Bamsefar skrev:
Så om man börjar på 10% istf 1% så slipper man typ "Blixten Gordon"?
Så bör det vara. Jag tror det är när den går från 0 -> 1% som blinket kommer.
 
Svar från Qubino:

Hello Lars, thank you for your interest in Qubino products. I'm realy glad for your questions.
Qubino products passed safety tests by 3th party independant institution SIQ, not only creepage 3mm, but also all other safety tests. Safety test of temperature rise, construction requirements, insulation resistance and electric strength, overload test according to EN 60669-2-1 standard done by an independent institute (SIQ – Slovenian Institute of Quality and Metrology)

Fibaro HC doesn't support temperature sensor on qubino modules, but dimmer, 1 relay module and shutter works fine. On dimmer and 1 relay modules we have also 2 digital inputs more, but unfortunately Fibaro aslo this 2 inputs doesn't support. Maybe fibaro will make some improvements on their HC SW to support all this great functionality of qubino modules.

Qubino modules can not be upgraded with new firmware localy.

I look forward hearing from you.



Best regards/Lep pozdrav,

Leon Kralj

Hela poängen, för mig, vore just tempgivaren. Om inte den lirar, varför ens bry sig - kan ju spara 100 sek per enhet genom Aeon....
 
Funderar på vad jag ska göra med mina Fibaro dimmers, behålla eller byta ut mot Qubino. Poängen för mig med Fibaros är att kunna använda dubbel/trippeltryck för att "gömma" funktioner. Ex. vill jag inte att det vid huvudentrén enkelt ska gå att öppna garageporten eller slå på borta-läge. Lätt att oinitierade (läs alla utom jag) ställer till det på ett eller annat sätt.

Någon som lyckats med, eller har en idé om, att fixa denna funktion med Qubinos enheter? Antar att det blir med någon form av kod.
 
Nu har jag testat Qubinos och Fibaros dimmer med följande LED-lampor:
  • Osram LED Superstar classic 10W 600 lm Bauhaus (EAN 4052899929388)
  • Philips LED 10W 806 lm (EAN 8718291744658)
Fibaro: Båda dimmar som en dans
Qubino: Båda beter sig likadant: Det enda som egentligen fungerar som det ska är när man släcker. Då dimmas det ned snyggt. Tända, dimma upp och ned blir "digitalt". Det känns som att lampan lyser 90-100% när dimmern rör sig i intervallet 5-100%. Resultatet är väldigt "digitalt". Lampan dimmas inte alls.

Det sägs ju att diimmern ska ställa in sig efter lasten automagiskt. Behöver man göra något efter man har bytt last? Tidigare hade jag glödlampa.
 
Först går den från 0 till kanske 10% och sen tillbaka till 0 på en tiondels sekund, sen dimmar den sakta upp till 100. Det händer bara när den är kall, så om jag står och tänder/släcker flera gånger i rad så är det bara första gången den blinkar till.
Här kan man se det. 0:47.
https://www.youtube.com/watch?v=aTEWJHkAKz4#t=47
 
Jag har 12 st MR16/GU5,3 halogen (12V 35W) spottar vars dimmer har gett upp och funderar på att uppgradera dessa till LED och Z-wave dimmer men det verkar vara väldigt mycket trial-and-error på vad som funkar eller inte.
Min situation finns beskriven här: http://www.byggahus.se/forum/el/245615-spottar-och-dimmer-problem.html

Någon som har tips på en fungerade konfiguration?
 
Freddan101 skrev:
Funderar på vad jag ska göra med mina Fibaro dimmers, behålla eller byta ut mot Qubino. Poängen för mig med Fibaros är att kunna använda dubbel/trippeltryck för att "gömma" funktioner. Ex. vill jag inte att det vid huvudentrén enkelt ska gå att öppna garageporten eller slå på borta-läge. Lätt att oinitierade (läs alla utom jag) ställer till det på ett eller annat sätt.

Någon som lyckats med, eller har en idé om, att fixa denna funktion med Qubinos enheter? Antar att det blir med någon form av kod.
se denna tråd det verkar som att någon provat detta - zipabox iochförsig - men tankesättet kanske funkar på Vera/FIbaro också
jag har IHC/ELKO living och där kan jag använda dubbeltryck och även långt tryck - även långt tryck borde väl kunna programmeras inom Zwave lösningarna?

http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/225675-zipabox-31.html?perpage=30#post2126860
 
Redigerat:
Kan man använda Fibaros dimmer bypass till Qubino tro?
 
Nyfniken skrev:
Kan man använda Fibaros dimmer bypass till Qubino tro?
Inte om problemet är att den dimbara lampan inte dimmas.
 
Vi håller på att dra el i vårt bygge. Ska ha Hide-a-lite 8W och har tänkt att köra på Qubino dimmers. Som jag tolkar TS så funkar detta tillfredsställande? Ska styras med en Zipabox.
 
snowballtwo skrev:
Vi håller på att dra el i vårt bygge. Ska ha Hide-a-lite 8W och har tänkt att köra på Qubino dimmers. Som jag tolkar TS så funkar detta tillfredsställande? Ska styras med en Zipabox.
Hide a lite 8w G2 fungerar utmärkt med Qubino och kan nå en helt ok lägsta min level.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Efter att jag sett att fibaro har fått försäljningsförbud funderar jag på att köpa Qubino flash dimmers till mina LED downlights.
Jag undrar om det är någon som provat Qubino med Xerolight Cloone LED downlights?
Elbutik.se har väldigt bra pris på dessa spottar och frågan är om denna kombination kan funka samt även om xerolight spottar är något att ha?
 
En dum fråga kanske från en nybörjare, men jag tycker en sak här är mkt märklig:
Hela världen håller just på att gå över till LED, samtidigt som homeautoamtion ser en våg av intresse. Många vill ha de här prylarna iaf i nybyggen idag.
Men, jag har sökt med ljus och lykta efter ngn LED-driver som kan dimmas direkt.
Alltså via Z-wave...

Ni skriver om att den o den dimmern inte fungerar bra ihop med den o den drivern, och det kan man ju förstå, sedan finns det vissa problem att dimra på primärsidan, och andra på sekundärsidan.
Varför tillverkar ingen en modern LED-driver som kan kontrolleras direkt med Z-wave?
Blir ju massa problem och extrakostnader om alla måste skaffa minst två burkar till varenda ljuskälla!
Eller har jag missat nåt?
 
karlmb skrev:
En dum fråga kanske från en nybörjare, men jag tycker en sak här är mkt märklig:
Hela världen håller just på att gå över till LED, samtidigt som homeautoamtion ser en våg av intresse. Många vill ha de här prylarna iaf i nybyggen idag.
Men, jag har sökt med ljus och lykta efter ngn LED-driver som kan dimmas direkt.
Alltså via Z-wave...

Ni skriver om att den o den dimmern inte fungerar bra ihop med den o den drivern, och det kan man ju förstå, sedan finns det vissa problem att dimra på primärsidan, och andra på sekundärsidan.
Varför tillverkar ingen en modern LED-driver som kan kontrolleras direkt med Z-wave?
Blir ju massa problem och extrakostnader om alla måste skaffa minst två burkar till varenda ljuskälla!
Eller har jag missat nåt?
Qubino funkar hur bra som helst, varför inga andra kommit ut med en bakkants dimmer är för mig en gåta.

Att bygga en trafo med z-wave är troligen inget svårt men en för liten marknad för att det ska vara värt det.
Men kan kunde maila vadsbo och be dem lägga till ett zwave chip i sin lcc60 som idag kan köpas med blåtand för att styras via mobilen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmm, men Z-wave har som jag uppfattat det mkt stora möjligheter att bli en populär standard, till skillnad från tidigare av girighet styrda system som KNX och X10.
Finner det obegripligt att ingen i Kina insett att med Z-wave LED-drivare kunde de hitta en helt ny marknad!
Det låter ju lovande om Vadsbo har BT-styrning i sitt program, har även sett andra tror jag som har Wifi.
Är kanske en kamp mellan Wifi och Z-wave att vänta...
Kan det vara det som får tillverkarna att avvakta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.