16 407 läst · 219 svar
16k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Ar det är säljarens marknad beror ju mest på konjunkturen, men Norges system verkar dessutom som gjort för att säljaren ska anlita bulvaner i budgivningen.T Takläggare skrev:
En budgivning borde fungera så att du lägger ett bud med eller utan tidsfrist. Budet gäller sedan tills dess ett högre bud inkommer (som på auktion) eller tills tidsfristen löper ut. Säljaren kan såklart sälja till vem hen vill, men endast högsta budgivare ska ju vara bunden till sitt bud. Allt annat är snudd på absurt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag är ganska präglad i mitt synsätt från investeringar där man hela tiden måste ha koll på marknaden. När det gäller bostäder i ett område jag är intresserad av gör jag samma analys, eller hade gjort rättare sagt, har inga planer på att flytta. Läget, prishistorik, framtida byggnationer, ränteutvecklingen, avstånd till skolor, förskolor, buss, och sedan naturligtvis det vanliga, värmesystem, tak, dränering, kök, badrum. Då får jag ganska snabbt en kalkyl på vad husets värde är i min värld. Jag vet att en mäklare tänker i precis samma banor när hen värderar ett objekt och då ser man snart om det är för bra för att vara sant.imported_Benno skrev:Det behöver inte vara "mindre begåvade " som lockas till visningen. Har man begränsad budget och ser ett objekt i möjlig prisklass så lockar det att gå på visningen men resulterar förstås i missnöje när budgivningen drar igång. Det är ju lite konstigt att man måste leta annonser där utgångspriset är hälften av vad man har råd med.
Kan ta ett exempel på en bergstomt som såldes nyligen i mitt område. Jag räknade lite på fastkubiken på berget, vad det skulle kosta att spränga för huset, avlopsservis osv., transporter, närmaste tipp mm. Kostnaden för ett hus skulle bli ca. 2msek högre än vad motsvarande befintligt renoverat hus ligger på i området. Nu har köparen ångrat sig och vill låta affären gå tillbaka, vilket inte går såklart. Får se om den kommer ut på marknaden snart kanske.
T Takläggare skrev:Med tanke på vad du jobbar med, att du ännu inte förstått dig på hur bostadsmarknaden i Norge fungerar, så måste vi fortsätta med nästa grej som växer i Norge. Då förköpsrätt, där vissa bostadsföreningar osv , har gjort egna avtal med köpare och dess medlemmar som nu växer i stadig fart, även om du vinner en budgivning så kan en medlem begära att dom istället ska köpa bostaden, då behöver dom inte ens vara med i budgivningen.
Translate igen, så orden blir inte riktigt rätt.
Forkjøpsrett !
Om du överväger att bjuda på ett hem, bör du alltid kontrollera om det finns rätt till förvägran, så att du inte får en trevlig överraskning efter att du har "vunnit" budrundan.
I värsta fall måste du vänta i upp till tre veckor efter att ditt bud har godkänts av säljaren, innan du får reda på om någon kommer att utöva sin rätt till första vägran, och då kan du inte bjuda på andra hem under tiden.
Nedan hittar du svar på åtta frågor om förköpsrätt, som är relevanta för både bostadsköpare och säljare.
Du blandar och ger, kommer hela tiden med irrelevanta nya exempel. Sista inlägget handlar helt plötsligt om borettslag typ OBOS (motsvarande HSB) där gamla medlemmar i vissa fall har möjlighet att, till samma pris, få köpt bostadsrätter istf vinnande budgivaren,.
Det har absolut INGET att göra med något som helst som vi diskuterat tidigare så det lämnar jag helt.
Ser också att du i varje inlägg känner dig nödgad att påpeka att jag kan noll om den Norska bostadsmarknaden, kan du inte istället lägga lite av den energin på att svara på de 2 frågorna jag ständigt må upprepa...?
Du skrev " Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge."
Vilken extra skatt?
Du skrev: "För att du har en liknande skatt som vår förmögenhetsskatt, "
Varför påstår du att Sverige har förmögenhetsskatt ?
Redigerat:
Bulvanproblematiken är nog främst inne i herr Takläggares huvud. Inget som är nåt större ämne bland fastighetsspekulanter här i Norge. Alla bud måste gälla tills kl 12 dagen efter sista visning. Det är efter kl 12 budginingen normalt tar fart och då lägger man in bud med korta frister, Då det bara är 2 budgivare kvar är det inte ovanligt med 30mins frister. Om du blir överbjuden väntar du 30 min med att tacka nej(då har ditt gamla bud gått ut). På så sätt behöver inte ens herr Takläggare vara rädd att bli lurad av bulvaner.T Thomas I skrev:Ar det är säljarens marknad beror ju mest på konjunkturen, men Norges system verkar dessutom som gjort för att säljaren ska anlita bulvaner i budgivningen.
En budgivning borde fungera så att du lägger ett bud med eller utan tidsfrist. Budet gäller sedan tills dess ett högre bud inkommer (som på auktion) eller tills tidsfristen löper ut. Säljaren kan såklart sälja till vem hen vill, men endast högsta budgivare ska ju vara bunden till sitt bud. Allt annat är snudd på absurt.
Men som sagt, det är inte nån snackis här, Redan för 15år sen infördes att vinnaren se en budjournal över alla lagda bud...
Sverige har inte förmögenhetsskatt , men Norge har det.Z Zodde skrev:
Tydligen måste jag lära dig revision för att du ska förstå.
No har förmögenhetsskatt , även på bostäder efter 1,5 milj , ut över detta har du även om du köpt en bil kontant, samma med båt och om du köpt en stuga (som då inte räknas som din bostad, man får bara ha en bostad som man är skriven på)),aktier osv alla dessa plussas ihop och har olika klasser på hur förmögenhetsskatt beräknas.
Förmögenhet på fastighet är ganska låga men när man plussar ihop allt, då blir det mycket. vi har det inte så i Sverige.
Ta ett enkelt exempel på hus och bara 1 st bil, bil 700 tusen, hus 2,5 milj, har lån/skuld på 1 milj,= 2200000 kr i förmögenhet, dra av 1,5 milj i grundavdrag =700000 kr som ska beskattas , 0,7 % ska kommun ha o ,015% ska staten ha, 0,7 = 4900 kr och 0,15 = 1050 kr totalt 5950 kr per år på enbart då ett mycket billigt hus och ett Norsk normalpris på bil. skattesatser på stugor , bedöms olika i olika kommuner , om du köper en befintlig eller bygger nytt, har även betydelse. vissa är helt utan skatt, men det är kommunen som bestämmer.
Varav vid alla uträkningar utifrån alla olika skatter så bor jag billigast i Sverige, därför flytta jag hem. även vid beräkning på pension, kommer den från no och jag flytta hem som pensionär , åker jag på Sv skatt då den skattas på andra grunder än dom gör i No.
Bra, då fick vi svaret att du OCKSÅ vet att Sverige inte har det, fastän du skrev det tidigare...T Takläggare skrev:Sverige har inte förmögenhetsskatt , men Norge har det.
Tydligen måste jag lära dig revision för att du ska förstå.
No har förmögenhetsskatt , även på bostäder efter 1,5 milj , ut över detta har du även om du köpt en bil kontant, samma med båt och om du köpt en stuga (som då inte räknas som din bostad, man får bara ha en bostad som man är skriven på)),aktier osv alla dessa plussas ihop och har olika klasser på hur förmögenhetsskatt beräknas.
Förmögenhet på fastighet är ganska låga men när man plussar ihop allt, då blir det mycket. vi har det inte så i Sverige.
Ta ett enkelt exempel på hus och bara 1 st bil, bil 700 tusen hus 2,5 milj, har lån/skuld på 1 milj,= 2200000 kr i förmögenhet, dra av 1,5 milj i grundavdrag =700000 kr som ska beskattas , 0,7 % ska kommun ha o ,015% ska staten ha, 0,7 = 4900 kr och 0,15 = 1050 kr totalt 5950 kr per år på enbart då ett mycket billigt hus och ett Norsk normalpris på bil. skattesatser på stugor , bedöms olika i olika kommuner , om du köper en befintlig eller bygger nytt, har även betydelse. vissa är helt utan skatt, men det är kommunen som bestämmer.
Varav vid alla uträkningar utifrån alla olika skatter så bor jag billigast i Sverige, därför flytta jag hem. även vid beräkning på pension, kommer den från no och jag flytta hem som pensionär , åker jag på Sv skatt då den skattas på andra grunder än dom gör i No.
JA, förmögenhetsskatt är ett skit men äger du en fastighet belånad till 30% påverkar det inte förmögenheten öht
Men vad är det för extra skatt du får i Norge för att du amorterar?
"Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge."
Din förmögenhet ÖKAR ju inte bara för att du amorterar, tankevurpa?
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo men det har inget med amorteringen att göra utan Trissvinsten.M Markarbetaren skrev:
Lägg Trissvinsten i plånboken så har du också ökat din förmögenhet med exakt lika mycket som om du amorterar,,,
Nej det är ingen tanke vurpa, låt säga att du amortera ner huset, men tar inget lån på bilen,båten stugan,aktier osv, dessa har inte grundavdrag på 1,5 milj då ökar din förmögenhetsskatt.Z Zodde skrev:Bra, då fick vi svaret att du OCKSÅ vet att Sverige inte har det, fastän du skrev det tidigare...
JA, förmögenhetsskatt är ett skit men äger du en fastighet belånad till 30% påverkar det inte förmögenheten öht
Men vad är det för extra skatt du får i Norge för att du amorterar?
"Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge."
Din förmögenhet ÖKAR ju inte bara för att du amorterar, tankevurpa?
Dessa effekter har du inte i Sv.
Skulle jag skriva/flytta allt till Norge skulle jag fått betala mer i skatt ,samt ökade levnadskostnader i form av mat, och övriga, nöjen osv. varav jag har det bättre ekonomiskt i Sv, samt bättre boendestandard då Sv har högre byggkrav på bostäder.
Om du vinner 100kr på Triss ökar din förmögenhet med 100kr. Om du sedan väljer att stoppa den i plånboken eller amortera 100kr på ditt lån förändrar inte din förmögenhet, det säger du ju själv. =)M Markarbetaren skrev:
Pengarna du amorterar ned lånet med är ju också dina och ingår i din förmögenhet, så din förmögenhet ökar INTE pga att du amorterar, lånen minskar men det gör också dina kontanta tillgångar! sålunda påverkar amortering INTE förmögenhetsskatten.
Förmögenhet ÖVER 1.5mkr beskattas oavsett tillgångsslag.
Värderingen är olika. Primärfastighet tas bara upp till 25% av marknadsvärdet.
Ett lån är ett lån, hus bil båtlån spelar ingen roll...
Förmögenhet ÖVER 1.5mkr beskattas oavsett tillgångsslag.
Värderingen är olika. Primärfastighet tas bara upp till 25% av marknadsvärdet.
Ett lån är ett lån, hus bil båtlån spelar ingen roll...
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ha ha, okej...Z Zodde skrev:
Så när du får din lön och amorterar en tusenlapp på ditt lån så din skuld minskar med motsvarande så har inte din förmögenhet ökat pga. att du minskat din skuld, utan det beror på din löneinkomst?
Du är ungefär lika rolig att diskutera ekonomi med som min 6-åring
Helt rätt, Utan lönen hade förmögenheten inte ökat.M Markarbetaren skrev:
Var du arbetslös och istället tog tusenlappen från ditt sparkonto så ökar INTE förmögenheten...
Vet inte om du är ett troll här...??
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men om min farbror går till min bank och slänger in 100 papp på mitt lån som en extra amortering så har inte min förmögenhet ökat pga. minskat skuld? Tillgångarna ökar ju, att ni sedan fjantar till hela resonemanget genom att säga att pengarna har passerat lönekontot osv. förlöjligar bara diskussionen. Per defenition ökar ens förmögenhet om skulderna minskas och tillgångarna är oförändrade, deal??? Om pengarna sedan passerar lönekontot så är det självklart status quo, men ska jag också tönta till det så säger jag att farbrodern amorterade 100K så har ni fel!T Thomas I skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg