E erikjakan skrev:
Jag håller med här, jag tror inte det funnits nån öht med generalentrepenad.
Kanske, kanske inte, men varje enskild entreprenör bör ha gjort en uppskattning. Så det spelar inte någon större roll.
 
C Christian_Sthlm skrev:
Kanske, kanske inte, men varje enskild entreprenör bör ha gjort en uppskattning. Så det spelar inte någon större roll.
Nej verkligen inte, dem uppskattar för sitt moment, byggherren har översikten och det finansiella ansvaret här. Hade det funnits en tydlig generalentrepenör, då hade dem antingen arbetat mot fast pris, eller en budget.
 
E erikjakan skrev:
Nej verkligen inte, dem uppskattar för sitt moment, byggherren har översikten och det finansiella ansvaret här. Hade det funnits en tydlig generalentrepenör, då hade dem antingen arbetat mot fast pris, eller en budget.
Precis. Helt klart har de olika uppskattningarna varit helt orealistiska. En som nämns är markarbete som gjort en ”felräkning” som kostade en miljon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
C Christian_Sthlm skrev:
Kanske, kanske inte, men varje enskild entreprenör bör ha gjort en uppskattning. Så det spelar inte någon större roll.
Jag kollade på början av avsnittet igen och då sägs det att budgeten på det ursprungliga enplanshuset inte ändrades något efter att ritningar på trevåningshuset kom. Och sen hade de problem att hitta någon byggfirma som vill räkna på jobbet. Och när de fick tag i en byggfirma så ökades mark- och grundkostnaden från 1 till 2 miljoner.

Det känns inte som att de haft någon som räknat på det före det…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att veta vad merkostnaden blev för fasaden om man istället hade kört med enkel träpanel och utan de exklusiva fönsterinramningarna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag kollade på början av avsnittet igen och då sägs det att budgeten på det ursprungliga enplanshuset inte ändrades något efter att ritningar på trevåningshuset kom. Och sen hade de problem att hitta någon byggfirma som vill räkna på jobbet. Och när de fick tag i en byggfirma så ökades mark- och grundkostnaden från 1 till 2 miljoner.

Det känns inte som att de haft någon som räknat på det före det…
Det va väl mellan 👍och👆nån hade räknat?
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
S
Stefan N Stefan N skrev:
Det va väl mellan 👍och👆nån hade räknat?
Ja, precis. De flesta har nog uppfattat det så.
 
Jag kunde räkna ut mellan min högra och vänstra skinka att 150 kvadrat av den ”typen” på den platsen skulle vara extremt svårt att få till under tio miljoner. Paret föreföll inte vara ”lyxfällan”-typer, utan snarare rätt så begåvade med ordnad ekonomi, som inte ger sig in i saker utan noggrann research. Så att dom skulle börja beställa saker i blindo på någon slags egensnickrade gissningar tycker jag låter otroligt osannolikt.
 
C Christian_Sthlm skrev:
Jag kunde räkna ut mellan min högra och vänstra skinka att 150 kvadrat av den ”typen” på den platsen skulle vara extremt svårt att få till under tio miljoner. Paret föreföll inte vara ”lyxfällan”-typer, utan snarare rätt så begåvade med ordnad ekonomi, som inte ger sig in i saker utan noggrann research. Så att dom skulle börja beställa saker i blindo på någon slags egensnickrade gissningar tycker jag låter otroligt osannolikt.
Tror du har fel, känns exakt som det dem gjorde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Tror du har fel, känns exakt som det dem gjorde.
C Christian_Sthlm skrev:
Jag kunde räkna ut mellan min högra och vänstra skinka att 150 kvadrat av den ”typen” på den platsen skulle vara extremt svårt att få till under tio miljoner. Paret föreföll inte vara ”lyxfällan”-typer, utan snarare rätt så begåvade med ordnad ekonomi, som inte ger sig in i saker utan noggrann research. Så att dom skulle börja beställa saker i blindo på någon slags egensnickrade gissningar tycker jag låter otroligt osannolikt.
Nja, Juan kanske föll i den vanliga fällan att tro att bara för att man är kan och är framgångsrik i ngt så är man det även i husbygge.. Men han har uppenbarligen bra ekonomi och tog ut lön på tre miljoner i fjol (antagligen från ackumulerat kapital i egen firma). Ingela däremot som jobbar som undersköterska kan knappast haft några egna pengar att stoppa in i detta. Kanske var hela historien med enplanshus mm bara ett sätt att lura in henne i projektet, med förhoppningen att hon skulle tjusas av slutresultatet. Ngt som verkar fallit på skam.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ingela och Juan drömmer om ett litet anspråkslöst hus i Stockholms skärgård, men arkitekten ritar en miniskyskrapa på tre våningar åt dem. Det blir dyrt, men fint.

Du kan läsa artikeln här: Litet höghus med kvistfri furu i Skuru - Grand Designs
Byggde de på höjden för att de visste att det skulle smällas upp ett hus framför, det måste väl finnas planer att granska? Jag föredrar ett enplanshus men hade det alls funkat på tomten? Särskilt om hus framför... Nja inte my cup of tea men hoppas de får det sålt
 
L LoTiX skrev:
Helt sjukt när man timmar på Hemnet, det andra huset är ju preciiis framför utsikten.

Hela våning ett, hela våning 2, inte bara förlorad utsikt men också insyn från det andra huset.
Ja… en villa. Men grannen på samma avstånd som ett lägenhetshus i stan. Och mitt framför utsikten….
 
Isakare Isakare skrev:
Läget är riktigt dåligt, ingen användbar tomt, knappt en bil får plats, och man måste ha fyrhjulsdrift på vintern för att komma upp för backen som är typ en asfalterad gångväg.
Ja för 17 miljoner vill man väl ha minst carport med elbilsladdare?

Här var ju tomten tom. Så uteslutet för en barnfamilj.

Är man två vuxna förvärvsarbetare lär man behöva två bilar där.

Ett till projekt där det är uppenbart man byggde för de upphausade covidvärderingarna. Med 30% ner från toppen av priserna i Nacka är det svårt med dylika objekt dom placeringsmässigt är trubbiga.

För 17 miljoner vill man ofta ha ”det”.
Statusadress.Ostörd sjöutsikt. Obrytt läge eller dylikt
 
J Josth skrev:
Nja, det kommer nog att gå bra att sälja hyfsat enkelt men de kanske kan behöva gå ner lite i pris. Det är relativt nära centrala Stockholm och utsikten från översta våningen är okej men problemet är att huset har något liten BOA för att vara nybyggt och med det läget.
Om det säljer så enkelt förklarar det att det läggs ut efter ett tv-program och inte på egna meriter

Hint. De som har 18 miljoner plus att lägga på ett hus ser sällan det som en fördel att bygget varit med i TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.