16 402 läst · 219 svar
16k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Man kan se så här, 2005-2006 skatta jag för förmögenhet, inte för jag hade pengarna på konto utan för att jag ägde två hus, där fastighetstaxering översteg belåningen , bägge husen lågt belånade, sedan plocka Reinfeldt bort förmögenhetsskatten 07.T Thomas I skrev:
Ja, men hade du inte ägt husen hade du istället haft pengarna på ett konto och betalat lika mycket skatt i alla fall, eller hur menar du?T Takläggare skrev:
Det jag menar med bil i Norge är att även den räknas med i din förmögenhet, är den kontant betald. (du har hos skatteetaten en tabell för värdeminskning per år på en ny bil)Z Zodde skrev:Lån och tillgång på sparkonto påverkar beskattningsbar förmögenhet LIKA, det är ju cash!
Det enda (som är relevant då vi är på Byggahus) som MINSKAR din beskattningsbara förmögenhet är om du KÖPER ett hus för att själv bo i (primärbostad)
Primärbostaden tas bara upp till 25% av marknadsvärdet i förmögenhetsberäkningen.
Om du finansdierar med 0. 50 eller 80% lån spelare ingen roll då kontanta tillgångar och lån kvittas lika
Om man sen flyttar 500k från sparkonto till att minska lånet (amortering) påverkar varken beskattningsbar förmögenhet eller reell förmögenhet. (vilket Takkläggare påstår)
Exemplet ovan torde vara den enklaste men herr Takläggare blandar hela tiden in nya moment som bil/båt/konumtion/kommun du är bosatt i (ref Daehlie)...
Men om du däremot köper tapeter och golv / kök för pengarna, dessa är ännu inte monterade, då räknas inte dessa utlägg med i din förmögenhet, utan som pengar du satt sprätt på.
Ja, så varför skulle då din skatt på förmögenhet öka om du använder dina kontanter till att amortera på ditt lån? Kontanter minskar, huset ökar, summan blir 0. Eller?T Takläggare skrev:
Lättast är kanske och ta Dæhlie som exempel, 2017 hade han en förmögenhet på 514,9 milj 2018 hade han bara en förmögenhet på 414,9 milj, då kan man undra vad han spendera 100 milj på under året. detta är inget lite belopp.T Thomas I skrev:
Man ska utgå från verkligheten, det finns spara o slösa, väljer spara att amortera eller spara pengarna så ökar förmögenheten , slösa den vanligaste personen, reser och hittar på roliga saker, ökar inte på sin förmögenhet trots att dom bor likadana hus o samma inkomst i lön.
På riktigt? Hela tiden har du alltså försökt förklara att man får ökad förmögenhetsskatt om man ökar sin förmögenhet (spar eller amorterar) istället för att sätta sprätt på pengarna man får in i lön? Allvarligt?T Takläggare skrev:Lättast är kanske och ta Dæhlie som exempel, 2017 hade han en förmögenhet på 514,9 milj 2018 hade han bara en förmögenhet på 414,9 milj, då kan man undra vad han spendera 100 milj på under året. detta är inget lite belopp.
Man ska utgå från verkligheten, det finns spara o slösa, väljer spara att amortera eller spara pengarna så ökar förmögenheten , slösa den vanligaste personen, reser och hittar på roliga saker, ökar inte på sin förmögenhet trots att dom bor likadana hus o samma inkomst i lön.
Tack, men då tror jag inte jag behöver höra mer. =)
Tackar också för mig.T Takläggare skrev:Lättast är kanske och ta Dæhlie som exempel, 2017 hade han en förmögenhet på 514,9 milj 2018 hade han bara en förmögenhet på 414,9 milj, då kan man undra vad han spendera 100 milj på under året. detta är inget lite belopp.
Din trångsynthet visar sig tydligast då du tror att Deahli spenderat 100 millar bara för att förmögenheten minskade den summan. Det har inte slagit dig att många har förmögenhet i värdepapper och dessa har en tendens att fluktuera i värde
Det jag har hänvisat till är att förmögenhetsskatten gör Norge till en dyrare land att bo i , eller för dom som har fått ihop lite kapital , att jag bor billigare i Sverige.Z Zodde skrev:
Dæhlie o dessa går ut öppet med detta att dom krigar mot just förmögenhetsskatten, och inte mot några andra skatter .
Må bara säga att i ditt sista inlägg håller jag med om allt.T Takläggare skrev:
Förmögenhetsskatten är ett skit, Norge är dyrare att leva i än Sverige, Daehli har flyttat till en kommun för att minska förmögenhetsskatten med nån promille.
Tråden hade blivit mycket kortare och ENKLARE om du framfört detta från början.
Det är huvudlösa och felaktiga kommentarer som att man må betala extra skatt för man amorterar som gjorde denna tråd 100+ inlägg för lång.
Nu tog jag upp Dählie av en anledning, för det första tjänar han inte bara någon promille på byta kommun , han hade förut 3,5 milj i förmögenhetsskatt , nu bara 1,45 milj i skatt, han sparar 2,07 milj per år för att han bytte kommun.Z Zodde skrev:Må bara säga att i ditt sista inlägg håller jag med om allt.
Förmögenhetsskatten är ett skit, Norge är dyrare att leva i än Sverige, Daehli har flyttat till en kommun för att minska förmögenhetsskatten med nån promille.
Tråden hade blivit mycket kortare och ENKLARE om du framfört detta från början.
Det är huvudlösa och felaktiga kommentarer som att man må betala extra skatt för man amorterar som gjorde denna tråd 100+ inlägg för lång.
Men inte dit jag ville komma, Dählie har vänt sig till Sverige för hans fortsatta fastighetsaffärer, han bygger bla för 650 milj i Åre , han har insett att Sverige är ett bättre land när man äger fastigheter, och allt inom skatter osv.
Nu hittar du på igen...T Takläggare skrev:Nu tog jag upp Dählie av en anledning, för det första tjänar han inte bara någon promille på byta kommun , han hade förut 3,5 milj i förmögenhetsskatt , nu bara 1,45 milj i skatt, han sparar 2,07 milj per år för att han bytte kommun.
Men inte dit jag ville komma, Dählie har vänt sig till Sverige för hans fortsatta fastighetsaffärer, han bygger bla för 650 milj i Åre , han har insett att Sverige är ett bättre land när man äger fastigheter, och allt inom skatter osv.
Daehlie får 0,35% i förmögenhetsskatt istf 0,85%. Skillnaden är 5 promille, några promille skrev jag men 5 var det exakta svaret.
Men det viktigare
Flytten skedde Oktober 2020, så den nya förmögenhetsskatten han skall betala sker EFTER ÅRETS TAXERING som absolut inte är klar ännu. Alltså är dina siffror både gamla och totalt meningslösa.
Tycker annars att vad Daehlie betalar eller inte betalar i skatt är TOTALT ointressant...
Din negativa syn på Norge lyser igenom i alla trådar du skriver i, särskilt denna.
Fick du sparken från ditt engagemang här och är det därför du är så bitter ??
Redigerat:
Vet inte om du har problem eller något , men här har du en 3 dagar gammalt reportage , klart och tydligt , 2,07 milj kommer han tjäna per år på att flytta till Vesterålen i förmögenhetsskatt.Z Zodde skrev:Nu hittar du på igen...
Daehlie får 0,35% i förmögenhetsskatt istf 0,85%. Skillnaden är 5 promille, några promille skrev jag men 5 var det exakta svaret.
Men det viktigare
Flytten skedde Oktober 2020, så den nya förmögenhetsskatten han skall betala sker EFTER ÅRETS TAXERING som absolut inte är klar ännu. Alltså är dina siffror både gamla och totalt meningslösa.
Tycker annars att vad Daehlie betalar eller inte betalar i skatt är TOTALT ointressant...
Din negativa syn på Norge lyser igenom i alla trådar du skriver i, särskilt denna.
Fick du sparken från ditt engagemang här och är det därför du är så bitter ??
Plocka fram något som motbevisar att han inte tjänar detta belopp per år.
Nej jag kan lägga ut min lön på 89 tusen månaden, arbetsgivaren rapporterar det på skatteetaten vad han betalt ut per månad, dom ville jag skulle stanna, men jag fann inga fördelar med att bo i Norge. utan fann bara nackdelar. har inte ens plockat ut sista lönerna från konton då Norska kronan varit så låg.
https://e24.no/naeringsliv/i/PRJ0Qb...e-i-foerste-omgang-er-dette-et-proeveprosjekt
Ja, så kan man se det, men han får ju knappt 60% lägre förmögenhetsskatt vilket är en mer relevant siffra än 0,5% procentenheter.Z Zodde skrev:
Bara han nu inte amorterar de 2 miljonerna han får i minskad skatt, för då ökar ju förmögenhetsskatten igen. ;-)
Lite därför han bygger i Sverige och Åre, fastigheter är åtskilda länder imellan, dessa i Åre skattas i Sverige, och räknas då som Sv tillgångar, vilket då inte går under Norges förmögenhetsskatt.T Thomas I skrev: