32 736 läst · 96 svar
33k läst
96 svar
Litet dimmer test zwave
På aktuell LED-driver kan man inte använda 0-10V och tryckknapp samtidigt. Kopplar man in tryckknappen så tar den inte hänsyn till inställningen på 0-10V-ingången.
Dimma gör man genom att hålla tryckknappen intryckt. Därför fungerar det sannolikt inte med auto off, för jag tror tiden räknas från när man tryckte in knappen, inte när man släppte den.
Om man däremot ställer in fibaropucken för bistabil brytare (så att utgången speglar knappens läge) men sätter en fjäder under knappen så kan man dimma precis som vanligt. Med trappkoppling kommer man även att kunna dimma från alla knappar.
Knäckfrågan är om elektroniken i Fibaron är snabb nog för att hantera snabba klick.
Vill man dimma med Z-wave får man skriva ett skript som öppnar och stänger utgången i x ms.
Dimma gör man genom att hålla tryckknappen intryckt. Därför fungerar det sannolikt inte med auto off, för jag tror tiden räknas från när man tryckte in knappen, inte när man släppte den.
Om man däremot ställer in fibaropucken för bistabil brytare (så att utgången speglar knappens läge) men sätter en fjäder under knappen så kan man dimma precis som vanligt. Med trappkoppling kommer man även att kunna dimma från alla knappar.
Knäckfrågan är om elektroniken i Fibaron är snabb nog för att hantera snabba klick.
Vill man dimma med Z-wave får man skriva ett skript som öppnar och stänger utgången i x ms.
Du blandar ihop 2 olika förslag, ts har ingen 0-10v puck utan en fibaro dubbel relä (FGS223 typ).Nyfniken skrev:På aktuell LED-driver kan man inte använda 0-10V och tryckknapp samtidigt. Kopplar man in tryckknappen så tar den inte hänsyn till inställningen på 0-10V-ingången.
Med den utrustning som ts har hemma skall inte brytaren alls kopplas till fibaron utan de ligger i så fall parallellt.
Drivern kommer leverera den senaste dimm nivån om den triggas från fibaron med en kort puls (mha auto off).
Bäst vore förstås att byta till en annan puck typ den qubinon jag föreslog tidigare men ts vill använda befintlig.
Om man sen kan scripta så att fibaron faktiskt dimmrar vet jag inte men visst borde det gå men det blir väldigt special som i så fall måste testat fram "på plats", men det var inte heller ett krav från ts.
Tack för alla svar.
Okej om jag skulle köpa en annan z-wave puck vilken skulle jag då köpa.
Jag vill kunna styra LED-spottarn via trafon som vi pratat om ovan samt styra min andra befintliga lampa från samma puck.
Finns det någon puck som klarar det ?
Okej om jag skulle köpa en annan z-wave puck vilken skulle jag då köpa.
Jag vill kunna styra LED-spottarn via trafon som vi pratat om ovan samt styra min andra befintliga lampa från samma puck.
Finns det någon puck som klarar det ?
Tror tyvärr inte det. Mig veterligen finns inga z-wavepuckar med två dimmerutgångar eller en dimmer och en ”vanlig” utgång. Jag har ett gäng qubinodimmers. De funkar klockrent och är (nog) tillräckligt små för att man skall få plats med två stycken i en stor dosa.D dubbfredda skrev: