han resonerade som du claimar)
För det första fastigheter och vinster är i det land du bygger i, för detta finns en överenskommelse länderna imellan.Z Zodde skrev:Från artikeln
"
For Dæhlies vil flyttingen utgjøre en besparelse på 2,07 millioner kroner i året, basert på 2019-ligningen, viser beregninger E24 har gjort.
Om formuen ligger uforandret gjennom 2021 vil han måtte betale 1,45 millioner kroner i formuesskatt i den nye bostedskommunen."
En massa antaganden som sannolikt är ganska långt från sanningen då Björns förmögenhet har pendlat kraftigt upp och ned.
Återigen är du vårdslös med sanningen, i sakfrågan har jag sagt flera gånger att förmögenhetsskatten är ett skit men i övrigt är det mycket som är bättre i Norge.
Att Daehlie vill ÄGA i Sverige har du också fått om bakfoten. Han är delägare i ett projekt där man bygger lägenheter för att sälja, alltså INGEN förvaltning och Dälie äger INGET. Alltså noll belägg för att han skulle tycka fastighetsmarknaden är bättre i Sverige. Tvärtom har han många nya projekt på gång i Osloområdet (vilket skulle vara m,ärkligt om han resonerade som du claimar)
Han är inte enda som flyttar norrut just för förmögenhetsskatten. siffror är framtagna om han har samma inkomst o förmögenhet, då 2,07 milj i lägre skatt.
Sedan vad är bättre i Norge? vägar infrastruktur ligger långt efter Sv, inte ens alla olja miljarder räcket till om dom ska bygga upp liknande Sveriges infrastruktur, vi har byggt i flera år tionden.
Men olika skatteregler på förmögenhetskatt, checka upp hur den skiljer sig från Sv och våra bolag. då ser du en skillnad, Sverige är ett entreprenör land, en av världens bästa, det är det som byggt vår välfärd.Z Zodde skrev:
Du frågar vad är bättre i Norge??T Takläggare skrev:För det första fastigheter och vinster är i det land du bygger i, för detta finns en överenskommelse länderna imellan.
Han är inte enda som flyttar norrut just för förmögenhetsskatten. siffror är framtagna om han har samma inkomst o förmögenhet, då 2,07 milj i lägre skatt.
Sedan vad är bättre i Norge? vägar infrastruktur ligger långt efter Sv, inte ens alla olja miljarder räcket till om dom ska bygga upp liknande Sveriges infrastruktur, vi har byggt i flera år tionden.
Sverige har en statsskuld på 1 200 000 000 000
Norge har ingen statsskuld men en oljefond på 11 000 000 000 000
https://www.nbim.no/no/
Löner är MYCKET högre än Sverige, kompenserar mer än väl för högre priser.
(Snickarlönerna som du känner till kanske inte skiljer jättemycket, beror nog på att du får leta efter Norska snickare då polackerna tagit över allt. Det är fler Polacker än Svenskar i Norge nuförtiden)
Säljer du huset du bott i halva livet och gör en vinst på 10 miljoner är denna SKATTEFRI
Hyr du ut en del av din bostad till typ en pendlare eller student är hela intäkten SKATTEFRI
En vän i Sverige har väntat i ett år på att få en ny knäled, i Norge kunde jag själv välja datum för operationen och valde Nov förra året för att inte ödelägga golfsäsongen.!!
Köper du aktier räknas ingångsvärdet UPP varje år och gör sålunda beskattningsbar reavinst lägre än i Sverige.
Kapitalskatt i Sverige 30%, Norge 27%
Högsta marginalskatt i Sverige 55%, i Norge 46%
Finns bra och dåliga saker med båda länderna, jag är nyanserad och ser för och nackdelar med båda (nackdel i Norge är förmögenhetsskatt har jag sagt många gånger men finns ju självklart sätt att skatteplanera)
Du däremot är obalanserad och har ett oförståeligt behov av att dissa Norge, tror fortfarande skälet kan vara att du fick kicken och nu vill hämnas
Detta är så mycket OT så jag hoppas egentligen allt blir raderat men vi har inga no-go zoner i Norge, inga ihjälskjutningar var och varannan dag. Jag är mer trygg när jag går på gatorna i Töyen, Stovner och Oppsal än jag nånsin hade varit i Rinkeby, Rosengård(Malmö) lr Södertälje. Integrering av våra nya landsmän har inte skitit sig totalt, ivartfall inte ännu och då finns det ju hopp...
Redigerat:
Ta två tre exempel på högre lön? då inte dagisfröken o sjuksköterskor.Z Zodde skrev:Du frågar vad är bättre i Norge??
Sverige har en statsskuld på 1 200 000 000 000
Norge har ingen statsskuld men en oljefond på 11 000 000 000 000
[länk]
Löner är MYCKET högre än Sverige, kompenserar mer än väl för högre priser.
(Snickarlönerna som du känner till kanske inte skiljer jättemycket, beror nog på att du får leta efter Norska snickare då polackerna tagit över allt. Det är fler Polacker än Svenskar i Norge nuförtiden)
Säljer du huset du bott i halva livet och gör en vinst på 10 miljoner är denna SKATTEFRI
Hyr du ut en del av din bostad till typ en pendlare eller student är hela intäkten SKATTEFRI
En vän i Sverige har väntat i ett år på att få en ny knäled, i Norge kunde jag själv välja datum för operationen och valde Nov förra året för att inte ödelägga golfsäsongen.!!
Köper du aktier räknas ingångsvärdet UPP varje år och gör sålunda beskattningsbar reavinst lägre än i Sverige.
Kapitalskatt i Sverige 30%, Norge 27%
Högsta marginalskatt i Sverige 55%, i Norge 46%
Finns bra och dåliga saker med båda länderna, jag är nyanserad och ser för och nackdelar med båda (nackdel i Norge är förmögenhetsskatt har jag sagt många gånger men finns ju självklart sätt att skatteplanera)
Du däremot är obalanserad och har ett oförståeligt behov av att dissa Norge, tror fortfarande skälet kan vara att du fick kicken och nu vill hämnas
Detta är så mycket OT så jag hoppas egentligen allt blir raderat men vi har inga no-go zoner i Norge, inga ihjälskjutningar var och varannan dag. Jag är mer trygg när jag går på gatorna i Töyen, Stovner och Oppsal än jag nånsin hade varit i Rinkeby, Rosengård(Malmö) lr Södertälje. Integrering av våra nya landsmän har inte skitit sig totalt, ivartfall inte ännu och då finns det ju hopp...
Låg bygg standard gör det möjligt att ha en uppsjö av polska byggare, men finns gott om Norska byggare.
Höga matkostnader gör att matvaruaffärer bara har halva utbudet mot liknande Svenska affärer , fryspizza är en storsäljare i Norge, en av världens största konsument av den billiga pizzan. vilket hänvisar till att hushålls ekonomin inte är så bra. varav dom inte ens har skollunch serverat som här. man tar med lunchbox själv som skolbarn, vilket är lite konstigt med tanke på sparade pengar i ekonomin.
Oljefond sparas för framtiden, varav den inte används för infrastruktur.
Många yrken har lägre utbildningsgrad är i Sverige, Ingenjörer och den utbildningsnivå jobbar ofta i Sverige, då från Norge, vilket även hänvisar att lön är lika.
Norrmän har respekt för Sverige o Svenskarna, även du märker av storebror syndromet , nyheter osv sänds ofta vad som händer i Sverige.
Sverige hjälper Norge nu med Corona, då med inköp av vaccin.
Du missade min poäng tror jag? Det intressanta är ju inte skillnaden i reell storlek på räntetalen utan förhållandet dem emellan. De flesta skulle säga att en ränta på 0,6% är sex gånger så hög som en på 0,1% och att det är en enorm skillnad på den ränta du ska betala, men visst är det endast "5 promille" som diffar.Z Zodde skrev:
Som jag skrev ovan borde jag uttryckt "några promillerenheter" istf "några promille" men vet inte vad det har men något som helst att göra. Förmögenhetsskatt är ett skit har jag skrivit ivartfall 10ggr...T Thomas I skrev:Du missade min poäng tror jag? Det intressanta är ju inte skillnaden i reell storlek på räntetalen utan förhållandet dem emellan. De flesta skulle säga att en ränta på 0,6% är sex gånger så hög som en på 0,1% och att det är en enorm skillnad på den ränta du ska betala, men visst är det endast "5 promille" som diffar.
Upp till 3% av oljefonden (förväntad avkastning) används i budgeten varje år, 300 miljarder kronor som Sverige må få in på annat sätt, ett av skälen att både löne och kapitalskatten är högre i Sverige, du måste betala skatt på vinst då du säljer ditt hus...T Takläggare skrev:Ta två tre exempel på högre lön? då inte dagisfröken o sjuksköterskor.
Låg bygg standard gör det möjligt att ha en uppsjö av polska byggare, men finns gott om Norska byggare.
Höga matkostnader gör att matvaruaffärer bara har halva utbudet mot liknande Svenska affärer , fryspizza är en storsäljare i Norge, en av världens största konsument av den billiga pizzan. vilket hänvisar till att hushålls ekonomin inte är så bra. varav dom inte ens har skollunch serverat som här. man tar med lunchbox själv som skolbarn, vilket är lite konstigt med tanke på sparade pengar i ekonomin.
Oljefond sparas för framtiden, varav den inte används för infrastruktur.
Många yrken har lägre utbildningsgrad är i Sverige, Ingenjörer och den utbildningsnivå jobbar ofta i Sverige, då från Norge, vilket även hänvisar att lön är lika.
Norrmän har respekt för Sverige o Svenskarna, även du märker av storebror syndromet , nyheter osv sänds ofta vad som händer i Sverige.
Sverige hjälper Norge nu med Corona, då med inköp av vaccin.
För 25 år sen var Norge lillebror.
Idag har man i många avseenden blivit storebror så nåt sådant syndrom finns nog inte längre.
Att man inte har varm skollunch är väl en av sakerna Sverige är bättre på..
En del är bättre i Sverige men mycket är bättre i Norge.
Din aversion mot Norge är som sagt märklig och bottnar i något som jag bara försökt gissa mig till.
Eftersom du tar upp Corona har ju Sveriges strategi totalhavererat, över 13000 döda jmf med Norges 673.
Över 800000 smittade jmf med Norges 95000. Inte precis Brod Duktig där...
Poängen är att det är ingen poäng.T Thomas I skrev:
Att Daehli byter kommun för att få lägre förmögenhetsskatt har jag öht ingen åsikt om, Om han helt sluppit förmögenhetsskatt hade jag fortfarande inte haft nån åsikt. Jag har öht ingen åsikt om Daehli.
Det är herr takläggare som ständigt lägger in allt mellan himmel och jord om Daeli, hans skatt, hans projekt, hans påhittade åsikt att det är bättre att vara husägare i Sverige än Norge etc.
Jag skiter fullständigt i Daehli, bryr mig inte ens om att han vill ta bort klassiks stil i skidåkning...
Som sagt jag hade fått en positiv bild av Norge, men det visa sig nästan enbart komma från sjuksköterskor, och servitörer från restaurang.Z Zodde skrev:Upp till 3% av oljefonden (förväntad avkastning) används i budgeten varje år, 300 miljarder kronor som Sverige må få in på annat sätt, ett av skälen att både löne och kapitalskatten är högre i Sverige, du måste betala skatt på vinst då du säljer ditt hus...
För 25 år sen var Norge lillebror.
Idag har man i många avseenden blivit storebror så nåt sådant syndrom finns nog inte längre.
Att man inte har varm skollunch är väl en av sakerna Sverige är bättre på..
En del är bättre i Sverige men mycket är bättre i Norge.
Din aversion mot Norge är som sagt märklig och bottnar i något som jag bara försökt gissa mig till.
Eftersom du tar upp Corona har ju Sveriges strategi totalhavererat, över 13000 döda jmf med Norges 673.
Över 800000 smittade jmf med Norges 95000. Inte precis Brod Duktig där...
Verkligheten var en annan, lite därför jag skriver hur det fungerar i Norge, att mycket ligger långt efter Sverige, ca 20 år efter.
Ja ta bara skollunchen , eller jag ger en länk så får ni själva höra att Norge har inte råd att ge varmlunch , samt bygga till kök o anställa kökspersonal till skolor.https://sverigesradio.se/artikel/5371657
Sedan SAS , Norge backa av ekonomiska skäl, Men Dansken o Svensken fortsätter.
Man kan då undra om det är bättre o ha pengar på banken som Norge eller göra som Sverige satsa på invånarna ? jag föredrar ett land där man satsar pengar på landet, vi får bra tåg, vägar, bidrag till att renovera sina hus och lägenheter( rot och rutbidrag) såna här förmåner får man inte i Norge, dom har helt enkelt inte råd.
Ja du förstår listan kan göras hur lång som helst på förmåner vi har i Sverige som inte Norge har.
Nu kanske du förstår varför Norge är lillebror .