Isakare Isakare skrev:
Just Skurusundet där denna ligger är bebyggt sen länge, gott om gamla grosshandlarvillor, sommarstugor, sen 20 år tillbaka har det fyllts på till att vara knökfullt.
Så just på detta ställe har det ingen betydelse med några hus mer eller mindre även fast det ligger vid vattnet.
Ja Skurusundet liknar ju mer eller mindre en enda lång amfiteater med hus där man kan sitta och titta på olika sorters båtar och mindre fartyg som ska ut och in från centrala Stockholm. Vill man studera hus och tomter med stora nivåskillnader och långa trappor måste det vara en perfekt plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
En annan sak som konstigt nog inte pratades om i programmet är ju att det slogs upp ett hus precis framför som tog en hel del av utsikten. Nästan all utsikt från våning 1 och 2, skulle jag tro.
Exakt min tanke också. En elefant i rummet liksom…
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Funderade lite på begreppet Grand Design, för mig är det ett hus lite utöver det vanliga, unikt, där en köpare/byggare får precis det man önskar, men minst lika viktigt är plats, läge och även funktion/praktiskt.
Skulle idag vara intressant att få deras bild av slutresultat och varför man säljer, dvs blev det inget "grand design" deras dröm som det beskrivs i artikelns början "Där förverkligar Juan och Ingela sin dröm om ett hus vid havet efter att ha kommit över en bergig tomt i Stockholms skärgård."
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
För de allra flesta är nog ett "hus vid havet" och "Stockholms skärgård" något helt annat än det fullplottrade Skurusundet. Men det är oftast avståndet in till city som räknas när det kommer till huspris och där ligger Skurusundet ju på relativt behändigt avstånd.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju inte klaga på arkitekturen - jag tyckte om huset, men det kändes inte som om det blev vad de ville ha och sedan skenade det ju iväg i pris. Visst kan man tycka att de borde sagt nej men jag hade nog förväntat mig att en arkitekt i alla fall på något sätt läser av vad kunden är ute efter.
 
M Mikedigitize skrev:
UnGrand Design
Petite et pas de design
 
Undrar hur länge ägarna till den andra gamla sommarstugan från typ år 1950 framför detta hus härdar ut i den nya situationen? Brukar ju inte ta så lång tid när hela området omvandlas till permanentboende och den där gamla mysiga naturen/skogen/småstugor runt om till stor del försvinner. Då lär det ju förmodligen bli ett liknande 3-våningshus men kanske ännu större på den platsen.
 
En intressant aspekt av materialvalet furu är hur gul-orange det blir efter typ 10 år... men visst gillar man bastu-looken så varför inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Visst kan man behandla furu så att det inte gulnar. Furuinredningen i min systers sommarhus från -70talet har definitivt inte gulnat (ritat av arkitekt 😉).

Trådens ljusa furufasad är förmodligen behandlad men den blir antagligen smutsig efter hand.
 
Purre Purre skrev:
Alltså blir arg på arkitekten som ska vara en utav sveriges bästa enligt en del källor. Man önskar ett enplanshus som är litet och diskret och han gör precis tvärtom. Sen är dom korkade att gå med på det också. Sen när dom visar i programmet att han kommer med en lösning och Juan säger att det låter dyrt så svarar han med att ja det lär det bli och småskrattar och att han tror det kommer bli bra. Alltså det är ett hån mot de som bygger.
Sen kan man fråga sig varför frun var med precis i början och sen precis i slutet. Aldrig annars syntes hon till.
Frun såg ut som ett vandrande ångestmoln. Herregud alltså, vilken fruktansvärd ångest båda måste haft och med största sannolikhet fortfarande har! Kan inte se att det där kommer att vara lättsålt heller. Speciellt inte med en kåk som helt förstört utsikten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nja, det kommer nog att gå bra att sälja hyfsat enkelt men de kanske kan behöva gå ner lite i pris. Det är relativt nära centrala Stockholm och utsikten från översta våningen är okej men problemet är att huset har något liten BOA för att vara nybyggt och med det läget.
 
  • Gilla
Refotsirk63 och 1 till
  • Laddar…
Coolt hus i många avseenden men vilket haveri till arkitekt! Underhållande för oss som tittar, lite som Lyxfällan, men katastrofalt för beställarna i detta fallet. Hur kan man stå och skratta som han gjorde och skämta "då blir det väl Grand Hotel" när bygget skenar iväg med priserna? Samt säga att något i stil med "beställaren vill ha ett litet hus, men vi ville ha det såhär...". Vilken otrolig verklighetsfrånvänd arkitekt, undrar hur han tyckte programmet framställde honom...

Snickerierna på insidan såg riktigt bra ut. Trappan var ju ett konstverk i sig. Jag gillar inte riktigt att ha 150 kvm med tre våningar sådär smalt, det blev små små rum såg det ut om man tittar på bilderna på Bjurfors. Bland annat ett sovrum som var mer som en cell. Kunde funka i ett mindre dyrt hus, men för så mycket pengar så vill man ju ha lite space, den delen av Skuru är ju inte jättecentral heller.

Hade jag varit beställarna och köpt den där tomten för 6M, så hade jag försökt få till ett lite mindre hus för kanske 4M (som de tänkte från början). Mindre ambitiösa hus har också fördelen att mindre kan gå fel, och skena iväg, så det kanske hade landat på 10-11M totalt, vilket jag tror man skulle kunna få igen vid en framtida försäljning. Nu känns det som de sitter på svarte petter med ett väldigt dyrt litet hus som kan bli svårsålt där mycket av investeringen har gått till en galen arkitektfirma och onödigt kostsamma materialval till ett hus man inte tänkt bo i själv.

Håller med några tidigare talare här att ett sånt här program kan skada förtroendet för branschen, då folk kanske drar sig för att anlita faktiskt duktiga arkitekter och våga prova förverkliga sina husdrömmar. Står någon i valet och kvalet att våga bygga hus, så ser de detta avsnitt, så tror jag de kommer tänka om, vilket ju är väldigt synd då det kan vara både roligt, lärorikt och framförallt ekonomiskt att bygga sitt eget hus.

Sorry för wall of text men blev lätt upprörd vilket inte brukar hända 😇
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jodå, det finns ( knivfura och XP). Men dels är det svindyrt, men det hade de nog förstått. Men problemet tycks ha varit att få fram så stora kvantiteter. Det som finns/fanns är/var redan uppköpt av industrin. Likaså utomlands verkade det som. Därför kom ide'n om att tillverka den.
Ja, frågan är ju varför man ska välja furu till detta överhuvudtaget.. Furu självkvistar sig iof, men får vara grova träd eller speciell sågning för att få ut större kvistfria plank
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det känns ganska sannolikt att det fanns ett bygglov för huset framför som behövde tas i beaktan när man drog upp planerna för huset som var med i programmet. Höjden som man fick med tre våningar garanterade full utsikt åtminstone från översta våningen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det känns ganska sannolikt att det fanns ett bygglov för huset framför som behövde tas i beaktan när man drog upp planerna för huset som var med i programmet. Höjden som man fick med tre våningar garanterade full utsikt åtminstone från översta våningen.
Exakt vad jag tänkte också.
Tänk vilken tur att det blev ett högt ”kontorshus” där trots allt. Hade de byggt ett 1-planshus hade det inte funnits någon utsikt överhuvudtaget, utan som att bo inklämd bakom ett höghus.

Huset framför har, förutom den bättre utsikten, ett enklare läge att bygga på så kostnaderna bör inte ha skenat lika mycket vilket borde innebära att den totala kostnaden blir lägre. Hoppas verkligen denna tomten inte fanns tills salu när de köpte deras.

Vet inte varför så många hängt upp sig så mycket på att de eventuellt förlorar lite på att sälja huset. Det byggdes nog inte för att eventuellt tjäna på det i slutändan utan för att bli deras hem. Är man inblandad i så många bolag så kan det nog kvitta om man gör en liten förlust.
Sen förstår jag inte riktigt vad det är för aktiviteter man gör lite avkall på för att få loss 6-7 miljoner extra. Det är inte padelhallen på söndagarna man får skippa. Nej något som väldigt få i detta avlånga land kan göra.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.