32 642 läst · 137 svar
33k läst
137 svar
Litet höghus med kvistfri furu i Skuru - Grand Designs
Ja, jag tänker att arkitekten får lite oförtjänt mycket kritik här när det framställs som att han har haft en helt egen agenda, att de ville ha ett enplanshus men fick ett treplanshus (det där med Grand Hotel var ju dock lite onödigt). Det kan ju ha varit så att de köpte tomten utan att veta/förstå att tomten framför skulle få ett nytt hus som skulle förstöra utsikten. Arkitekten kanske misstänkte det, begärde ut eventuellt bygglov för grannhuset från kommunen och insåg att de måste bygga på höjden för att få ha kvar nån utsikt alls. Då har han ju snarare räddat projektet istället, det blir ju lite konstigt när de inte nämner grannhuset i programmet.H henke71 skrev:Exakt vad jag tänkte också.
Tänk vilken tur att det blev ett högt ”kontorshus” där trots allt. Hade de byggt ett 1-planshus hade det inte funnits någon utsikt överhuvudtaget, utan som att bo inklämd bakom ett höghus.
Huset framför har, förutom den bättre utsikten, ett enklare läge att bygga på så kostnaderna bör inte ha skenat lika mycket vilket borde innebära att den totala kostnaden blir lägre. Hoppas verkligen denna tomten inte fanns tills salu när de köpte deras.
Vet inte varför så många hängt upp sig så mycket på att de eventuellt förlorar lite på att sälja huset. Det byggdes nog inte för att eventuellt tjäna på det i slutändan utan för att bli deras hem. Är man inblandad i så många bolag så kan det nog kvitta om man gör en liten förlust.
Sen förstår jag inte riktigt vad det är för aktiviteter man gör lite avkall på för att få loss 6-7 miljoner extra. Det är inte padelhallen på söndagarna man får skippa. Nej något som väldigt få i detta avlånga land kan göra.
Det är väldigt vanligt att ens beställare har lite dålig koll på vilka den dyrt förvärvade fastighetens förutsättningar är. Oftast är det nog att de inte har nån uppfattning om hur begränsande detaljplanen är, att de tror att de kan bygga mycket mer än de får. Konstigt att man inte läser på mer i samband med köpet när det handlar om typ den största affären i livet.
Jag tror ju att det hade kunnat bli fint med ohyvlad gran och falu rödfärg också, det kändes lite maniskt att hänga upp sig på kvistfri furu med alla svårigheter som det innebar.
Fastighetsavgiften är väl maximerad till 9.525:- eller är detta ändat nu nyligen.B bengtsbox skrev:Ser på Bjurfors hemsida att de räknar med en fastighetsavgift på 62000 kr! Eftersom fastigheten är klassad som tomtmark, 210 så antar jag att något värdeår inte skett och att de nu betalar fastighetsavgift på tomt och nedlagda kostnader. I annat fall är man väl befriad från fastighetsavgift i 15 år. ...eller tänker jag fel? Om inte, tycker jag mäklaren på Bjurfors borde förtydliga detta. 62000 är mycket pengar för en köpare.
Håller med. Tv är ju alltid vinklat just för att det ska bli…tv. Men så fall lyckades de verkligen med att ge honom den bild de i så fall ville.Klaugust skrev:Ja, jag tänker att arkitekten får lite oförtjänt mycket kritik här när det framställs som att han har haft en helt egen agenda, att de ville ha ett enplanshus men fick ett treplanshus (det där med Grand Hotel var ju dock lite onödigt). Det kan ju ha varit så att de köpte tomten utan att veta/förstå att tomten framför skulle få ett nytt hus som skulle förstöra utsikten. Arkitekten kanske misstänkte det, begärde ut eventuellt bygglov för grannhuset från kommunen och insåg att de måste bygga på höjden för att få ha kvar nån utsikt alls. Då har han ju snarare räddat projektet istället, det blir ju lite konstigt när de inte nämner grannhuset i programmet.
Det är väldigt vanligt att ens beställare har lite dålig koll på vilka den dyrt förvärvade fastighetens förutsättningar är. Oftast är det nog att de inte har nån uppfattning om hur begränsande detaljplanen är, att de tror att de kan bygga mycket mer än de får. Konstigt att man inte läser på mer i samband med köpet när det handlar om typ den största affären i livet.
Jag tror ju att det hade kunnat bli fint med ohyvlad gran och falu rödfärg också, det kändes lite maniskt att hänga upp sig på kvistfri furu med alla svårigheter som det innebar.
Jag slutar inte förvånas över att det i alla såna här program verkar vara just mark/anläggningskostnaderna som blir en överraskning. Bara genom att sett några olika bygga hus program så har man ju lärt sig att det kostar supermkt att hantera berg och att det tar tid. Samt kräver en del stora maskiner vilket kostar ännu mer… det borde både beställarna och arkitekten och konstruktör pratat lite om (tänker man)
Precis det vi diskuterade hemma igår. Varför väljer inte fler att bygga på plintar eller liknande under dessa svåra markförhållanden? De skulle spara minst en miljon eller mer på att slippa majoriteten av sprängning och markarbeten.O olofh skrev:Håller med. Tv är ju alltid vinklat just för att det ska bli…tv. Men så fall lyckades de verkligen med att ge honom den bild de i så fall ville.
Jag slutar inte förvånas över att det i alla såna här program verkar vara just mark/anläggningskostnaderna som blir en överraskning. Bara genom att sett några olika bygga hus program så har man ju lärt sig att det kostar supermkt att hantera berg och att det tar tid. Samt kräver en del stora maskiner vilket kostar ännu mer… det borde både beställarna och arkitekten och konstruktör pratat lite om (tänker man)
Om de byggt på plintar så kanske de tappat första våningen pga max byggnadshöjd i detaljplanen. 150kvm hade förvandlats till 100.Jonatan79 skrev:
Gissar jag…
Det är väl knappast troligt att arkitekten accepterar såpskurad gran, han valde nog extrablank epoxi eftersom det är modernare. Halkskydden är nog nåt mäklaren satt dit för att skydda eventuella kunder på visningen
Jag dissar också trappan, men av helt andra skäl. Långa raka trappor utan vilplan är katastrofala för åldringar, barn och berusade normalpersoner. Här har man också lyckats hitta på nån ursäkt till ledstång som inte går att greppa tag i om man tappar balansen., men det får man väl tåla eftersom den är så vacker....
Skulle nån jag känner köpa huset kommer jag aldrig hälsa på (sen får ni fundera på om det är för att jag är gammal eller för berusad)
Jag dissar också trappan, men av helt andra skäl. Långa raka trappor utan vilplan är katastrofala för åldringar, barn och berusade normalpersoner. Här har man också lyckats hitta på nån ursäkt till ledstång som inte går att greppa tag i om man tappar balansen., men det får man väl tåla eftersom den är så vacker....
Skulle nån jag känner köpa huset kommer jag aldrig hälsa på (sen får ni fundera på om det är för att jag är gammal eller för berusad)
Jag har faktiskt liknande rak trappa med infälld ledstång (dock lite rymligare för handen) och det fungerar utmärkt - utan att för den skull erkänna hur gammal jag är 😉...ÅkeSun skrev:
Är garr TV4 som klippt det för att få en massa drama i en reality show.Purre skrev:
Det är ju knappast så att byggherren inte godkände ritningarna. Förmodligen valde de mellan olika koncept tidigt, och fastnade för just det som byggdes.
Kan det vara så att paret köpte tomten för dyra pengar pga utsikten - men tänkte inte på att "man äger inte utsikten" - och missade att tomten framför skulle bebyggas.
I så fall räddade arkitekten delvis situationen genom att föreslå 3 våningar för fortsatt utsikt. Sen kanske det gick överstyr med dyra materialval osv.
I så fall räddade arkitekten delvis situationen genom att föreslå 3 våningar för fortsatt utsikt. Sen kanske det gick överstyr med dyra materialval osv.
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Tillgänglighetsmässigt är det ju bara att installera en hiss utanpå fasaden, det lär inte ge många procents ökning av priset på fastigheten. Om detta är ett problem.
Det skulle troligen också passa in bra i "arkitekturen" generellt, särskilt om hisskorgen utförs i kvistfri furu.
Det skulle troligen också passa in bra i "arkitekturen" generellt, särskilt om hisskorgen utförs i kvistfri furu.